Den 22 november 2005 släpptes konsolen med det besynnerliga namnet, Xbox 360. Under en dryg veckas tid lanserades den på tre marknader. Så här tio år senare – vad har blivit dess arv?
Jag brukar säga att min favoritkonsol genom alla tider är Dreamcast. Och så är det tack vare mitt speciella förhållande till Segas sista konsol och det utbud av spel som släpptes under dess korta men väldigt intensiva liv. Men om jag tittar bredare på saken, måste svaret bli Xbox 360.
Xbox 360 introducerade oss till en ny generation av spelande, och med detta menas inte bara bättre grafik och större och mer avancerade spel. Microsoft var visserligen först ut med högupplöst grafik, men något som verkligen tog fart med den andra generationens Xbox var onlinespelandet. Xbox Live blev en styrka för Microsoft när Sony försökte visa på hur mycket mer avancerad PlayStation 3 var rent tekniskt.
Xbox Live blev ett vattenhål som avgjorde valet av konsol för många. Om mina vänner finns där har jag inget annat val än att köpa en Xbox. Detta förblev en styrka för Microsoft under hela generationen när Sony spelade catch up med sin egen onlineservice.
Någon kanske minns Red Light of Death: överhettningsproblemet som de första modellerna av Xbox 360 led av. Problemet drabbade i stort sett alla konsoler förr eller senare och Microsofts ingenjörer slet för att förstå dess orsaker. Under tiden måste kunderna ersättas. I ett möte, som en av de dåvarande Xbox-cheferna Peter Moore berättat om i denna fantastiska podcast (51 min in), fastslogs att det skulle kosta 1,15 miljarder dollar att åtgärda problemet. En kvarts miljard var rena FedEx-kostnader. Steve Ballmer sa "do it".
Xbox saga hade kunnat vara all där och då. Men otroligt nog verkade kundernas förtroende för Microsoft inte ha tagit särskilt mycket skada. Antagligen tack vare att problemet åtgärdades så pass smidigt, garantin förlängdes och att det fortsatte att komma så pass många bra spel.
Visionen för Xbox 360 var att det skulle vara en underhållningsmaskin "driven av mänsklig energi". I slutändan kom konsolen att bli hågkommen för spelen och onlineservicen, inte så mycket för att den även spelade DVD-filmer och särskilt inte för att den faktiskt fick en HD DVD-drive som tillbehör. Streamingtjänster som Netflix kom förstås långt senare.
Microsoft gjorde mycket rätt. De lanserade konsolen vid rätt tidpunkt, prissatte den precis rätt, satsade på västerländska utvecklare, vidareutvecklade onlineservicen och köpte extramaterial som gjorde att multiformatsspelen ofta hade något extra till just Xbox 360. I så måtto påminner den en hel del om PS4 i dag.
Om det är något som definierar Xbox 360 när jag tittar tillbaka på de tio år som har gått, är det framför allt bredden. Microsoft strävade efter att den skulle bli något annat än en "shooters' box", och det lyckades de med. Sett till antalet exklusiva titlar som bara måste spelas vinner PS3. Men Xbox 360 lyckades bli framgångsrik tack vare bredden i tredjepartsstödet, som alltså inte sällan var lite bättre på Xbox än PlayStation.
En normal livscykel för en spelkonsol är runt fem år. Xbox 360 har funnits på marknaden i tio. Efter fem år var situationen för Microsofts konsol stabil men långt ifrån så bra som det funnits förhoppningar om. Wii dominerade i hela världen och PS3 knappade stadigt in tack vare att den sålde så pass mycket bättre i Japan och Europa. Då lanserades Kinect. Den gav Xbox 360 nytt liv, och Microsoft hade faktiskt sina bästa år efter 2010. Som en konsekvens av Kinect förlorade Microsoft dock fokus på det som gjort Xbox 360 till en så bra plattform under de första fem åren.
Tio år är en lång tid. Mycket hinner hända i ett liv under den tiden. Jobb hinner påbörjas och avslutas. Relationer uppstå och krascha. Barn födas och växa upp. När jag tittar i mitt bibliotek över Xbox 360-spel är det som att göra en tidsresa tillbaka till ett i hög grad helt annat liv än mitt nuvarande. Under denna tid har dock mitt spelintresse varit konstant, och Microsofts vita konsol har varit en del av mitt liv under hela denna tid.
Jag har bekämpat mörkret i Alan Wake, bränt gummi på Shanghais gator i Project Gotham Racing 4, räddat galaxen i Halo 3, blivit vettskrämd i Condemned, dansat loss i Dance Central 3, dykt ned i en randiansk dystopi i BioShock, mött en lika vacker som ond värld ovan molnen i BioShock Infinite, tagit Andy Murray till stora finaler i Virtua Tennis 4, blivit nostalgisk i Sonic Generations och lagt ned otaliga timmar i mästerliga Sonic & All-Stars Racing Transformed. För att nämna några.
Så sent som den 10 november släpptes ännu ett storspel till Xbox 360, Rise of the Tomb Raider. Konsolen må inte sälja så mycket längre. Men den lever fortfarande. Hemma hos mig står den fortfarande inkopplad, alltid redo att brumma igång.
Grattis på tioårsdagen, Xbox 360.
Läs även:
Gamespot: Hur Xbox 360 dominated a decade
Den vita lanseringsmodellen har under åren
ersatts av mindre och tystare versioner.