fredag 2 januari 2015

2015 kan bli ett riktigt kanonår


2014 var lite av ett mellanår för mig både vad beträffar film och spel.

Det släpptes som brukligt en hel del amerikanska storfilmer. Men det var få som grep tag. American Hustle var långtråkig (den nominerades till tio Oscar men vann i slutändan noll). 12 years a slave var bra men långtifrån det mästerverk som den utmålats som. Gone girl var bra men ingen film jag bar med mig efter biobesöket. Och Into the storm var precis så förutsägbar som amerikanska katastroffilmer brukar vara.

På spelfronten ägnade jag en stor del av året åt att komma ikapp inför det oundvikliga generationsskiftet. Jag köpte PS Vita på självaste nyårsafton och spelade en hel del på den under de följande månaderna. Framför allt Tearaway, Little Big Planet och Sonic & All-Stars Racing Transformed. Nu finns det dock inte så mycket kvar att upptäcka.

I mars köpte jag PlayStation 3, främst för att spela de tre Uncharted och The Last of Us. Därutöver satte jag tänderna i Tomb Raider till Xbox 360 och fortsatte att förbättra varvtider i, just det, Sonic & All-Stars Racing Transformed.

I september köpte jag PlayStation 4, blev dunderbesviken på Destiny och beslöt i stället att spela om The Last of Us till samma konsol. Jag har ännu en hel del multiformatsspel att upptäcka, som Far Cry 4 och Call of Duty: Advanced Warfare.

2015 ser ut att bli ett fantastiskt spelår. Sony allena har i denna film visat upp 15 spel som kommer konsolexklusivt till PS4. Variationen är fantastisk. Från skräckisar som Bloodborne och Until Dawn till action i Uncharted 4 och The Order: 1886 och mer familjevänliga äventyr i Rime och Tearaway Unfolded. Dessutom ska den första delen av PC-spelet Dreamfall Chapters släppas någon gång under året.

Det enda jag saknar är egentligen ett exklusivt racingspel som kan konkurrera med Forza Motorsport. Racing har alltid varit en av mina favoritgenrer, åtminstone sedan Sega Rally. Xbox One har två Forza-spel så långt och Driveclub till PS4 var inte svaret jag väntat på.

Till Xbox One väntar Halo 5, Quantum Break och Rise of the Tomb Raider. Detta är dock sena höstreleaser. I övrigt är det multiformatsspelen som kommer hålla Microsofts konsol flytande under detta år. Förhoppningsvis utannonserar Microsoft en mindre konsol under våren eller på E3. Då kan det bli läge att slå till.