fredag 20 februari 2009

CD-skivan lever - på nätet

Samtidigt som skivförsäljningen rasar i Sverige och även globalt ökar CDON.com sin försäljning av traditionella CD-skivor.

CDON.com är något av en framgångssaga. De har lyckats slå igenom som framgångsrik nätbutik för film, spel och musik. Personligen föredrar jag att handla hos Discshop och Amazon på grund av utbudet av film. Jag köper ytterst sällan CD-skivor numera och har aldrig varit någon stor skivkonsument. Men söker man även musik är CDON ett bra val.

CDON erbjuder även musik för nedladdning men hittills har den försäljningen enligt uppgift gått "ganska trögt", även om företagets VD tror att tjänsten tillhör framtiden. Smidigheten och priset är givetvis avgörande.

Förklaringen till CDON:s framgång är sannolikt utbudet av både spel, film och musik, tillgängligheten och den snabba servicen. På nätet är allt tillgängligt hemifrån, dygnet runt. Du behöver inte bege dig ned på stan och passa skivbutikens öppettider. CD-skivans död förefaller således något överdriven. I alla fall på kort sikt.

Jag tror att det artisterna bör göra är att erbjuda mervärde för att locka köpare. Om radioversionen av den senaste hiten finns att ladda ned via Pirate Bay, YouTube eller någon annan källa kan artisterna själva erbjuda remixversione enbart via sin egen sajt. Fansen köper den givetvis direkt - och för den som laddat ned originallåten och gillat den är det inte osannolikt att det lockar att få remixversionen för 9 spänn. Det finns mycket att göra för att locka konsumenter. Artisterna behöver bara anstränga sig lite. Det gäller även filmindustrin.