onsdag 11 mars 2015

Uncharted 4 försenas till 2016


Det skulle bli Sonys stora draglok i årets julhandel. Men på PlayStation-bloggen kan vi nu läsa att Uncharted 4: A Thief's End försenas till våren 2016. Naughty Dog behöver mer tid.

Detta är en stor besvikelse, förstås. Uncharted 4 är årets mest efterlängtade spel för min egen del. Det känns surt att inte kunna spela det förrän om ett drygt år. Samtidigt är det en bra signal att Naughty Dog inte vill stressa fram spelet. Det gör att vi kan räkna med en väldigt polerad spelupplevelse när Uncharted 4 väl släpps.

Förseningen är goda nyheter för Microsoft. Vi har redan sett ryktet (ej bekräftat eller ens kommenterat än) att Quantum Break skjuts fram till 2016. Men Microsoft har fortfarande både Halo 5 och Rise of the Tomb Raider under hösten/vintern.

Nu när Sonys största flaggskepp försenas kommer Xbox One bli ett mer attraktivt alternativ till PS4 för många. I synnerhet om de på E3 kan visa upp en snyggare och mindre modell av sitt svarta, kantiga monster till konsol.

tisdag 10 mars 2015

PS4 och PS Vita får nytt lanseringsdatum i Kina


Efter en uppskjuten lansering har Sony meddelat ett nytt lanseringsdatum för PlayStation 4 och PS Vita i Kina. Nu är det den 20 mars som gäller. Någon orsak till förseningen har aldrig getts, men det är sannolikt att det haft med tillstånd från kinesiska myndigheter att göra.

PS4 ska kosta 2 899 RMB och PS Vita 1 299 RMB. Inga extrapriser, direkt. Lanseringsspel blir Dynasty Warriors 8: Xtreme Legends Complete Edition, King of WuShu, Knack, Mr. Pumpkin Adventure, Trials Fusion och det mästerliga Rayman Legends.

Till PS Vita släpps bland andra Final Fantasy X HD och X-2 HD samt Rayman Legends och Farming Simulator 14.

Xbox One hade tio spel vid den kinesiska lanseringen. PS4 får alltså ännu färre. Det är svårt att se att hur dessa spel, priset eller tjänsterna som Sony erbjuder ska kunna locka särskilt många kinesiska köpare.

måndag 9 mars 2015

Rykte: Quantum Break försenas till 2016


Jag har skrivit om det både här och här. Att det är troligt att Remedys Xbox One-exklusiva Quantum Break kommer försenas till 2016. Nu har det första ryktet om detta dykt upp.

Microsofts höst är tämligen späckad med Halo 5, Rise of the Tomb Raider och som alltid stora tredjepartsreleaser. Det är helt enkelt svårt att se någon plats för ett helt nytt IP i denna enormt hårda konkurrens.

Jag tror att Remedy har fått extra tid på sig att polera Quantum Break, vilket aldrig är fel. En framskjuten release till februari 2016 kan tala för en bättre försäljning. Vilket i sig ökar chansen för en uppföljare.

Även om vi börjar bli heligt trötta på uppskjutna spel är det i detta fall i grunden goda nyheter.

lördag 7 mars 2015

Trailer för Ori and the Blind Forest

Ori and the Blind Forest har sett bättre och bättre ut för varje gång det visats. Lanseringstrailern visar att detta mycket väl kan bli en av årets mysigaste spelupplevelser.

Den 11 mars släpps det till Xbox One och PC. Tyvärr inte till Xbox 360, som först var tänkt. Priset blir runt 200 kr.

fredag 6 mars 2015

Rock Band 4 bekräftat


Musikspelsgenren blev stor under den sjätte generationen (framför allt till PlayStation 2) och fullkomligt exploderade under den sjunde (Wii, PlayStation 3 och i viss mån Xbox 360).

Men intresset bedarrade och plötsligt kom det inga fler Guitar Hero eller Rock Band längre. Rock Band 3 släpptes för fem år sedan.

Nu tycker dock Harmonix att det är dags igen. Rock Band 4 är utannonserat till PlayStation 4 och Xbox One.

Rock Band var dyrt eftersom det krävde en hel del tillbehör. Harmonix för samtal med Sony, Microsoft och Mad Catz för att se om det går att få de gamla tillbehören att fungera på de nya konsolerna. Detta, uppger de, är en utmaning både hårdvaru- och mjukvarumässigt.

Klart är att nya tillbehör kommer att släppas, så frågan är hur sugna alla inblandade egentligen är att låta de gamla prylarna fungera.

En glad nyhet är att det kommer gå att importera allt material från Xbox 360 och PS3 till Xbox One och PS4. Harmonix ska återkomma med mer information om låtutbud, pris och andra detaljer under de kommande månaderna.

Rock Band 4 ska släppas till PS4 och Xbox One någon gång under 2015.

onsdag 4 mars 2015

GDC: Nvidia släpper Androidbaserad 4K-konsol


Nvidia har inte haft någon större framgång med sin bärbara Shield-konsol. Men skam den som ger sig. På GDC visade företaget upp "världens första Android-TV-konsol".

Enligt Nvidia är det en "revolutionerande TV, spelkonsol och superdator". Frågan är vad vi förväntas välja bort för att köpa denna i stället.

Konsolen ska släppas redan i maj och kosta 199 euro, betydligt lägre än det tokigt höga 349 euro som företagets bärbara enhet kostade.

För detta får vi en kraftfull maskin som kan visa 4K i 60 bilder per sekund. Och så en handkontroll, förstås. Runt 50 spel ska finnas vid releasen, men det är inte direkt några spel som får mig att dansa av upphetsning.

Namnet? Jo, Nvidia gillade Shield så mycket att de använder det en gång till.

GDC: Morpheus släpps 2016


Det blir ingen lansering av Sonys VR-hjälm som går under arbetsnamnet Project Morpheus redan i år. Under 2016 planerar Sony att lansera sitt svar på Oculus Rift. Det berättade företaget på den pågående Game Developers Conference.

Vi behöver dock inte vänta längre än till E3-mässan i juni för att få se spel till formatet. Exakt hur Sony planerar att integrera Morpheus med PS4 återstår att se. Men att PS4 är utvecklad med Morpheus i åtanke, och vice versa, står helt klart. Det är bland annat förklaringen till det blå ljuset i DualShock 4-kontrollen. Räkna med att PlayStation-kameran kommer ha en roll i Sonys vision också.

Nu vet vi lite mer om tekniken i Morpheus. Den kommer erbjuda en 5,7-tums OLED-skärm, 1920x1080-upplösningar och 100 graders synfält.

Hur viktig Morpheus är för Sonys framtid är svårt att säga innan vi vet hur mycket de tänker satsa på den. Framgången hänger som så ofta på pris, användningsområden och funktionalitet. Det vi vet är att Sony inte har råd med några stora förluster. Jag gissar därför att de kommer skynda långsamt.

PS4 passerar 20 miljoner sålda


Sony är på Game Developers Conference. Där passade de på att berätta att de nu har sålt 20,2 miljoner PlayStation 4 världen över. Siffran avser såld till kund. Så sent som i januari hade Sony sålt 18,5 miljoner.

Detta gör PS4 det snabbast säljande PlayStation-konsolen någonsin. Bättre än PS2, även om det givetvis inte kommer hålla i sig.

Visst är det imponerande. Särskilt som PS4 fortfarande, snart 18 månader efter releasen, saknar det där riktigt bra exklusiva spelet.

måndag 2 mars 2015

Samsung Galaxy S6 och S6 Edge bådar gott

De läckta bilderna var äkta och ryktena visade sig stämma hela tiden: Samsungs Galaxy S6 släpps mycket riktigt i två modeller: en vanlig och en med rundad skärm.
 
På gårdagens Galaxy Unpacked visade Samsung upp sitt nya flaggskepp - Galaxy S6 och S6 Edge med en skärm som sträcker sig runt hörnen. Det är oklart vilken den uppenbara fördelen med Edge är. Men visst ser den cool ut.

Båda modellerna är byggda i aluminium med gorillaglas, har 5,1-tums Super AMOLED-skärm, 2,1ghz-processorer och 3GB RAM (jämförtbart med Sonys Xperia Z3), 16 megapixelkamera, trådlös laddning och telefonen som betalmedel genom Samsung Pay. Det är alltså inget jättekliv rent tekniskt, vilket det sällan är numera när en ny smarttelefon visas upp. Fokus ligger på annat.

Viktigt att veta är att Samsung denna gång, vilket förvånar mig lite, inte ger oss en avtagbar baksida. Du kan alltså inte byta batteri. Det gör S6 till den första telefonen i Galaxy-serien som inte erbjuder det alternativet. Ej heller finns någon plats för SD-kort, vilket gör det viktigt att inte välja en telefon med för lite minne. Det som erbjuds är 32, 64 och 128 GB. Borta är alltså den tidigare standarden 16 GB.

Batteritiden har varit Samsungs akilleshäl länge, och det gäller deras plattor såväl som datorer och smarttelefoner. Det är här Samsung måste lyckas om de ska fånga åtminstone mitt intresse igen. Oroväckande är att batteriet är på 2550mAh jämfört med 2800mAh på den tidigare modellen. Nu säger de sig ha kapat energikonsumtionen med 20 procent, vilket återstår att se. I en tid när vi gör så mycket annat än bara pratar i våra telefoner är en bra batteritid verkligen en prioritet.

Samsung har arbetat en del på utseendet. Framför allt vad gäller S6 Edge, som har en distinkt annorlunda "look" än alla andra smarttelefoner på marknaden. Den lär dock inte bli en storsäljare utan endast ett lite lyxigare och dyrare alternativ till den vanliga S6.

Men även S6 ser lite annorlunda ut när man tittar närmare. Framför allt vad gäller byggkvalitet och form. Jag har inte haft något emot Samsungs plastiga telefoner eftersom det gjort dem lätta och inte lika känsliga för repor och fingeravtryck. Samsung har dock redan närmat sig Sony, Apple och HTC med Galaxy Alpha och A, som är i glas och aluminium. Det kändes därför inte alltför osannolikt att de skulle löpa linan ut med S6, även om jag kanske inte trodde det.

På baksidan ser den faktiskt betydligt mer ut som en Iphone än som föregångaren Galaxy S5.  S6 är marginellt större än Iphone 6 men har en större skärm med bättre upplösning. Men lanseringsmodellen är inte vattentät.

Det är mycket som bådar gott med S6. Mer än jag trodde på förhand, faktiskt. Spontant känns detta som en comeback efter två års modeller som upplevts som väldigt små utvecklingar av den utmärkta S3. S5 var rent av ett steg bakåt. Men jag inväntar mer ingående tester av telefonen. Om några månader kommer vi även få se Xperia Z4, vilken kan ställa S6 i skuggan.

Samsung Galaxy S6 och S6 Edge släpps den 10 april.

Engadget gillar S6 Edge.

söndag 1 mars 2015

Xbox One orsakar förluster i Kina


Xbox One lanserades i Kina efter att den kinesiska regeringen åtminstone tillfälligt släppte på förbudet mot att sälja och distribuera spelkonsoler i landet. Lanseringen blev någorlunda framgångsrik med 100 000 sålda enheter, enligt tidiga rapporter.

Sedan dess har det varit tyst, och det har inte varför alltför svårt att förstå varför. Nu rapporterar Microsofts partner i Kina, BesTV, förluster på runt 17 miljoner RMB (2,75 miljoner dollar) för Xbox-divisionen. Detta är ungefär det minst oväntade som skett sedan Norge tog sitt senaste VM-guld i längdskidor.

PlayStation 4 har ännu inte lanserats i Kina. Troligen väntar Sony på tillstånd från kinesiska myndigheter. Men det är svårt att se att PS4 skulle lyckas särskilt mycket bättre än Xbox One.