torsdag 29 december 2016

Förändringens vindar blåser hos Remedy


Efter Alan Wake till Xbox 360 och Quantum Break till Xbox One, två olika upplevelser som rent spelmässigt hade väldigt mycket gemensamt, har Remedy delats i två team som arbetar med två olika projekt. Det finns än så länge ingen indikation på att Microsoft är inblandat i något av dem.

Jag har haft vissa farhågor om att Remedy, när båda deras två storspel misslyckades med att slå igenom kommersiellt, nu kanske skulle ge upp försöken att berätta historier i spel och göra något helt annat.

I Polygons intervju framkommer emellertid att studion i ett nytt spel, kallat Project 7, kommer berätta en historia. Men denna gång ligger fokus på co-op och enligt Remedy är detta bara början på studions multiplayerfokus. Detta är nytt, och enligt Remedy är utrymmet för att berätta linjära och storydrivna AAA-spel krympande. Tittar man på utbudet av just den sortens spel är det svårt att inte hålla med (även om Naughty Dog är ett strålande exempel på att det faktiskt går att lyckas).

Jag gillar just den sortens spel, de linjära och skickligt berättade historierna i tredje person. Spel som inte bjuder på enorma världar likt GTA, som inte är gigantiska sandlådor utan begränsade till ytan men proppfulla av story, atmosfär och innehåll. Som Alan Wake.

Det är synd om Remedy beslutat sig för att inte längre skapa sådana spel (även om Quantum Break lämnade en del övrigt att önska). Jag tror att de kanske skulle kunna ha större framgång om de släppte sina spel på PlayStation 4 eller flera format samtidigt i stället för att som hittills vara Xbox-exklusiva.

Att Quantum Break var konsolexklusivt till Xbox One lär ha bidragit till att det floppade. Få, om ens något Xbox One-exklusivt spel, har hittills sålt riktigt bra.