När försäljningssiffrorna för november i Nordamerika presenterades kunde vi konstatera två saker: Dels att Sony slutligt kan utnämnas till segrare i det så kallade konsolkriget, dels att exklusiva spel inte räcker att för att konsumenter ska välja Xbox One framför PlayStation 4. Det sistnämnda är rimligen en slutsats som även Microsoft har hunnit dra vid det här laget.
2015 skulle bli Xbox Ones år. Efter att konsekvent ha fått stryk av PlayStation 4 sedan lanseringen lyckades Xbox One faktiskt vinna den nordamerikanska julhandeln 2014. Detta var ett positivt tecken som Microsoft bar med sig in i det år de skulle komma att kalla det största i Xbox historia.
Xbox One ökade ganska markant månad för månad, det såg därför positivt ut inför julhandeln då Gears of War Ultimate Edition, Halo 5: Guardians och Rise of the Tomb Raider skulle locka köpare.
Sony kontrade med en prissänkning och framför allt bundlingar. Massor av bundlingar. Halo 5 släpptes den 27 oktober och jag kan inte minnas att Microsoft någonsin har varit så här tysta efter en stor Halo-release. Tystnaden är förstås talande. 343 Industries andra Halo-spel är visserligen på flera sätt bättre än deras första, men marknaden svarade inte med entusiasm den här gången. Halo hjälpte Xbox One att vinna oktober med knapp marginal, men spelet hade en mycket svagare lansering än de tidigare delarna i serien. Med bred marginal, dessutom.
Det finns flera spekulationer om varför lanseringen blev så svag. En går ut på att Xbox One i sig är en så pass impopulär plattform jämfört med PS4 att det knappt spelar någon roll vilka spel som släpps till den – de får ändå inget stort genomslag. Tänk Wii U. En annan hävdar att det snarare är så att Halo har sina bästa dagar bakom sig, att marknaden helt enkelt är mättad på nya Halo-spel.
Jag tror att sanningen är en kombination av dessa förklaringar. Om Xbox One hade haft samma framgångar som PS4 hade Halo 5 sannolikt sålt mycket bättre. Det är inte så svårt att räkna ut. Men förklaring nummer 2, att vi helt enkelt är mätta på nya Halo-spel, är desto mer oroande för Microsoft. Det är för Nintendo som om folk skulle ledsna på Mario.
Ända sedan den första Xbox lanserades 2001 har Master Chief varit Microsofts triumfkort. Men precis som jag skrev i min recension har Halo upphört att vara något mer än andra FPS. I dag är det ett i mängden, och då får det se sig slaget av både Call of Duty och andra titlar.
Två veckor efter Halo 5 släpptes Rise of the Tomb Raider, ett tidsexklusivt spel som skulle tävla med Uncharted 4 men som när Naughty Dogs stora titel sköts fram till våren hamnade i en otacksam sits när det lanserades samma dag som tokhypade Fallout 4 och fick slåss om spelarnas gunst med Call of Duty: Black Ops III (som dessutom råkade blir det bäst sålda spelet i november sedan GTA V). Lara Croft hade aldrig en chans.
2015 var ett väldigt bra år för Xbox One. Men nu har Microsoft bränt sitt krut. Om hösten var ett bevis för någonting var det att det inte spelar någon roll vad Microsoft gör från och med nu. De kommer aldrig kunna matcha PS4.
Ty det var under hösten och julhandeln 2015 som vi skulle få beviset för att exklusiva spel faktiskt spelar roll. Sony kontrade med en prissänkning och bundlingar av multiformatstitlar som även fanns till Xbox One. Det räckte.
Under 2016 kommer Sony äntligen ha ett starkare utbud av exklusiva spel än konkurrensen. Det finns i nuläget inget som kan besegra dem. Microsoft kommer få finna sig i att vara en god tvåa från och med nu.
Microsoft försökte verkligen. Men det räckte inte.