fredag 26 februari 2016

Capcom ger ut Resident Evil 4, 5 och 6 igen


Capcom kanske borde byta logga till en mjölkko. De fortsätter att släppa gamla Resident Evil-spel till de nya konsolerna. Efter att en ny remaster av originalet och Resident Evil Zero släppts samt en av Resident Evil 2 utannonserats, kommer nu nästa steg.

Capcom ska med början i slutet av mars släppa Resident Evil 4, Resident Evil 5 och Resident Evil 6 i bakvänd ordning till Xbox One och PlayStation 4. Sist ut blir alltså Gamecube-klassikern Resident Evil 4, av många ansett som det bästa spelet i serien.

Tyvärr verkar inget av dessa spel ha genomgått någon remaster. Det är alltså frågan om rena återutgivningar, inget mer. Vilket är trist. Det är trots allt spel som släpptes till Gamecube respektive Xbox 360 och PlayStation 3. De har några år på nacken, vilket syns.

Jag plockade fram min Gamecube för en tid sedan för att sätta tänderna i det spel jag verkligen älskade när det kom och som faktiskt var min främsta anledning att köpa Nintendos konsol. Resident Evil 4 är fortfarande ett häftigt spel, men det har åldrats betänkligt både vad gäller grafik och kontroll. Utvecklingen i spelbranschen går fort.

Jag skulle gärna se en riktig remaster av Resident Evil 4. Med modern grafik, en uppdaterad kontroll och bättre ljud. Då skulle jag definitivt slå till.