fredag 29 juli 2016

The Great Wall med Matt Damon


Matt Damon har varit en stor skådespelare i Hollywood i snart 15 år, med Bourne-filmerna som hans riktiga genombrott i actionsegmentet efter att rollen i Good Will Hunting gjorde honom världskänd som en mer än kapabel skådis.

Just nu är Damon bioaktuell i nya Jason Bourne, men vi behöver inte vänta länge på att se honom i ännu en storfilm. I Zhang Yimous historiefantasymix The Great Wall (trailer) syns Matt Damon i en av huvudrollerna.

Nog hajar jag till lite när jag ser trailern. Vackra vyer över bygget av kinesiska muren. Klipp. Nämen, där kommer ju Matt Damon och går.

Det kan tyckas lite märkligt med en vit man i det som var det ännu inte bildade Kina 200 före Kristus, men ändå. Allt för Hollywood och publiken i väst.

Den förste kejsaren (och tyrannen) Qin Shi brukar ges "äran" för att ha låtit resa ett av världens mest imponerande byggnadsverk, vilket är åtminstone delvis sant. Han enade i alla fall, medelst erövring, det som till slut blev Kina.

The Great Wall har amerikansk biopremiär den 17 januari. En vecka senare får vi svenskar se Matt Damon, Andy Lau med flera slåss mot demoner. Då går filmen upp på svenska biografer.

PS4 står för 78 procent av Sonys vinst


Sist ut bland konsoltillverkarna att släppa sin kvartalsrapport var Sony. Under det gångna kvartalet såldes 3,5 miljoner PlayStation 4-konsoler, vilket är en halv miljon fler än under samma kvartal i fjol (Sony berättade i maj att de sålt totalt 40 miljoner PS4 till kund, så i dag ligger de sannolikt några miljoner över detta).

Den division som PlayStation ingår i (Game & Network Services) gjorde en rörelseresultat på 44 miljarder yen och hela bolaget en nettovinst på 21 miljarder yen, vilket får anses bra givet hur växelkursen är just nu.

Det som däremot är anmärkningsvärt är att PlayStation-divisionen stod för hela 78 procent av bolagets vinst. Detta visar förstås hur stark PS4 är men ger också en indikation på hur beroende av en enskild division som Sony har blivit.

Detta reser onekligen en del frågetecken över lönsamheten i bolaget i övrigt. Det är lite farligt för ett stort företag att vara så beroende av en enskild verksamhet. Men just nu tror jag inte att Sony klagar.

torsdag 28 juli 2016

Så här många spel såldes i Sverige 2015


Dataspelsbranschen har släppt statistik över spelförsäljningen i Sverige under 2015. Vi kan konstatera att PlayStation 4 totaldominerar (inom parentes syns förändringen jämfört med 2014).

Mest ökar dock Xbox One, som rycker upp sig rejält och som lär passera de gamla trotjänarna Xbox 360 och PlayStation 3 under detta år. Men även PS4 ökar stadigt, vilket gör den helt överlägsen på den svenska spelmarknaden.

Noterbart är att Nintendo 3DS, som passerat 60 miljoner sålda ex världen över, inte lyckas bättre i Sverige. Det säljs till och med fler spel till Wii och Wii U. Visserligen får vi inga siffror över såld hårdvara, men få sålda spel är oftast ett tecken på få sålda konsoler.

Och stackars PS Vita...

                        De 10 konsolerna med flest sålda spel i Sverige under 2015
1. PlayStation 4 - 795 679 (83,5 procent)
2. PC - 416 944 (-15 procent)
3. Xbox 360 - 381 750 (-32,2 procent)
4. PlayStation 3 - 366 124 (-39,5 procent)
5. Xbox One - 300 737 (144,7 procent)
6. Wii U - 125 475 (-14,6 procent)
7. Wii - 104 901 (-33,1 procent)
8. Nintendo 3DS - 104 531 (-1 procent)
9. Nintendo DS - 20 534 (-37,5 procent)
10. PS Vita - 10 272 (-28,8 procent).

På spelsidan är det föga oväntat FIFA 16 i topp, men även FIFA 15 och NHL 16 återfinns på topp 10. GTA V hänger otroligt nog kvar i toppen, och The Witcher III: Wild Hunt blir faktiskt inte bättre än tia. Totalt såldes 2,9 miljoner fysiska spel i Sverige under fjolåret.
De 10 mest sålda spelen i Sverige under 2015
1. FIFA 16
2. Call of Duty: Black Ops III
3. Grand Theft Auto V
4. Star Wars: Battlefront
5. Fallout 4
6. Minecraft
7. NHL 16
8. FIFA 15
9. Lego Jurassic World
10. The Witcher III: Wild Hunt

onsdag 27 juli 2016

Nintendo redovisar halverad Wii U-försäljning

Nintendo har redovisat sin kvartalsrapport för perioden april-juni 2016. De gör en knapp förlust och överlag visar siffrorna en stagnation i Nintendos affärsmodell.

Under kvartalet som gick såldes 220 000 Wii U-konsoler, vilket är mer än en halvering jämfört med samma kvartal i fjol. De sålde även 4,68 miljoner spel, vilket är en ökning med 3 procent. Wii U-ägarna må inte vara många, men de köper åtminstone spel till formatet.

Nintendo uppger "stadig försäljning" av nya releaser som Mario & Sonic at the Rio 2016 Olympic Games och Star Fox Zero/Guard, men några siffror nämns inte.

220 000 sålda enheter är förstås patetiskt (det är ungefär vad Xbox One säljer en enskild månad bara i Nordamerika), men det innebär inte det sämsta kvartalet för Wii U. Våren 2013 nåddes en bottennivå med 160 000 sålda konsoler, vilket startade en diskussion om konsolens framtidsutsikter. Totalt har Wii U nu passerat 13 miljoner sålda världen över, vilket är långt under de nära 22 miljoner som Gamecube presterade.

Nintendo 3DS går fortfarande helt OK. Nintendo sålde 940 000 exemplar, vilket var en minskning med blott 7 procent. Även här ökade spelförsäljningen något. Men visst börjar 3DS sjunga på sista versen, vilket är begripligt eftersom den nu är drygt fem år gammal.

Amiibo har varit en succé för Nintendo, men även här minskar nu försäljningen. Hela 60 procent färre Amiibo-figurer såldes under förra kvartalet, vilket Nintendo själva förklarar med att det har släppts färre spel med Amiibo-stöd. Jag har dock fått intrycket att folk köper figurerna som samlarobjekt, inte främst för att använda dem i Nintendos spel.

Det är mycket som står på spel för Nintendo just nu. Det krävs nu en sorts omstart för företaget. Wii U och 3DS har visat att Nintendo behöver förändras och utveckla en ny affärsmodell. Kanske är NX just detta.

Fallande försäljning för Apple


Apple visar minskad försäljning för det senaste kvartalet, enligt företagets kvartalsrapport. Detta gäller för företagets samtliga produkter.

Det såldes 4,25 miljoner Mac-datorer, vilket var ett tapp på drygt 10 procent jämfört med samma kvartal 2015. Även 10 miljoner sålda Ipads innebar en minskning (drygt 8 procent).

Den största procentuella tillbakagången stod Iphone för. Apple sålde 40,4 miljoner Iphone-telefoner (alla modeller inräknade), och det var 15 procent lägre än samma period i fjol. Som tillägg till detta kan också nämnas att Apple Watch uppges sälja trögt.

Apple tjänar fortfarande grova pengar, och analytikerna hade räknat med en ännu större minskning, vilket gjorde att marknaden trots allt reagerade positivt.

Noterbart är att huvudkonkurrenten Samsungs flaggskeppstelefon Galaxy S7 och S7 Edge säljer bättre än Iphone 6S i USA. Avståndet mellan de båda kombattanterna var 16 procent. Det ska nämnas att S7 är nyare och att detta skulle tala till dess fördel, men Apple har historiskt lyckas sälja bättre än sina konkurrenter även med äldre modeller.

I slutet av maj hade Samsung en marknadsandel i USA på 37 procent mot Apples 29 procent. Även när det gäller märkeslojalitet har Samsung gått framåt och nosar nu på Apples fantastiska 88 procent med sina 86 - en framgång för ett bolag som tidigare har varit rätt dåligt på att behålla sina kunder men desto bättre på att locka nya.

I september ska vi få se en ny Iphone. Om historien är något att gå efter bör Apple avtäcka Iphone 7, en telefon med större förändringar än vad 6S erbjöd för ett år sedan.

Konkurrensen är mördande, och Samsung har genom Galaxy S6 och S7 visat att de kan tävla i premiumsegmentet. Nu krävs ett svar från Apple.

tisdag 26 juli 2016

NX uppges avtäckas i september

Givet hur länge vi har vetat att Nintendo arbetar på sin kommande spelplattform med arbetsnamnet NX och givet hur allt läcker på nätet numera, är det anmärkningsvärt att vi inte fått se så mycket som en suddig bild av vad denna konsol är. Några fejkade har vi förstås fått.

Nu hävdar Eurogamer att NX ska visas upp i september. Det uppges vara en hybridkonsol - en bärbar enhet med löstagbara kontroller och ett slags dockningsstation till TV:n. På detta sätt kan Nintendo effektivisera sin spelutveckling och slippa sprida sina resurser på flera plattformar.

Mest intressant är kanske att plattformen ska använda kassetter, inte skivor. Frågan är vad detta betyder mer konkret. Menar de verkligen kassetter eller är det inte snarare SD-kort som avses? En annan sak som ger lite huvudbry är prestandan. NX uppges använda Nvidias Tegra-teknologi (som även används i Nvidia Shield). Det ska handla om Tegra X1, vilket i så fall placerar NX någonstans mellan Wii U och Xbox One prestandamässigt (mer om den tekniska biten här).

Det vore inte överraskande. Nintendo har hela tiden sagt att de inte jagar grafisk överlägsenhet. Om uppgifterna om konsolen som en hybrid är korrekta tyder mycket på att Nintendo offrar en del prestanda för att få en bra balans i den bärbara enheten men också för att inte driva upp priset för mycket. En rimlig gissning är därför att NX inte kommer överträffa vare sig Xbox One eller PlayStation 4.

Även Kotaku anser att Eurogamers uppgifter har "tyngd", så kanske ligger det något i dem den här gången. Om ovanstående uppgifter stämmer är NX nästan precis den sortens maskin som det har spekulerats om ända sedan världen gav upp Wii U och började se fram emot Nintendos nästa plattform.

Det som överraskar mig mest är att inget i Eurogamers artikel tyder på en gimmickartad kontroll den här gången. Då är frågan vad som egentligen ska locka folk att lägga ned mobiltelefonen på bussen och välja bort PS4 eller Xbox One i vardagsrummet. Spelen, är säkerligen Nintendos svar. Men då behövs mer än bara Nintendos egna varumärken.

Retrokonsoler är det nya svarta

När Nintendo utannonserade NES Classic Mini, en miniversion av den gamla 8-bitskonsolen, med 30 förinstallerade NES-spel tog internet nästan eld. Den lilla tingesten ligger högt upp på förbokningslistor både här och var.

Efterfrågan på fler retrokonsoler tycks högt, åtminstone om vi ska tro spelforumen. Så bra då att Funstock har en Mega Drive Mini till salu. Här ingår hela 80 klassiska Mega Drive-spel.

Ingen kan väl direkt beskylla den för att vara vacker, men det spelar mindre roll. Paketet med den stationära modellen innehåller två handkontroller, stöd för plug & play, stöd för alla gamla Mega Drive-spel på kassett.

Den släpps även i en bärbar modell, som dock saknar stöd för kassetter men erbjuder möjlighet att mata in SD-kort.

Funstock tar 65 dollar för miniversionen av Mega Drive. Eftersom 60 dollar blev 799 kr i fallet med NES Classic Mini kan vi nog räkna med att Mega Drive går lös på minst 800 kr i Sverige - lyckligtvis behöver man inte köpa den här utan kan handla via nätet.

Båda konsolerna ska släppas i oktober. Jag är mer än sugen att förboka en Mega Drive.
Nostalgi!

måndag 25 juli 2016

Peak Pokémon?


Ingen har väl missat att var och varannan, känns det som, springer runt med sina telefoner och letar pokémons. På jobbet. I trafiken. Överallt. Det nya gratisspelet har tagit världen med storm.

Jag får lite Wii-vibbar av detta.

Människor som aldrig skulle gå ut och köpa en Xbox eller PlayStation, som knappt vet vad Halo eller God of War är, sprang ut och köpte Wii, främst för Wii Sports (noteras ska dock att det såldes i snitt 9 spel per såld Wii, så många hade mer än bara ett fåtal casualspel hemma).

Wii-eran varade i flera år och var ett intressant exempel på flockbeteende. Alla skulle bara ha en Wii. Efter ett antal år började intresse dö ut. Folk hittade annat att sysselsätta sig med, som mobilspel.

Det var ju Nintendo, tänker ni. Pokémon är också Nintendo. Har de lyckats igen? Nja. Pokémon Go är utvecklat av Niantic, och Nintendos investering i appen motsvarar faktiskt bara 13 procent, vilket gör effekten begränsad rent ekonomiskt. När Nintendo själva påpekade detta för investerare sjönk aktien med 17 procent (de är känsliga, investerarna). Noteras kan också att spelet inte ens är en del av Nintendos egen mobilspelssatsning.

Nu hävdar SurveyMonkey dessutom att både antalet aktiva spelare och antalet nedladdningar har börjat minska. Åtminstone i USA, där användarna gått från 25 till 20 miljoner. Kanske håller intresset redan på att lägga sig lite grand.

Å andra sidan har Pokémon Go just lanserats i Japan...

lördag 23 juli 2016

Sega utannonserar två nya Sonic-spel

I år fyller igelkotten Sonic 25 år. Det firar Sega med att utannonsera två helt nya Sonic-spel. Det ena släpps till våren, det andra nästa höst.

Det ena, Sonic Mania, är ett 2D-spel i de gamla spelens anda. Det ser faktiskt... fantastiskt ut. Om de bara lyckas sätta kontrollen kan detta bli det bästa Sonic-spelet sedan Sonic 3 & Knuckles för en hemskans massa år sedan.

Det ännu namnlösa Project Sonic (trailer) som ska släppas sent 2017 (notera att det även kommer till Nintendos NX) är det lite svårare att säga något om eftersom vi bara fick se en förrenderad trailer, inget gameplay. Men att även gamle Sonic är med, som i Sonic Generations, bådar ändå lite gott.

Jag får känslan av att Sega har insett hur mycket de har dragit sin egen maskot i smutsen de senaste tio åren. Referenser till två spel som faktiskt varit bra tyder på detta. Nu ska de ge fansen vad vi vill ha, vilket betyder ett riktigt 2D-äventyr.

Jag hoppas att Sonic Mania blir Sonics riktiga återkomst. Det är vi värda.

onsdag 20 juli 2016

"NX är väldigt intressant"


Nintendo har nu släppt årsrapporten för räkenskapsåret 2016 som tog slut den 31 mars. Eftersom vi redan haft tillgång till siffrorna för vart och ett av kvartalen är det inga överraskningar.

Mer spännande är då att Ubisofts Yves Guillemot i ett samtal med investerare har sagt att NX är "väldigt intressant" och att han tror att den kommer få spelindustrin att växa.

För bara några veckor sedan sade Guillemot att han tror att NX kommer locka tillbaka casualspelarna till konsolbranschen igen.

Till skillnad från alla oss andra har Guillemot koll på vad NX är. Det borde förstås ge honom bättre möjligheter att ha fog för sina uttalanden.

Men å andra sidan... inför lanseringen av Wii U lät det så här. Lärdomen är att man inte ska ta spelutvecklares lovord för en produkt innan den har lanserats på alltför stort allvar.

Xbox tappar


Microsoft har redovisat sin senaste kvartalsrapport. I vanlig ordning går bolaget bra med intäkter på 22,6 miljarder dollar för kvartalet som gick, men det finns orostecken för Xbox One.

Nordamerika har från första dagen varit den överlägset största marknaden för Xbox. Japan delas mellan Sony och Nintendo och Europa är i dag i princip Sonys hemmaplan förutom på den bärbara marknaden.

Det vi har kunnat se under de senaste månaderna är svag försäljning för Xbox One i Nordamerika. Efter ett bra 2015 som avslutades med lanseringar av Forza Motorsport 6, Halo 5 och Rise of the Tomb Raider har Xbox One tappat månad för månad under 2016. Det är inte jämnt mellan PlayStation 4 och Xbox One längre, det är fråga om utklassning. Även på Microsofts hemmaplan.

Minskad försäljning och sänkt pris på Xbox One betyder förstås minskade intäkter. Microsoft såg en minskning med 152 miljoner dollar under det här kvartalet, vilket innebär ett tapp på 9 procent jämfört med samma period förra året. Detta tapp fick faktiskt hela bolagets verksamhet att backa med fyra procent.

I början av augusti ska Xbox One S lanseras. Förhoppningen från Microsofts sida är förstås att den lanseringen ska innebära en nytändning för Xbox One.

Om det blir så är däremot tveksamt. Sony har just nu sådan vind i seglen att det blir oerhört svårt för Microsoft att komma in i matchen igen.

tisdag 19 juli 2016

Rise of the Tomb Raider till PS4 får extra material


Den 11 oktober är det dags att utforska gravar och hoppa mellan vassa klippor igen. Då släpps nämligen äntligen Rise of the Tomb Raider till PlayStation 4.

PS4-versionen kommer innehålla nytt material kallat Blood Ties. Det handlar om att utforska Croft Manor för att låsa upp Lara's Nightmare i vilken man måste försvara huset mot odöda. Detta ska också fungera med PlayStation VR, vilket kan bli nog så läskigt.

Utöver detta finns även en ny online co-op-expansion till Endurance Mode. Lyckligtvis för alla som redan köpt spelet till Xbox One eller PC kommer Blood Ties som DLC.

Eftersom jag gillade Rise of the Tomb Raider till Xbox One skarpt (recension här) hoppas jag att fler tar chansen att spela det nu när det släpps till PS4. Detta spel förtjänar att upplevas av fler.

Capcom bekräftar remaster av Dead Rising


Det är inte bara Resident Evil som föräras remasters av Capcom. Nu har de bekräftat att de även släpper en remaster av Dead Rising till Xbox One, PS4 och PC.

Capcom passar även på att släppa Dead Rising 2 och Dead Rising 2: Off the Record till Xbox One och PS4. Något lanseringsdatum får vi däremot inte, men Capcom lovar att återkomma. Att de plötsligt bekräftar att spelen släpps har sannolikt att göra med att det började dyka upp Dead Rising-troféer till PS4, vilket förstås sågs som en tydlig indikation på att remaster var på gång.

Dead Rising släpptes till Xbox 360 hösten 2006, så det fyller alltså tio år i år. Dead Rising 3 var ett exklusivt releasespel till Xbox One och i höst släpps även Dead Rising 4 exklusivt till Microsofts konsol (och till PC).

Det kanske kan passa rätt bra att ladda upp med Frank Wests första äventyr i den zombieproppade staden. Ha kameran redo!

söndag 17 juli 2016

LTTP: The Witcher III


Jag har skrivit om det tidigare: gigantiska öppna världar är inget för mig. Dessa spel slukar helt enkelt alldeles för mycket tid. Det är därför jag aldrig fördjupat mig i GTA V, trots att spelet finns i min spelhylla. Sedan har det nog även till viss del med mitt usla lokalsinne att göra också.

Men ibland måste man ändå ge ett spel en chans. Efter alla hyllningar till The Witcher III: Wild Hunt släppte jag tveksamheten och spontanköpte det när jag passerade huvudstadens bästa spelbutik.

Jag har inte hunnit långt. Ridit lite häst, beundrat miljöerna, dödat några monster och förlorat i kortspelet gwent. Så här tidigt kan jag inte riktigt avgöra om The Witcher III är ett spel som det är värt att lägga ned dussintals timmar på. Men jag börjar faktiskt få känslan att det är det.

Redan när jag tar det första frivilliga sidouppdraget märks det att detta är ett spel med djup. Även små sidouppdrag har sina egna berättelser, och konstigt nog känns de mänskliga trots att de handlar om trolldom och groteska monster.

Spel som innehåller både magi och monster brukar inte vara min kopp te. Jag inkläder mig mycket hellre rollen som Nathan Drake eller Lara Croft.

Men jag ska i alla fall ge The Witcher III en ärlig chans. Det känns som att detta spel i synnerhet förtjänar det. Och nu, när det är semesterlunk på jobbet, har jag för en gångs skull tid.

torsdag 14 juli 2016

Gears of War-designad Xbox One bekräftad

Som vanligt läckte bilder ut i förväg. Nu har Microsoft bekräftat deras äkthet.

Det är en specialdesignad Xbox One S med Gears of War 4-motiv som släpps lagom till releasen i höst. Ganska vågad och ett måste för Gears of War-fansen.

Microsoft har även bekräftat en till specialdesignad handkontroll för spelet som endast kommer säljas via Microsoft Store och GameStop.

Denna blodröda Xbox One S med 2 tb hårddisk och nedladdningskod för spelet ska kosta 449 dollar när den släpps den 11 oktober. Ett svenskt pris har vi i nuläget inte, ej heller en bekräftelse på att den släpps här.

onsdag 13 juli 2016

Sea of Thieves dröjer


Xbox Australias Twitter-konto innehöll i går uppgiften att Rares Xbox One-exklusiva pirat-MMO Sea of Thieves ska släppas i februari. Microsofts PR-nisse Aaron Greenberg dementerar nu detta.

"Vi har inte annonserat ett lanseringsdatum än", kommenterar han och tillägger att nästa steg kommer bli en stängd beta. Rare har således en del kvar att jobba med, vilket väl är både väntat och helt i sin ordning.

Xbox One behöver något hösten 2017. Sea of Thieves skulle kunna bli en stor och viktig titel i julhandeln. Om det nu dröjer så länge.

tisdag 12 juli 2016

VR kan vänta


PlayStation VR, Oculus Rift eller HTC Vive? Vilken ska man köpa? För egen del: ingen. Inte just nu i alla fall.

Nintendo of Americas Reggie Fils-Aime har sagt att skälet till att Nintendo inte har utannonserat någon egen VR-produkt ännu är att tekniken är lite för oslipad, vilket skadar upplevelsen.

Mycket kan sägas om den man som personifierar Nintendos eget PR-maskineri, men Reggie Fils-Aime har rätt i detta fall. Vi befinner oss ännu i VR-teknikens linda. Om bara fem eller tio år kommer vi förmodligen skratta åt dagens VR-hjälmar. Dagens VR-produkter ger användarna huvudvärk och även om illusionen av att befinna sig i en tredimensionell värld fungerar relativt väl, har den uppenbara brister både vad gäller synfält och upplösning.

Det finns en uppenbar risk för att den breda lanseringen av VR just nu, innan tekniken blivit mer finslipad, kommer resultera i att intresset går upp för att sedan falla pladask precis som det gjorde med rörelsekänsliga kontroller som Wii och Kinect.

Det är lite med detta i åtanke som jag beslutat för mig för att ha tålamod och vänta. Priset påverkar förstås en del också. Vive kostar hiskeliga 9000 kr, Oculus Rift går lös på runt 6000 kr och vill du ha Sonys PlayStation VR kräver den en PS4, en PlayStation-kamera och 4800 riksdaler.

Det finns förstås en fattigmanslösning på problemet om man är lagd åt det försiktiga hållet: Samsungs Gear VR kostar bara en tusenlapp och ger enligt recensioner en helt OK VR-upplevelse för pengarna.

Om man är lite osäker på om det är värt att lägga ut så pass mycket pengar som Oculus, Sony och HTC vill ha för sina hjälmar, kan Samsungs alternativ vara värt att överväga.

Den kräver å andra sidan en av Samsungs nyaste telefoner, men har du redan en sådan kan du få en billig VR-upplevelse i väntan på att tekniken ska utvecklas.

Risken att VR-hjälmar som nu lanseras kommer att samla en hel del damm i folks garderober inom några år bedömer jag som ganska uppenbar.

Så här ser omslagen till PSVR ut

Den 13 oktober släpps PlayStation VR i Europa. Det rekommenderade priset ligger på 399 euro, men som vi kan se i en rad butiker som tar emot förhandsbokningar är den dyrare i Sverige (Webhallen tar 4790 kr).

En hel del spel har utannonserats till Sonys VR-hjälm, däribland Resident Evil 7, Battlezone och Batman: Arkham VR, och nu har vi även fått se hur de fysiska spelomslagen kommer se ut.

Sony tog inga större chansningar här. Det är tydligt att de vill att PSVR ska ses som ett tillbehör till PS4 och inte en fristående produkt. Vilket är riktigt eftersom PSVR, till skillnad från exempelvis Oculus Rift, inte fungerar utan PS4.

Jag hade å ena sidan önskat lite mer fantasi på omslagen, men å den andra är det viktigt att Sony är tydliga. Så detta är väl i det skenet helt OK.

lördag 9 juli 2016

Recension: Inside


"En pojke. Två knappar. Och en mörk, kall värld..."

Läs min recension av Inside till Xbox One på Loading.

onsdag 6 juli 2016

Nintendo förväntade sig sälja 100 miljoner Wii U


När Nintendo lanserade Wii U hade de väldigt höga förväntningar. Vi ska minnas varför. Nintendo hade just slagit världen med häpnad med att sälja 100 miljoner Wii och 150 miljoner Nintendo DS. Det var ett oerhört kaxigt företag som presenterade Wii U på E3 2011 och lanserade den 18 månader senare.

I samtal med investerare berättar Nintendos nye vd Tatsumi Kimishima att "någon" på ett internt möte som rörde försäljning prognosticerade att Nintendo skulle sälja 100 miljoner Wii U-konsoler.
In an internal sales representative meeting, someone projected that we would sell close to 100 million Wii U systems worldwide. The thinking was that because Wii sold well, Wii U would follow suit. I said that, since the Wii had already sold so well, we need to clearly explain the attraction of the Wii U if we are to get beyond that and sell the new system, and that this would be no easy task.
Kimishima ifrågasatte alltså att Wii U utan problem skulle kunna sälja lika bra som Wii. Men det är tydligt att denna åsikt inte fick fäste i företagets prognoser. Nintendo första säljsprognos var nämligen att sälja 5,5 miljoner konsoler till och med den 31 mars 2013. Under lanseringen i november och över julhandeln 2012 lyckades de sälja runt 3 miljoner konsoler, men direkt i januari tvärdog försäljningen och plötsligt befann sig Nintendo i en situation där det heller knappt fanns några nya spel till formatet under hela våren.

Det andra kvartalet 2013 blev katastrofalt, men det skulle dröja till 2014 innan Nintendo började få realistiska förväntningar på Wii U. Någonstans i den vändan, när inte ens det hyllade Mario Kart 8 gjorde särskilt mycket för plattformens attraktionskraft, gav de nog upp hoppet om en lyckad utgång och började planera för nästa konsol.

Det är förstås anmärkningsvärt om Nintendo antog att Wii U skulle sälja bra bara för att Wii gjorde det. Men helt uppenbart var det så, och det hade sannolikt flera orsaker. Dels överskattade de styrkan i varumärket Wii. Dels missbedömde de marknadens intresse i en ny gimmickartad handkontroll. Gamepaden skulle bli en ny Wii remote, men det kom den aldrig i närheten av. Och dels gjorde de det felaktiga antagandet att Nintendoland skulle bära konsolen på samma sätt som Wii Sports bar fram Wii.

Reggie Fils-Aime har varit tydlig med de två sista punkterna, både i presentationen på E3 och i enskilda intervjuer. Ett ganska svagt spelutbud under den första tiden skulle inte skada Wii U eftersom konsumenterna borde ha fullt upp med Nintendoland, löd tanken. När Gamepaden föll platt och drog Nintendoland med sig stod Nintendo tomhänta. Utan några kort att spela. Sannolikt hade de tillverkat så många Wii U-konsoler att lagren var fulla, vilket skulle göra det väldigt kostsamt att sänka priset och/eller göra sig av med Gamepaden.

Nintendo valde därför att rida ut denna generation med existerande konsol, erbjuda några bundlingar och hålla priset uppe. Till dags dato har de sålt runt 13 miljoner Wii U, vilket gör den till den överlägset sämst säljande spelkonsolen från Nintendo.

Förhoppningsvis, för Nintendos skull, har de lärt sig en hel del inför lanseringen av NX.

söndag 3 juli 2016

The Revenant var... OK


Vid årets Oscarsgala fick äntligen Leonardo DiCaprio sin efterlängtade Oscar. Det är inte ovanligt att personer som förtjänat en Oscar flera gånger om slutligen får den för en prestation som inte är den allra bästa (ett exempel är att Michael Mann fick en Oscar för filmen Collateral när han borde ha fått den för Heat).

Så kan jag konstatera att fallet är även här. The Revenant är alldeles för lång och även om DiCaprio inte gör en dålig roll (det gör han nämligen aldrig), är den betydligt mer endimensionell än mycket annat han gjort.

Så kan det gå. Jag är ändå glad att Leonardo DiCaprio slutligen vann en Oscar för bästa manliga huvudroll. Men filmen han gjorde det för var, om än vacker och storslagen, inte så mycket att ha.