måndag 27 juli 2015
Om spelkonsoler och Kina
I fjol blev spelkonsoler lagliga att sälja i Kina. De har sålts i många år i alla fall, något jag uppmärksammade när jag var i Beijing 2008 och promenerade in i en liten spelbutik som sålde både Xbox 360 och PlayStation 3 (till samma priser som i Sverige). Men officiellt har det varit förbjudet.
Nu förenklas reglerna för försäljningen av konsolerna, vilket säkert gläder utgivare och utvecklare. Men frågan är hur stor effekt det kommer få på försäljningen av konsoler och konsolspel i Mittens rike. Min gissning är: inte alls.
Både Xbox One och PlayStation 4 är lanserades i Kina. Men som vi har kunnat se var lanseringarna oerhört tysta tillställningar. Utanför Sonys nyöppnade PlayStation-center i centrala Beijing väntade 26 (!) personer på lanseringen.
Konsolspel har aldrig varit stora i Kina. Det har inte funnits någon stor undergroundrörelse som nu kan kliva upp ovan jord och springa till spelbutikerna för att köpa dyra konsolspel. Kineser spelar på PC och mobil, älskar free-to-play och har väldigt lite intresse för dedikerade spelkonsoler med feta prislappar.
När Microsoft skulle lansera Xbox One i Kina slogs jag av att de inte hade något att erbjuda som tilltalade kineser specifikt. Nog för att intresset för utländska varor är stort i Kina - wàiguó (外国) är prestige - men när det kommer till spel är det precis som i väst och i Japan: spelen måste tilltala den inhemska befolkningen. Det finns spel som bara säljer i USA, är stora främst i Europa eller bara säljer i Japan. Kultur spelar roll.
Om Sony och Microsoft inte har begripit detta, eller om de bara inte tycker att det är mödan värt, bör man fråga sig. En lansering på den kinesiska marknaden är trots allt ingen liten affär, så de borde vara intresserade av att den blir en framgång. Men då borde de också begripa att Kina är en annan marknad.
Som det ser ut nu har varken Sony eller Microsoft ansträngt sig för att attrahera just kinesiska kunder. Kanske hoppades de på Apple-fenomenet - att en västerländsk produkt betraktas som så hipp att alla bara måste ha den. I så fall har de verkligen misslyckats.
Som konsolspelare önskar jag inget hellre än att Kina blir en stor marknad för konsolspel. Det vore fantastiskt. Men jag kan helt enkelt inte se det ske. Intresset finns helt enkelt inte där.
Etiketter:
Kina,
Microsoft,
PlayStation 4,
Sony,
spelkonsoler,
Xbox One