Oculus Rift är nu på väg hem till många som förbeställt den. Andra kommer få vänta längre. I väntan på att enheten ska anlända med posten kan det vara värt att närmare studera användarvillkoren för VR-hjälmen. Ni vet det där finstilta man aldrig orkar läsa.
Lyckligtvis har Gizmodo gjort det i stället, och det de hittat är inte så upplyftande:
If you create something with the Rift, the Terms of Service say that you surrender all rights to that work and that Oculus can use it whenever it wants, for whatever purposes:
By submitting User Content through the Services, you grant Oculus a worldwide, irrevocable, perpetual (i.e. lasting forever), non-exclusive, transferable, royalty-free and fully sublicensable (i.e. we can grant this right to others) right to use, copy, display, store, adapt, publicly perform and distribute such User Content in connection with the Services. You irrevocably consent to any and all acts or omissions by us or persons authorized by us that may infringe any moral right (or analogous right) in your User Content.
Basically, if you create something using the device, Oculus can’t own it, but the company can use it—and they don’t have to pay you for for using it. Oculus can use it even if you don’t agree with its use.
This probably doesn’t matter much if you’re using the device as a gaming platform, but with a new type of device that’s out there, there are a whole range of unforeseen uses. Based on the wording of the Terms of Service, a creative developer could make a piece of interactive artwork that Oculus could then use for an Oculus ad without the artist’s permission.Användarvillkoren påminner därmed starkt om dem för Facebook. Vilket inte är så konstigt eftersom det är just Facebook som äger Oculus. Allt som du kan tänkas skapa med Oculus Rift i framtiden, saker som vi i dag inte har tänkt på eller kunnat föreställa oss, kan alltså användas av Oculus utan din tillåtelse.
Detta kan vara värt att betänka när man väljer mellan Oculus Rift, Vive och PlayStation VR. Hur användarvillkoren ser ut för konkurrenternas VR-alternativ återstår dock att se.