lördag 20 juni 2015

Nintendo kan lika gärna hoppa över E3


Nintendo hade ett ovanligt svagt E3 i år. Även normalt sett lojala fans som försvarar företagets beslut och vänder tillkortakommanden till medvetna strategier vädrade sitt missnöje. Tusentals har skrivit på en namninsamling för att stoppa utvecklingen av 3DS-spelet Metroid Prime: Federation Force (antagligen för att be Nintendo lägga resurserna på ett "riktigt" Metroid). Mig veterligen är det första gången en insamling görs för att stoppa ett spel.

Satoru Iwata twittrade vad som tolkades som en ursäkt redan innan mässan var över. Nintendo of Americas Reggie Fils-Aime kände sig tvungen att gå ut och kommentera det hela. Iwata, sa han, hade inte alls bett om ursäkt. Och Fils-Aime förefaller ha rätt - Iwatas tweet var mer en hälsning till fansen om att Nintendo även i framtiden ska jobba hårt för att tillfredsställa deras önskemål. Bara det faktum att chefen för Nintendo i USA kände att det var nödvändigt att kommentera saken visar att allt inte gick strålande för Nintendo på årets E3.

Nintendo har tre år i rad valt att frångå den traditionella presskonferensen och i stället visa förinspelat material som en så kallad "digital event". Två år i rad har detta följts av Treehouse, ett till synes avslappnat möte med utvecklare och PR-folk från Nintendo. Självfallet väl regisserat och uppstyrt - inga kritiska frågor ställs under dessa möten. Men ändå ett rätt trevligt format.

Skillnaden i år var att Nintendo både hade väldigt lite att visa i sitt digital event och därför rätt lite att prata om på Treehouse. Fansens besvikelse är därför berättigad.


Inför E3 hade vi egentligen fått veta mer om vad Nintendo inte tänkte prata om än vad som faktiskt skulle visas. De skulle inte nämna något om NX. Inte prata om de kommande mobilspelen. Inte visa något mer ur Zelda. Och E3 ansågs heller inte vara rätt plats för att berätta mer om Quality of Life-satsningen.

Reggie Fils-Aime är Nintendos stora PR-maskin, och givetvis hade han svar på varför inte en enda bild ur Zelda visades upp. Det skulle, menar han, göra fansen ännu mer frustrerade eftersom spelet släpps först 2016. Påståendet håller förstås inte eftersom Nintendo beslöt visa upp Zelda på fjolårets E3 (då med en planerad lansering 2015) och sedan dess även visat gameplay ur det. Och fansen vill bevisligen se mer ur det.

Förklaringen till att det mest efterlängtade spelet till Wii U inte visades upp alls i år är antingen att utvecklingen stött på bekymmer eller att Nintendo planerar att inte släppa Zelda till Wii U över huvud taget utan i stället göra det till ett lanseringsspel till den kommande plattformen. Kanske har begränsningarna i Wii U:s hårdvara blivit ett problem?

Problemet med Reggie Fils-Aime är att han har en attityd som om Nintendo var marknadsledande, som om de fortfarande var dominanta i branschen och inte behövde bry sig om vad konkurrenterna sysslar med. Det är inte längre verkligheten. Det är farligt att ta sina fans för givna, ty spelare har aldrig haft så många alternativ som nu.

Årets E3 visade ett Nintendo i kraftig otakt med resten av branschen. De är nästan ensamma om att göra familjevänliga spel, och E3 är ett ganska dåligt forum för att visa upp spel som Yoshi's Wolly World när det tvingas tävla om uppmärksamheten med spel som Uncharted 4, Halo 5 och Mass Effect: Andromeda. 

Nintendo borde i år har beslutat sig för att dra sig ur E3 helt och hållet. De är välkomna tillbaka när de har något att visa upp.