onsdag 3 december 2014

PlayStation fyller 20

 
Den 3 december 1994 släppte Sony sin första spelkonsol PlayStation. Varumärket blev snabbt synonymt med Gran Turismo, Tekken, Ridge Racer, Metal Gear Solid, Tomb Raider och Final Fantasy.

Jag ägde aldrig en PlayStation då. Som Sega-fanboy var det förstås Saturn som gällde för mig. Jag gillade Saturn. Den gav mig spel som Sega Rally, Virtua Fighter 2 och Nights: Into Dreams. Men jag missade förstås desto fler.

I dag är det lätt att glömma att Sonys konsol led av en del bekymmer - som att lasern gick sönder och fick bytas ut eller att bilden frös tämligen ofta. PlayStation var herre på täppan. Det var ingen diskussion.

Sony förändrade spelbranschen med sin konsol. De gjorde det "coolt" att spela. Marknaden växte. Nya grupper tillkom. Med PlayStation 2 stod Sony på den absoluta toppen som konsoltillverkare. Det är ytterst tveksamt om någon annan konsol kommer komma i närheten av 155 miljoner sålda enheter, om en underhållningsprodukt kan nå samma massiva genomslag.

Wii, då? undrar någon. Jo, men Wii var en kortvarig framgång. PS2 tillverkades i nästan 13 år och togs ur produktion först i januari 2013, kort innan PlayStation 4 utannonserades. Så länge har ingen annan spelkonsol levt. Att EA släppte FIFA 14 till formatet (ett spel som inte släpptes till Wii U) säger en del. Den täckte in hardcorepubliken såväl som mainstreamspelare som bara använde sin PS2 till lite Singstar på förfesten. Detta möjliggjordes av framgångarna för den första PlayStation.

För att fira att PlayStation fyller 20 släpper Sony en retrofärgad jubileumsutgåva av PlayStation 4. Ni kanske minns hur den första PlayStation såg ut.

Jag måste säga att denna retrodoftande konsol ser ruggigt snygg ut. Men den som vill ha den får skynda sig. Sony kommer endast tillverka 12 300 exemplar och sälja dem för 499 euro styck. Dessa lär gå för betydligt mer på Ebay framöver.