lördag 6 juni 2009

E3 2009 - en sammanfattning

Årets E3 skulle delvis kunna beskrivas som ”följa John”. Om nu Nintendo hade hetat John. Både Sony och Microsoft presenterade nämligen sina egna rörelsekänsliga kontroller/system. Och det såg faktiskt rätt bra ut. Utöver detta fick vi se både ny hårdvara och, givetvis, en massa nya häftiga spel som kommer att släppas under de kommande åren. Starkast var Microsoft. Svagast var Nintendo. Det är som om de inte ens behövde anstränga sig i vetskap om sin dominans just nu.


Sony brukar trötta ut publiken med massor av statistik. I år slapp vi se dussintals stapeldiagram som beskriver hur bra Sony är helt enkelt därför att de inte har några imponerande siffror att visa upp. PlayStation 3 ligger sist i racet och PSP (trots att den egentligen har sålt väldigt bra) är hopplöst efter Nintendo DS och har svårt att attrahera utvecklare. Så det var mer rakt på sak denna gång: spel och teknik.

Sony visade upp en ny rörelsekänslig kontroll som ska dra nytta av PlayStation Eye. Demon var onekligen cool och precisionen imponerande, men den förlorade lite av sin glans efter att ha jämförts med Microsofts Natal (mer om den nedan). Det är mycket möjligt att Sony produkt kommer att ge mer än Microsofts när de väl släpps och ska använda av vanliga spelare, men mätt i showpoäng gick segern till Microsoft. Se Sonys videodemonstration på YouTube. Kontrollen ska släppas under våren 2010.

PSP Go. Långt innan E3 visste redan de flesta. Sonys nya PSP Go var därför, enligt Sonys Kaz Hirai, "den sämst bevarade hemligheten" på E3. Maskinen är en mindre och ungefär hälften så tung variant av originalet. Den har ett 16gb flashminne och stöd för bluetooth men inget stöd för UMD-skivor. Spel på UMD-skivor är alltså historia och vill man fortsätta att köpa spel till PSP i butik som vanligt får man hålla sig till godo med PSP 3000. Tanken är kunden ska ladda ned spel, musik och annat material till sin PSP Go. Samtidigt kommer Sony att fortsätta sälja den vanliga PSP, men de arbetar tydligen på att hitta en kompensationstjänst för de kunder som har köpt spel på UMD-skiva och nu vill gå över till PSP Go. Sony försöker bredda sin kundkrets och hoppas säkert kunna attrahera både Nintendo DS-ägare och de som går och funderar på en iPod Touch.
Cirkapris: 599 dollar.

Spel, då? Ja, Sony visade upp mycket gott, även om en stor del av tiden åtgick till tredjepartsspel som folk lika gärna kan köpa till PC och/eller Xbox 360. Mest populärt var kanske det löjligt snygga Unchartred 2. Det är få som slår Naughty Dog på fingrarna när det gäller ren grafisk uppvisning. Även God of War III lär bli en höjdare. Andra stora spel som visades var Gran Turismo 5, Final Fantasy XIV Online, Team Icos Last Guardian samt Metal Gear Solid: Peace Maker och Gran Turismo till PSP. Mest intressant var kanske det PlayStation 3-exklusiva Rockstar-spelet Agent. Sony har onekligen stora förhoppningar på detta spel, som de hoppas ska betyda lika mycket för PlayStation 3 som GTA gjorde för tidigare PlayStation-konsoler. Med Rockstar bakom utvecklingsverktygen är allt möjligt.

Totalt sett gjorde Sony ett helt OK E3. Men det var för lite show och pricken över i saknades.



Microsoft gjorde precis som Sony och visade sitt eget rörelsekänsliga system, kallat Project Natal. Det består av en kamera, en djupledssensor och en processor som gör att våra rörelser kan följas i 3D direkt på TV-skärmen. Natal har mikrofon, röststyrning och ansiktsigenkänning och ingen kontroll behövs (se YouTube-klippet!).

Science-fiction eller en trovärdig ersättare till Wii? Någon gång under 2010, då Natal är tänkt att släppas, får vi förmodligen svaret. Min första tanke var: coolt! Min andra var: dyrt! Något pris är ännu inte känt, men det är sannolikt avgörande för framgången. Vi vet att kunder är beredda att betala en hel del för en ny upplevelse (det visar både Wii Fit, Guitar Hero och Rock Band), men det finns en smärtgräns. Och Microsoft vill givetvis nå så många som möjligt med Natal, inte bara fåtalet entusiaster.

Frågan är hur långt fram Microsoft blickar med sin Xbox 360. Hittills har vi inte hört ett pip om nästa generations Xbox och det är mycket möjligt att Microsoft inte har för avsikt att lansera en sådan förrän tidigast hösten 2011. I sådana fall kommer vi att hinna se en hel del spel till Natal under denna generation. Microsoft hävdar själva att den traditionella handkontrollen på intet vis är på väg att försvinna. "Vi har den bästa handkontrollen som någonsin har skapats", har Don Mattrick ödmjukt konstaterat. Många, inklusive undertecknad, skulle hålla med honom. I framtiden kommer vi att få spel som bara använder den traditionella kontrollen, spel som bara använder Natal och spel som använder båda, säger Microsoft. Allt är egentligen upp till utvecklarnas fantasi. Det känns skönt att veta att vi slipper stå upp och slåss i varje actionspel i framtiden...

Störst var förstås Natal, men Microsofts satsning på att göra Xbox 360 till underhållningscentralen i våra hem genom att möjliggöra strömning av TV-program och film till våra konsoler är också ett steg framåt. Film med en högsta upplösning på 1080p och 5.1-ljud kommer finnas tillgängligt på Xbox Live för att kunna strömmas direkt till Xbox 360-konsolen (med en rekommenderad bandbredd på 8mbit) här i Sverige. Och både Facebook och Twitter kommer att vara åtkomliga via dashboarden i höst, berättade Microsoft.

Det visade förstås upp en hel del spel också från Microsofts sida. Ett antal skrällar kunde noteras. Att Bungie nästa år kommer att vara klara med ett nytt Halo, Halo: Reach, fick många att jubla. Innan dess ska vi dessutom få sätta tänderna i Halo: ODST. Left 4 Dead 2 har mottagit applåder. Crackdown 2 ser lovande ut. Mindre imponerande var Forza Motorsport 3, som inte ens ser särskilt snyggt ut (inget av Forza Motorsport-spelen har egentligen imponerat grafiskt men i stället hyllats för sitt djup). Och så hade vi Alan Wake, förstås, presenterat på engelska med finländsk brytning av utvecklarna Remedy. Striderna såg förvånansvärt traditionella ut så vårt hopp står till den på förhand hypade historien. Spelet ska släppas om ungefär ett år. Väntan har varit lång och frågan är om förväntningarna med tiden har blivit för höga?

På det hela taget var det en mycket stark line up som Microsoft hade i år. De tar hela tiden offensiva steg, ofta på Sonys bekostnad. Nu är det nämligen klart att även nästa del i Metal Gear Solid-serien, Metal Gear Solid: Rising, kommer att hitta till Xbox 360. Spelet ska släppas till PlayStation 3, Xbox 360 och PC samtidigt. Sony har därmed förlorat ännu ett starkt varumärke som i över tio år förknippats med PlayStation. Troligen kommer även Final Fantasy XIV till Xbox 360.

Totalt sett gjorde Microsoft sitt starkaste E3 på flera år, kanske sedan den delvis interaktiva trailern för Halo 2 visade upp till Xbox. Nu gäller det att leva upp till de höga förväntningar och den nyfikenhet som Natal har skapat.



Nintendo gjorde ingen jättesuccé på E3. Men de sitter säkert på tronen med Wii och Nintendo DS som överlägsna ledare på sina respektive marknader. Huruvida Nintendo känner sig smickrade eller hotade av sina konkurrenters strävan att skapa rörelsekänsliga alternativ till sina konsoler framgick inte. Klart är i alla fall att Nintendo, trots vissa rykten som sagt motsatsen, inte ser något skäl till att lansera en HD-version av storsäljaren Wii. Varför skulle de? De som köper Wii är inte ute efter HD-material. Trots att HD blir mer och mer standard i var mans hem, är det SD-konsolen Wii som har dominerat denna generation.

Storspelen var få men saknades inte helt. Vi fick se trailers för Super Mario Galaxy 2 och Metroid: Other M (utvecklat i samarbete med Team Ninja), som båda ska släppas nästa år. New Super Mario Bros Wii kommer redan i år.