onsdag 31 december 2014

Årets succéer, besvikelser och trender

Vi lägger strax ännu ett år bakom oss. Det har blivit dags att blicka bakåt och summera 2014. Vilka var topparna och flopparna, överraskningarna och besvikelserna?

Jo, här är några...


Årets film: The Grand Budapest Hotel
Personligen tycker jag att årets filmutbud har varit ganska vekt och väldigt repetitivt. Nya superhjältefilmer, check. Nya menlösa amerikanska actionrullar, check. Därför är en annorlunda film, full av färg, fantasi och glädje, som Wes Andersons The Grand Budapest Hotel (mer om den här), årets film för mig. Den har allt nästan alla andra filmer inte har.

Årets spel: The Last of Us Remastered
Upprättelse. Jag utnämnde BioShock Infinite till 2013 års bästa spel. Jag vidhåller att det är ett 10/10-spel, så pass mycket har jag spelat det sedan dess. Men då hade jag inte spelat The Last of Us. Det tog jag tag i först i år efter att jag sent omsider köpt en PlayStation 3 och börjat beta av gamla godingar. Så egentligen är The Last of Us 2013 års bästa spel. I år kom en remaster-utgåva till PS4. Det har inte hänt så mycket annat än att spelet blivit snyggare. Det är dock en fröjd att spela om äventyret med en så mycket bättre handkontroll. Och The Last of Us är fortfarande det bästa spelet sedan Shenmue.


Årets dummaste: Hot i spelbranschen
2014 var året då hot och hat blev inte bara en förekomst utan också ett ämne för bred diskussion. Kvinnor i branschen fick utstå hot, vissa fick till och med fly sina hem. Fullständigt galet och oacceptabelt. Jag vänder mig emot vissa försök att göra spelbranschen till en arena för jämställdhetspolitiska utspel och önskar freda branschen från politiken i allmänhet och feminism i synnerhet. Men vi bör alla stå upp för att alla har lika stor rätt att spela på sina villkor. Ung som gammal, kvinna som man. Det är faktiskt en självklarhet.

Årets besvikelse: Destiny
Jag älskade Halo. Därför trodde jag att Bungies första stora projekt sedan de övergav ringvärlden skulle bli lika bra. Nu vet jag bättre. Destiny blev årets största besvikelse alla kategorier. Detta miljardprojekt innehöll inget av det som gör att jag spelar spel - spelglädje, nyfikenhet, en stark berättelse, miljöer som förtrollar. Det vi fick var i stället en grå, innehållslös och halvhjärtad sörja. Aldrig så fina horisonter räcker inte långt.


Årets telefon: Sony Xperia Z3
Varje år bjuder numera de stora tillverkarna på nya modeller av sina smarttelefoner. Samsung tog ett steg bakåt med sin Galaxy S5. Apple lanserade sin snyggaste (och största) telefon sedan den första Iphonen. Och Sony följde upp med sin absolut bästa smarttelefon någonsin i Xperia Z3. Med mycket bättre batteritid än konkurrenterna, vattentålig och med en fantastisk skärm är Z3 årets stora flaggskepp. Det enda negativa är att den inte kommer vara störst och bäst särskilt länge.

Årets shopaholic: Microsoft
Microsoft har handlat flitigt i år. Det offentliggjordes att Nokias saga som mobiltillverkare var all och att Microsoft skulle köpa denna verksamhet. Köpet drog ut på tiden av skattetekniska skäl men kom till slut i hamn under året. Nu kommer det inte släppas fler telefoner med Nokia-loggan på. Sedan slantade Microsoft upp 18 miljarder kr för Minecraft-skaparen Mojang. Huruvida dessa två uppköp visar sig vara värda pengarna återstår att se.

Årets comeback: Xbox One
Microsoft hade en minst sagt kämpig tid fram till lanseringen av Xbox One. Efter en stabil lansering i november 2013 följde en vinter och vår med svag försäljning. Prislappen på 499 dollar avskräckte. Då togs beslutet att ta bort Kinectkameran ur paketet och sänka priset till 399 dollar/euro. Microsoft hade ett stabilt E3 och i november i USA såldes rekordmånga 1,2 miljoner Xbox One. Detta är en imponerande comeback för en konsol som var uträknad innan lansering men som nu är att räkna med. I alla fall på amerikansk mark.

Årets dumstrut: Dataspelsbranschen
Normkritisk märkning av spel. Låter det dumt? Det är det också. Tanken med Dataspelsbranschens märkning är att värna mångfald i branschen, men det riskerar att slå väldigt fel. En normkritisk märkning av spel riskerar att bli ett slags censurverktyg. Jag hoppas att vi inte når dit.


Årets trender: Trasiga spel
2014 var året då trasiga och halvfärdiga storspel blev vardagsmat. Assassin's Creed: Unity var fullt av buggar, den ena roligare än den andra. Det sociala racingspelet Driveclub visade sig inte bli så socialt alls eftersom onlineläget inte fungerade. Sony fick be om ursäkt. Far Cry 4 drogs med vissa bekymmer som fick utvecklaren att be användarna ominstallera spelet.

Microsofts stora lansering av Halo: The Master Chief Collection blev ett fiasko. Onlineläget fungerade helt enkelt inte. En patch på mastiga 15gb har släppts och fler är säkert att vänta. Problemet är nämligen fortfarande inte löst. Alla bekymmer med nya spel fick Polygon att kalla trasiga spel för "den nya normen". Jag hoppas de har fel. Men kanske har spel helt enkelt blivit för stora och komplicerade och bekymmer som beskrivits ovan något vi kommer tvingas vänja oss vid.

Årets nyutgåva: GTA V
Att ge ut gamla spel på nytt skulle också kunna sägas vara en trend. The Last of Us, GTA V och Sleeping Dogs fick alla en remaster-utgåva till de nya konsolerna. Fyra gamla Halo-spel släpptes i en nyutgåva i vilken Halo 2 fick en HD-uppdatering. Mest populär blev tvivelsutan GTA V, som förutom avsevärt snyggare grafik och bättre bilduppdatering även innehöll ett helt nytt förstapersonsläge. För andra året i följd toppade GTA V spelförsäljningen.


Årets lansering: Iphone 6
Samsung må sälja fler telefoner än Apple, men ingen kan tävla med en lansering av en ny Iphone. Denna gång valde Apple att släppa en modell med ny design och i flera storlekar. Iphone 6 gick lös på över 8000 kr, men det hindrade inte köpsugna fans från att sälja bilen, pantsätta morsan och köa i timmar för att få tag i ett ex.

Årets dödsdömda: PS Vita
Efter att ha haft några hyggliga år blev det uppenbart under 2014 att PS Vita är ett dött format. Sony uttalade att de inte tänker släppa fler spel till den och stödet från de stora tredjepartsutvecklarna är skralt. PS Vita har reducerats till en streamingenhet, ett tillbehör till PS4. Vilket är en funktion som även Sonys Xperia-telefoner stödjer. Det säger allt.

2014 blev året då vi tvingades medge att även om
PS Vita rör på sig, är den de facto död.