Sedan NPD Group, som samlar in och säljer data från en mängd branscher varav spelbranschen är en, slutade släppa detaljerad information om hur olika spelkonsoler säljer månad för månad, har vi varit utelämnade till ett fåtal insiders som läckt till oss.
Informationen har av säkerhetsskäl blivit alltmer knapphändig och kryptisk, vilket gjort det allt besvärligare att få en korrekt bild av hur Sonys, Microsofts och Nintendos konsoler egentligen säljer. Men vi har ändå fått någonting i stället för utplockade russin ur en stor kaka bakad av bolags PR-maskineri.
Nu har dock den person som bidragit med läckor på NeoGAF under de senaste åren, Aquamarine, upptäckts och tvingats lägga ned för att få behålla sitt jobb. Det är ett hårt slag för alla som älskar att grotta ned sig i försäljningsstatistik, trender och att spekulera om framtiden.
"Jag flög för nära solen", som Aquamarine själv uttrycker saken. Hon har förmodligen rätt. Läckorna blev för publika, fick för stor spridning. Det retade sannolikt gallfeber på NPD. Och till slut avslöjades hon och fick tydliga ultimatum för att inte få sparken.
Man får delvis förstå NPD Group här. De lever på att sälja information. Om någon läcker den, riskerar det förstås att skada affärerna. Men samtidigt har vi inte hört något om vilken potentiell skada som läckorna orsakat.
I dag släpps NPD:s siffror för den nordamerikanska februariförsäljningen. Men vi lär inte få veta så mycket som vi är vana vid.
Spelbranschen blev just lite hemligare och lite tråkigare.