torsdag 28 april 2016
Nintendo snuvade oss igen
Efter ett oerhört svagt E3 i fjol (och jag skulle hävda även 2014) skulle E3 2016 bli Nintendos revansch. Då skulle de avtäcka nya NX, förklara vad ett "helt nytt koncept" egentligen innebär i praktiken och visa några av de spel som är under utveckling till formatet. Kanske rent av ge oss ett pris och en bekräftelse på att den släpps i höst.
Mitt i all förväntan var det som om vi alla glömde bort att det är Nintendo vi pratar om. Företaget som inte följer några mallar, som inte gör som vi tror eller vill utan alltid går sin egen väg. Följdriktigt blir det ingen avtäckning på E3. Inga spel. Ingen ny information.
Det kan tyckas anmärkningsvärt att Nintendo inte använder detta tomrum till att visa upp en mängd spel till sin nuvarande plattform Wii U. Endast ett spelbart spel ska visas, och det är nya Zelda. Ett spel som först skulle släppas 2015 men som nu blir en lanseringstitel till NX i mars 2017 och då även släpps till den vid den tidpunkten begravda Wii U.
Detta säger förstås något om hur Nintendo ser på E3 nuförtiden. De senaste åren har de inte haft någon presskonferens utan i stället ordnat sitt "digitala event", en förinspelad film med klipp varvade med presentationer men med väldigt lite konkret innehåll. På plats har de sedan haft sitt så kallade "Treehouse" där företrädare för Nintendo pratat med andra företrädare för Nintendo. Mysigt och puttrigt, men inte riktigt en fullgod ersättare för en gedigen konferens på scen.
Det kan emellertid även säga något mer än om enbart Nintendos avoga inställning till E3. Jag tror inte att Nintendos ursprungliga plan för NX var att lansera den i mars 2017. Det är en udda tid för en konsollansering eftersom man då går miste om momentum i julhandeln. En förklaring som framkommit i samtal med investerarna är att Nintendos ledning vill försäkra sig om att ha spel färdiga till lanseringen. Därav förseningen, således.
Det är ett krystat svar givet att det handlar om några få månaders försening. Sannolikt har Nintendo bekymmer med något annat. Det kan vara hårdvaran, det kan vara en tjänst som inte fungerar som den ska. Vi vet inte. Men det är rimligen inte bara fråga om att buggtesta lanseringsspelen en vända till.
Den stora frågan, vid sidan om vad NX är och erbjuder, är vilket tredjepartsstöd Nintendo lyckas skrapa ihop den här gången. Nintendo 64 led av ett halvdant tredjepartsstöd. Gamecube fick hygglig support och Nintendo lyckades faktiskt göra en deal med Capcom som innebar att Resident Evil-spelen blev Gamecube-exklusiva. Wii fick ett brett stöd tack vare att försäljningen sköt i taket direkt från start.
Wii U är en annan historia. Efter att Ubisoft stöttat formatet helhjärtat med såväl multiformatsspel som exklusiva Zombi U och mästerliga Rayman Legends (som gick från Wii U-exklusivt till att bli en multiformatstitel) dog intresset från samtliga tredjepartsutvecklare. Försäljningen tog aldrig fart och alla spel utom Nintendos egna sålde uselt. Resultatet blev långa perioder utan några spel över huvud taget till Wii U. Nintendo släppte massor av spel men förmådde inte själva bära all spelutgivning.
NX får inte drabbas av samma sak. Därför är stödet från stora utgivare som EA, Activision, Blizzard, 2K, Capcom och andra avgörande för NX:s framgångar. Lyckas Nintendo övertala dem att återvända?