måndag 29 december 2014

Blivit med Mac igen


Jag och frugan kom överens om att inte köpa så många julklappar i år. Med nyköpt bostadsrätt och planer för framtiden är det bättre att spara, tyckte vi.

Det gick sådär. Hon köpte en Macbook Pro till mig. "Payback" för att jag köpte både en surfplatta och en ny smarttelefon till henne i fjol, sade hon.

Visserligen har man ju gemensam ekonomi som gifta och visserligen hade jag tänkt köpa den där datorn nästa år i alla fall eftersom min gamla Macbook, som fyllde sex år i höstas, börjar bli ganska trött och högljudd. Men ändå...

Att börja använda den nya Macen är som att få glasögon. Oj, vad skarpt allt blev, plötsligt. Och snabbt går det. Och tyst är den. Och tunn. Och...

Min relation till Apple är dubbel. Jag gillar inte Iphone. Den senaste, och troligen sista, jag ägde var en Iphone 4S. Den köptes ny med abonnemang och såldes någon månad senare för att ersättas av Samsung Galaxy S3. En telefon jag fortfarande använder.

Det positiva med Iphone är det höga andrahandsvärdet. Men telefonen i sig ger jag inte så mycket för. Jag använder Iphone i jobbet eftersom jag måste, och visst är det en stabil och pålitlig arbetstelefon. Definitivt. Men privat vill jag ha en telefon jag kan anpassa och leka lite med. Inte en smarttelefonernas svar på ett Excelark.

Däremot gillar jag verkligen Mac. För är det något jag värdesätter med en dator, som för mig främst är ett arbetsredskap, är det stabilitet och pålitlighet. Här är Mac överlägsen PC (i alla fall Windowsdrivna). Inga problem med virus. Inget tungt operativsystem som tar plats och arbetsminne. Allt bara fungerar. Enda nackdelen är att viss mjukvara fungerar sämre eller är mer begränsad på Mac än på Windowsdatorer. Men det är väldigt sällan ett större bekymmer.

Nu gäller det bara att få över allt från den gamla till den nya datorn. Vilket känns lite som att flytta. Man upptäcker vad mycket skräp man samlat på sig under åren...