tisdag 31 januari 2012

I väntan på nästa generation

Veckans största icke-nyhet är att någon ny Xbox inte kommer att släppas under 2012. Visserligen skulle Microsoft förneka en release även om konsolen faktiskt var på gång, men alltför mycket talar emot en lansering redan i år. Inte minst Halo 4, som släpps i höst. Vad som händer med Grand Theft Auto V återstår att se. Det vore ju ett hejdundrande releasespel...

Jag har varit positiv till en lång spelgeneration och tycker fortfarande att det är bra för oss spelare att våra inköpta konsoler ges lite längre livslängd. Hur pass prisvärt det är i praktiken är en dock annan femma eftersom de nya konsolerna tenderar att gå sönder i betydligt högre grad än våra gamla trotjänare. Jodå, min Master System och min Mega Drive fungerar fortfarande. Samtidigt berättar många hur de är inne på både sin andra och tredje Xbox 360 eller PlayStation 3. Själv är jag inne på min andra box och håller tummarna för att jag ska slippa köpa en tredje.

Det som vore intressant att veta är om Microsoft, som tros ligga något före Sony i planeringen av sin nästa konsol, har en alternativplan ifall Wii U skulle bli en jättesuccé. Kommer de i så fall att snabblansera sina maskiner? Finns det utrymmet? Vi måste påminna oss om att en global lansering är ett jätteprojekt rent logistiskt. Dessutom ska spel finnas färdiga. Det finns därför sannolikt ganska små möjligheter att snabbt helt förändra tidsplanen.

Jag gillar verkligen Halo: Reach. Men när jag först spelade det fick jag inte alls den där wow-känslan som Halo 3 gav. Spelet såg bra ut, men egentligen hade vi sett allt förut. Det var inget steg framåt rent utseendemässigt, tekniskt och grafiskt. Däri ligger min besvikelse i att Halo 4 släpps till Xbox 360 i stället för till nästa Xbox (som jag vägrar att kalla för gräsliga Xbox 720). Redan nu vet vi att spelet kommer att bli snyggt, men att det inte lär ge oss den där wow-känslan som spel på nya plattformar kan.

Det finns nog fortfarande några wow-upplevelserna att hämta på PlayStation 3. Men annars får vi vackert vänta på att nästa generation släpps lös. Det börjar kännas som att det är dags nu.

Gammal.