onsdag 7 december 2016

Hur blir spelen på Scorpio?


Om ett år väntas vi sitta och spela på Microsofts rykande färska Xbox One Scorpio (säkerligen med ett annat namn). När den lanseras kommer den vara världens mest kraftfulla spelkonsol med en beräkningskapacitet på 6 teraflops (Xbox One har 1,31 och PS4 Pro 4,2, så skillnaden är substantiell). Men vad betyder detta i praktiken?

Enligt en utvecklare som Gamingbolt har pratat med kommer Xbox One kännas som "en gammal laptop" i jämförelse med Scorpio. Om utvecklarna bara drar nytta av kraften i hårdvaran. Microsoft har sagt att alla spel måste fungera till såväl lanseringsmodellen av Xbox One, som Xbox One S och Scorpio. Detta betyder att den som utvecklar ett spel till Xbox måste ta hänsyn till den svagaste länken i kedjan, vilket skulle kunna hålla tillbaka det utvecklarna faktiskt vill göra med styrkan i Scorpio.

Det vore trist om så blev fallet. Men samtidigt finns det vägar runt detta. Vid övergången från den förra generationen till denna släpptes en hel del spel till både de gamla och nya konsolerna. Rise of the Tomb Raider släpptes till både Xbox 360 och Xbox One, och såg förstås mycket bättre ut till den sistnämnda men fungerade utmärkt även till den då tio år gamla Xbox 360.

Om ett spel utvecklas främst med Scorpio i åtanke kan det bli svårt att konvertera det i hyggligt skick till Xbox One anno 2013 - men knappast omöjligt.

Jag hoppas förstås att utvecklarna drar nytta av kraften i Scorpio så att den blir det lyft som vi alla hoppas. Xbox-chefen Phil Spencer har varit tydlig med att den kommer bli dyrare än Xbox One S - prestanda kostar - vilket gör den till en premiumkonsol för den med rätt utrustning i vardagsrummet.

Den som lägger ut över 4000 kr på en spelkonsol förväntar sig att det ska synas skillnad. Här har PS4 Pro inte riktigt övertygat än.