torsdag 30 juli 2015
Samsung sänker priset på Galaxy S6
Det såg bra ut kort efter lanseringen. Samsungs nya flaggskeppstelefon Galaxy S6 och den innovativa S6 Edge med rundad skärm sålde bra. Samsung hade underskattat suget efter just S6 Edge, vilket ledde till en oförmåga att möta efterfrågan. Just detta lyfts nu fram som en orsak till att företagets vinst under det senaste kvartalet blev lägre än beräknat.
De första månaderna är väldigt viktiga. Sedan avtar nyhetens behag ganska snart. Dessutom möter konkurrenterna upp med egna lanseringar. Apple väntas lansera en ny Iphone-modell i höst, sannolikt en ny version av Iphone 6. På ett event den 13 augusti tros Samsung lansera en ny Galaxy Note samt en större S6 Edge.
Samsung tar därför beslutet att "justera", alltså sänka, priset på S6 och S6 Edge. Analytiker tror att Samsung kommer att få svårt att nå säljmålet på 43 miljoner smarttelefoner i år. Kanske kan ett lägre pris tillsammans med nya modeller ändra på detta.
Noteras kan att Samsungs vinster sjunker även på det tidigare så framgångsrika TV-segmentet. Under det senaste kvartalet gjorde företagets TV-division en vinst på 180 miljoner dollar jämfört med 660 miljoner under samma period i fjol. Det är en anmärkningsvärd minskning, men det är alltså fortfarande en vinst. För chip och processorer ökade däremot vinsten, så läget för Samsung ska inte svartmålas.
Som S6-ägare är jag dock lite förbryllad över att den säljer sämre än S4 gjorde. S6 är ett stort steg framåt i byggkvalitet och design. Den kostar inte mer än Iphone 6, erbjuder en mer renodlad användarupplevelse än tidigare Galaxy S-modeller (bl.a. mindre bloatware), har en helt fantastisk kamera och en skärm att dö för. Jag hade trott att denna telefon skulle locka över Iphone-ägare, inte tvärtom.
Nu är smartmobilbranschen extremt kortsiktig, och redan i höst kommer rykten om nästa års modell att börja kokas ihop. Personligen hoppas jag att Samsung inte tolkar försäljningssiffrorna för Galaxy S6 som ett tecken på att de valt fel väg.