Medan Microsoft har nöjt sig med att förutom den svarta Xbox One även släppa en vit konsol, en med Call of Duty-motiv och har två specialdesignade på gång (varav en med obligatoriskt Halo-motiv), närmast pumpar Sony ut specialdesignade modeller av PlayStation 4.
Nästa spel att officiellt hamna som motiv på Sonys konsol är Star Wars: Battlefront. Detta är smart. Sony har nämligen knappt några exklusiva förstapartsspel under resten av året. Microsoft har från och med nu i augusti och fram till årsskiftet ett utgivningsschema som inkluderar Rare Replay (augusti), Forza Motorsport 6 (september), Halo 5 (oktober) och Rise of the Tomb Raider (november). Plus alla tredjepartsspel som även kommer till PS4.
Sony har Uncharted: The Nathan Drake Collection i oktober men inte mycket mer. Det borde bli homerun för Microsoft i julhandeln, men det är inte alls säkert att så blir fallet. Ända sedan PS4 släpptes har den lidit brist på riktigt heta exklusiva spel, möjligen undantaget Bloodborne.
Det tycks inte ha spelat någon roll. Genom smart marknadsföring, bundlingar och specialdesignade konsoler har Sony lyckats få tredjepartsspel att se PlayStation-exklusiva ut. Det är skickligt, och de vet att de inte har något annat att erbjuda just nu.
I september släpps Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. Då passar Sony på att även släppa en specialdesignad PS4. Såklart.