Nintendos Satoru Iwata har i en briefing efter att företagets årsrapport släppts kommenterat planerna på att släppa spel till mobiltelefoner.
Nintendo ska släppa fem mobilspel fram till mars 2017. Det kan låta lite, medger Iwata, men enligt Nintendo-bossen siktar företaget på att skapa rikta hitspel och ägna mycket tid åt dem efter att de släppts.
Vi ska alltså inte räkna med att se mängder av Nintendo-spel på mobila plattformar under de kommande åren. Detta betyder att Nintendo sannolikt kommer satsa på lite större titlar, inte billiga pusselspel á la Candy Crush. Prissättningen blir avgörande för framgången. Om Nintendo väl lyckas få många att köpa spelet, kan de tjäna mycket på att ta en nätt summa för nya karaktärer, vapen osv.
Strategin att få fler spelare att upptäcka Nintendos varumärken genom att först introducera dem på mobiltelefoner återupprepades av Iwata. Han förtydligade också att den medlemstjänst som utvecklas av partnern DeNA, ett enhetligt användarkonto, ska fungera på Nintendo 3DS, Wii U, mobiltelefoner, datorer och den kommande spelkonsolen NX.
Nintendo meddelar också att de har sålt 10,5 miljoner Amiibo-figurer hittills. Två tredjedelar av försäljningen står den nordamerikanska marknaden för, medan Japan verkar tämligen ointresserat. Jag hade faktiskt tänkt mig motsatt förhållande när Amiibo utannonserades.
Men det speglar ungefär förhållandet i konsolförsäljningen, där Japan stod för en betydligt mindre del än Nordamerika vad beträffar Wii U under förra året. Och har man ingen Wii U, köper man heller inte Amiibo.