Sonys utannonsering av en ny slimmad PlayStation 4 och en mer kraftfull modell vid namn PlayStation 4 Pro fick en ganska ljummen respons från spelare och speljournalister. Det var kort sagt inte riktigt detta som många hade sett fram emot.
Den nya mindre PS4 (som saknar såväl "slim" som "S" i namnet) har allt lanseringsmodellen erbjöd men är lite mindre. PS4 Pro har däremot kraftigt förbättrad beräkningskapacitet, klarar 4K och HDR utan uppdatering och är den konsol som Sony vill att du köper om du vill få ut maximalt från PlayStation VR-hjälmen som släpps snart. Den kostar 399 dollar.
Men. PS4 Pro har ingen inbyggd Ultra HD-läsare för Blu-ray, vilket betyder att den endast klarar 4K digitalt. Inga UHD-filmer på skiva, alltså. Vilket gör budskapet om en "4K-konsol" (den gick rent av under smeknamnet PS4K bland gamers) till en halvsanning.
Microsoft var inte sena att utnyttja detta när de omgående började marknadsföra Xbox One S som marknadens enda 4K-konsol. Betyder det svala mottagandet att Sony tappat initiativet nu? Att vinden har vänt till Microsofts fördel?
Nja, det är lite för tidigt att prata om en medvind för Microsoft. Xbox One har visserligen vunnit de två senaste månaderna i Nordamerika, men som det verkar inte med några större marginaler. Då ska dessutom nämnas att Microsoft haft väldigt förmånliga erbjudanden som säkerligen dragit en hel del köpare över kanten.
Det vi med säkerhet kan säga är att PS4 tappat tempo under sommaren i både Nordamerika och Japan samt att många gamers uttryckt besvikelse över PS4 Pro, vilket förstås kan gynna Xbox One S under de kommande månaderna, som är årets absolut viktigaste.
Huruvida den negativa responsen påverkar försäljningen är mer tveksamt. Efter nära tre år av oavbrutet momentum ska det ganska mycket till för att Sony ska hamna på efterkälken i julhandeln. Särskilt som PS4 fortfarande är det format som får flest spel.
Förhoppningsvis kommer den lilla medvind som Microsoft nu känner, sann eller bara upplevd, göra årets tre sista månader ovanligt spännande i en bransch som dominerats av Sony de senaste åren.
Tuff konkurrens brukar alltid gynna oss konsumenter.