fredag 4 mars 2016

Microsoft öppnar för uppgraderbar Xbox


En av de större snackisarna på senare tid i spelvärlden är uppgiften från Xbox-chefen Phil Spencer att Microsoft tittar på möjligheten att uppgradera hårdvaran i Xbox One.

Det Spencer sade var:
When you look at the console space, I believe we will see more hardware innovation in the console space than we've ever seen. You'll actually see us come out with new hardware capability during a generation allowing the same games to run backward and forward compatible because we have a Universal Application running on top of the Universal Windows Platform that allows us to focus more on hardware innovation without invalidating the games that runt on that platform.
Låter det snurrigt? Ja, okomplicerat är det i alla fall inte. Och historien förskräcker. Sega försökte uppgradera sin Mega Drive med den så kallade Mars-adaptern 32X och även med Mega-CD. Nintendo försökte med kassettillägget 64DD till Nintendo 64. Alla floppade.

Spencer jämför även med mobiltelefoner, och visst är dagens teknik en helt annan än vad Sega och Nintendo hade att förhålla sig till på 90-talet.

Ändå finns det skäl att vara skeptisk. Inte minst av praktiska skäl. Spencer vill uppenbarligen knyta ihop Windows 10 och Xbox One genom det Microsoft kallat "Universal Windows Platform", och det finns inget att invända i detta. Spencer vill nämligen behålla Xbox attraktionskraft som spelkonsol. Den ska inte förvandlas till en PC.

Men hårdvaruuppgraderingar skapar omedelbart problem för utvecklarna om de ska förhålla sig till olika specifikationer för samma plattform. Farhågan är att vi i framtiden får se olika versioner av samma konsol med olika internminne. I dag är det bara storleken på hårddisken som skiljer modellerna åt, och det påverkar inte spelet direkt.

Konsoler utvecklas mycket under dess livslängd. Xbox 360 var exempelvis i hög grad en annan plattform när den fyllde åtta än när den lanserades. Genom att utveckla konsolens OS och möjliggöra nya tjänster via appar kan servicen och upplevelsen förbättras över tid.

Att utveckla hårdvaran är dock en helt annan femma. Konsolernas styrka har alltid varit att de har en och samma hårdvara under en hel generation, vilket ger utvecklarna tydliga förutsättningar när de ska arbeta med dem.

Det betyder å ena sidan att de åldras rätt snabbt i förhållande till PC men skapar å andra sidan en ram inom vilken utvecklarna kan arbeta. Vid slutet av varje generation brukar de inte sällan slå oss spelare med häpnad. Jag trodde exempelvis aldrig att vi skulle få se spel som Halo 4 till Xbox 360 eller God of War III till PlayStation 3.

Det är i vilket fall spännande idéer som Phil Spencer lägger fram. Framtiden får utvisa hur pass framgångsrika de blir - om de nu implementeras.

Se Phil Spencer prata om bland annat detta med Engadget.