tisdag 20 december 2016
Några spådomar om Xbox One Scorpio
Om ett år är det tänkt att vi ska sitta och spela på en helt ny Xbox. Microsoft ligger enligt uppgifter från i somras till och med lite före sin tidsplan för den konsol som än så länge bara kallas Project Scorpio.
Xbox-chefen Phil Spencer beskrev på E3 i juni att Microsoft rör sig "bortom generationer", vilket betyder att de släpper på den tidigare så strikta indelningen i konsolgenerationer där en plattform ersattes av en ny efter ett visst antal år. Sony har redan gjort samma drag med sin PS4 Pro, en avsevärt mer kraftfull PS4 som samtidigt stöder alla spel och tillbehör som släppts till den PS4 som lanserades 2013.
För oss som spelare finns både för- och nackdelar. Den uppenbara fördelen är att vi kan få ta del av bättre prestanda och snyggare spel utan att behöva köpa nya handkontroller och andra tillbehör. Vi behöver så att säga inte uppfinna hjulet på nytt varje gång.
Nackdelen? Tja, det kanske ändå blir dyrare i längden. PS4 är bara fyra år gammal och har redan kompletterats med PS4 Pro. The Last Guardian rapporteras ha betydande problem att rulla i 30 bilder per sekund på standardmodellen av PS4. Xbox One kommer visserligen fylla fem när Scorpio lanseras, vilket historiskt har varit en rätt normal livslängd på en konsolgeneration. Men Scorpio beräknas å andra sidan bli en dyrare maskin (mer om det strax), alltså en större investering.
Jag ifrågasatte häromdagen vad Microsoft har att erbjuda i spelväg under nästa år. Det gapar ganska tomt. Ändå tyder mycket på att E3 2017 kan bli riktigt hett för alla Xbox-spelare. Inte minst tack vare Scorpio. Detta blir Microsofts chans att vända blad på riktigt genom att visa upp den mest kraftfulla konsolen någonsin (det är länge sedan de hade en maskin med den titeln)
Med ett knappt år kvar till lansering är det läge att börja spekulera lite kring vad Scorpio kan tänkas bli.
Lanseringsdatum
November brukar vara lanseringsmånaden för nya spelkonsoler. Sony gjorde inget undantag med PS4 Pro. Men det finns ingen lag på att lanseringen måste ske just då (Nintendo släpper exempelvis Switch i mars). Jag gissar att Microsoft kommer lansera Scorpio i oktober.
Exklusiva Scorpio-spel?
Frågan om exklusiva spel till Scorpio är viktig. Phil Spencer har gång på gång förnekat att de kommer tillåta spel som endast fungerar på Scorpio. Idén är att ingen ska lämnas efter, oavsett om du äger standardmodellen, Xbox One S eller Scorpio ska du kunna spela alla spel som släpps. Om än med högre upplösning på de nyare konsolerna.
Jag tror inte att Microsoft vågar frångå löftet att alla Xbox One-spel ska fungera på alla tre modeller. Men skillnaden i prestanda mellan standardmodellen och Scorpio är så pass stor att de spel som utvecklas med Scorpio i åtanke kommer fungera rätt dåligt på den gamla trötta basmodellen (de kan lägga till etiketten "Better on Scorpio" på fodralet för att undkomma kritik).
Prestandan
PS4 Pro har en betydligt snabbare GPU än standardmodellen, vilket kan märkas i spel genom bättre upplösning, smidigare bilduppdatering och så vidare. Säkerligen kan laddningstiderna kortas en del också. Det är således inte gigantiska skillnader mellan PS4 och PS4 Pro. Men lita på att utvecklarna hädanefter kommer vilja visa upp sina spel på just PS4 Pro.
Här kommer Microsoft för första gången denna generation få ett litet övertag när Scorpio släpps, vilket kan underlätta för dem att få tidsexklusiviteter eller bara marknadsföringsstöd genom att Bungie, EA och Activision helst visar upp sina spel på just Scorpio. Vi vet vad detta kan betyda för allmänhetens intryck av vilket format som spelet släpps på (se Destiny som många trodde var PS4-exklusivt eftersom det marknadsfördes hårt till Sonys konsol).
VR med Scorpio
2017 bör bli året då Microsoft på allvar hoppar på VR-tåget. Det är inte så svårt att räkna ut vilken av VR-hjälmarna som Microsoft kommer att välja. Redan i dag när du köper en Oculus Rift medföljer en Xbox One-kontroll, så det partnerskapet ter sig naturligt. Månne får Scorpio även stöd för Rifts touchkontroller.
Sony har redan lanserat PlayStation VR, men helst bör du ha en PS4 Pro för att kunna ta del av allt upplevelsen har att erbjuda. Jag gissar att Xbox VR kommer vara optimerad för Scorpio, inte den då fem år gamla Xbox One-modellen. Vilket ställer krav på Xbox-spelare att faktiskt uppgradera om de vill ta del av VR med Microsofts hjälp.
Priset
Även här har Phil Spencer försökt lugna oroliga fans som tittat på specifikationerna. Det kommer inte bli som en tusendollars-PC, har han försäkrat. Men samtidigt har Spencer varit noggrann med att påpeka att Scorpio är en premiumkonsol och att den därför kommer kosta mer än Xbox One S.
Att hitta rätt prisnivå är avgörande för hur framgångsrik en spelkonsol blir. Det har vi så många exempel på. Jag tror därför att Microsoft vet att de inte kan gå över den magiska gränsen 500 dollar. Samtidigt kan de givet prestandan sannolikt inte gå under 400 dollar utan att göra en kännbar förlust på varje såld enhet.
Min gissning är därför att Scorpio kommer lanseras för 449 dollar, vilket kan betyda någonstans över 4500 kr i Sverige.
Det är inte otänkbart att vi redan från start får välja mellan två modeller: en grundmodell med 1tb stor hårddisk för 449 dollar och en deluxmodell med 2tb för 499 dollar.
Vad som ryms i ett namn
Scorpio är förstås ett projektnamn, och hur mycket vi än gillar det är det bara att inse att konsolen i slutändan kommer heta något annat. Sannolikt något tråkigare. Som vi har sett med Wii U spelar namn roll. Det är faktiskt inte oviktigt vad en produkt heter. Här har Microsoft två vägar att gå. De kan välja den enkla vägen som Sony och bara sätta ett suffix - Xbox One Plus eller något i den stilen. Detta markerar att det inte är fråga om en helt ny generation utan en uppgraderad Xbox One, vilket sannolikt skulle minimera förvirringen för konsumenten.
Eller så kan Microsoft för att signalera att de har något kraftfullt på gång ge konsolen ett namn som exkluderar begreppet "One" och markerar en sorts nystart. Nackdelen med detta är att det kan bli snurrigt för många konsumenter att veta att spelen och tillbehören även fungerar till den gamla Xbox One och tvärtom. Fördelen är att Scorpio kan kännas mycket mer spännande.
Bra eller anus?
Efter Xbox One S har jag fått lite större förhoppningar och förväntningar på vad Microsoft kan åstadkomma med Scorpio. Äntligen lyckades de designa en snygg, liten och attraktiv konsol. Förhoppningsvis tar de lärdomarna från detta till utvecklingen av Scorpio, som då kan tänkas bli attraktiv på både in- och utsidan.
Etiketter:
framtid,
Microsoft,
Project Scorpio,
spelkonsoler,
Xbox One