lördag 28 november 2015

Räkna inte bort Xbox One


Jag gjorde i somras en ytlig genomgång av PlayStation 4 och Xbox One, del för del, för att försöka komma fram till något slags rekommendation av den ena före den andra. Det slutade med att jag rekommenderade PS4, men det var inte helt lätt att peka ut en vinnare.

Sedan dess har Xbox One dessutom fått både ett flertal nya exklusiva storspel och ett nytt gränssnitt ("New Xbox One Experience"), som jag behöver använda lite längre för att fälla ett omdöme om. Hittills har jag dock märkt att allt går lite snabbare än tidigare.

Julhandeln är igång så jag tänkte att det var dags för en kort uppföljning. Det kommer i vanlig ordning ligga många hårda paket under granen hos många familjer, och en hel del av dem lär innehålla en spelkonsol. Frågan är då vilken man bör köpa.

Det första jag kan konstatera är att PS4 och Xbox One i dag är två väldigt snarlika konsoler. Under förra generationen gick PS3 och Xbox 360 under benämningen "PS360" eller "tvillingkonsolerna" i betydelsen att spelutbudet var i stort sett identiskt.

Båda hade sina exklusiva titlar, förstås, men de flesta tenderar faktiskt att köpa multiformatsspelen. Det är GTA, FIFA, NHL, Call of Duty, Assassin's Creed, Battlefield, Need for Speed och så vidare. På senare år kan vi lägga till Minecraft också, som givetvis finns till både Xbox och PlayStation trots att Microsoft numera äger Mojang.


Sedan Microsoft plockade bort Kinect och ändrade fokus från TV-tjänster till spel-spel-spel, är det för den ytlige betraktaren svårt att se någon direkt skillnad mellan Xbox One och PS4. Spelutbudet är väldigt snarlikt, priset likaså, båda har onlinetjänster som kostar lika mycket att använda och så vidare. Nu under Black Friday-rean har båda dessutom gått att hitta väldigt billigt (Xbox One för så lågt pris som 2490 kr).

Därmed landar det i slutändan i en fråga om tycke och smak. Och kanske också vilken konsol dina vänner eller barns vänner har hemma. Här är sannolikheten större att de har en PS4.

När det gäller exklusiva spel har Xbox One ett försprång just nu. Bara sedan september har Forza Motorsport 6, Halo 5: Guardians och Rise of the Tomb Raider släppts. Halo 5 recenserade jag här och det jag kan säga om Lara Crofts nya äventyr så långt är att det är ett riktigt snyggt, balanserat och underhållande äventyr. Det kommer även till PS4, men inte förrän om ett år.

Många kommer köpa PS4 av ren slentrian. De hade kanske PS3 tidigare eller vet knappt att det finns något alternativ. Det är begripligt att PS4 blir förstahandsvalet för många, och jag måste medge att jag köpte den innan jag även inhandlade Xbox One.

Vissa spel, som Uncharted 4, kan du förstås bara spela på PS4 – men även Xbox One har exklusiva spel som gör den köpvärd. Dessutom har den i mitt tycke marknadens bästa handkontroll och är tyst som en mus, vilket underlättar om du vill använda den som multimediaenhet utan att behöva höra en frustande fläkt i bakgrunden.

Hade du en Xbox 360 hemma tidigare kan det vara värt att tänka till en gång innan du köper PS4. Microsoft har rullat igång tjänsten med bakåtkompatibilitet, vilket betyder att allt fler 360-spel kommer gå att spela på Xbox One.

Mitt tips är således att inte räkna bort Xbox One när du letar en ny konsol till vardagsrummet i julhandeln. Den står på egna ben och är i nuläget en stark konkurrent till PS4.

Rise of the Tomb Raider är definitivt ett argument
för att köpa Xbox One just nu.