lördag 2 mars 2013

Shenmue II: Man Mo Temple i Hongkong


Om man vill spetsa till det kan man hävda att en förutsättning för att jag träffade min fru var att jag spelade Shenmue II på mitt studentrum i början av 2001. Där, när Ryo Hazuki och den mystiska flickan Shenhua vandrade i skogarna utanför Guilin (桂林), föddes min nyfikenhet för Kina.

Tanken på att besöka Kina genom att göra något slags Shenmueresa har funnits sedan jag först spelade Shenmue II. Tillfället dök nyligen upp då jag skulle besöka Hongkong. Spelet börjar där, när Ryo anländer med båt. Men det är dessvärre mycket som inte stämmer. Kowloon (九龙) som det såg ut på 1980-talet, då Shenmue II utspelas, är rivet.

I verkligheten ligger området lågt, men av någon anledning (sannolikt estetiska) placerade Yu Suzuki Kowloon högst upp på ett berg. Suzuki har således tagit sig avsevärda friheter i det andra spelet som han inte tog i det första.

Att gå in eller inte gå in, det är frågan...

Den enda plats som har en direkt koppling till spelet är Man Mo Temple (廟武文) på Hollywood Road (det finns flera i Hongkong, men detta är det största). Templet är ett populärt turistmål. När jag besökte det ringlade köerna långa utanför och på insidan låg röken mycket tät. Själva templet är litet, men ser större ut i spelet.

Andra platser att besöka är hamnen i Aberdeen, där människor fortfarande bor på djonker, och givetvis de vykortsvackra miljöerna runt Guilin. Men tydligast koppling till Shenmue II har onekligen Man Mo Temple. Det är en lätt uppoffring att ta sig dit eftersom templet ligger i ett väldigt trevligt och brant område fullt med antikaffärer och butiker. Och visst kittlar det lite i Shenmuehjärtat att gå in i ett tempel som finns så pass noggrant återgivet i Yu Suzukis saga.

Folkigt vid ingången till Man Mo Temple i Hongkong.

På insidan finns gott om röda kuvert med lyckönskningar 
lagom till det kinesiska nyåret.