torsdag 29 januari 2015
Spotify kommer till PS4 och PS3
Medan Sony skalar ned antalet tjänster till PS Vita (snart tas YouTube- och Maps-apparna bort), utökar de tjänsterna till PS4 och breddar varumärket PlayStation.
Förändringar är på gång. En sådan är att Music Unlimited försvinner och ersätts den 29 mars av den betydligt mer populära Spotify. Den appen ska även släppas till PS3.
Totalt sett satsar Sony hårt på tjänster med PlayStation som varumärke: den digitala affären PlayStation Store, prenumerationstjänsten PlayStation Plus, PlayStation Video (ersätter Video Unlimited), PlayStation Music med Spotify, PlayStation Now (strömmad speltjänst som inte finns i EU än) och PlayStation Vue, som är en molnbaserad TV-tjänst.
Sony inser att PlayStation är deras starkaste varumärke nu när övriga delar av bolaget har det kämpigt. Att fortsätta lägga äggen i just denna korg förefaller rimligt.
onsdag 28 januari 2015
Nintendo fortsätter göra vinst
Så var det Nintendos tur att släppa den senaste kvartalsrapporten och summeringen för 2014.
Efter några knackiga kvartal visar Nintendo en vinst för andra kvartalet i följd. Bolaget gjorde en nettovinst på 45 miljarder yen.
Nintendo har nu sålt drygt 50 miljoner 3DS. Dock skrivs prognosen ned från 12 till 9 miljoner sålda enheter under detta räkenskapsår. 3DS säljer inte enligt Nintendos förväntningar, och den tappar år för år. New 3DS gav en ny skjuts i Japan, men det troliga är att formatet kommer fortsätta tappa. Snart fyller 3DS trots allt fyra år.
Totalt har Nintendo sålt 9,2 miljoner Wii U (2,3 i Japan, 4,45 i Nordamerika och 2,46 i Europa). Det avser alltså sålda till butik. 3 miljoner av dessa skeppades under 2014, och årets sista kvartal stod för 1,9 miljoner av dem. Det kan jämföras med ungefär 4,6 miljoner Xbox One som skeppades under samma kvartal.
Nintendo har anpassat sig till en ny verklighet. De har inte längre några orealistiska mål för Wii U. Detta betyder att de för första gången är på väg att nå ett säljmål för konsolen: det ganska lågt satta målet på 3,6 miljoner skeppade Wii U-konsoler under räkenskapsåret som tar slut den 31 mars. Nintendo behöver sälja 570 000 konsoler under årets tre första månader för att nå dit. En gissning är att de kommer att missa målet men med ganska knapp marginal.
Efter flera kvartal med förluster togs beslutet att inte sänka priset på Wii U. Sedan lanseringen 2012 har priset faktiskt bara sänkts officiellt med 50 dollar. Det innebär att Nintendo tjänar på varje såld enhet. De säljer inte så många, men de gör en vinst på allt som säljs. Det är i Nintendos läge en smartare strategi än att panikdumpa priset och sälja några fler enheter. Lägg därtill att deras egna spel säljer formidabelt bra.
2014 blev det största året hittills för Wii U. Nintendo släppte både Mario Kart 8, som sålts i fantastiska 4,77 miljoner ex, och Super Smash Bros. till både 3DS och Wii U (6,19 respektive 3,39 miljoner sålda). Därtill har Nintendo sålt 9,35 miljoner ex av Pokémon Omega Ruby och Alpha Sapphire.
Under 2015 har Nintendo spel som Splatoon, Kirby and the Rainbow Curse, Yoshi's Woolly World och kanske ett nytt Zelda. Jag tror att vi kan vänta oss ett något lägre pris på konsolen, förmodligen en sänkning till 249 dollar.
Under detta år ska vi också få veta mer om Nintendos nya hälsosatsning Quality of Life, QOL. Och vad den kan tänkas betyda för framtidens spel.
Efter några knackiga kvartal visar Nintendo en vinst för andra kvartalet i följd. Bolaget gjorde en nettovinst på 45 miljarder yen.
Nintendo har nu sålt drygt 50 miljoner 3DS. Dock skrivs prognosen ned från 12 till 9 miljoner sålda enheter under detta räkenskapsår. 3DS säljer inte enligt Nintendos förväntningar, och den tappar år för år. New 3DS gav en ny skjuts i Japan, men det troliga är att formatet kommer fortsätta tappa. Snart fyller 3DS trots allt fyra år.
Totalt har Nintendo sålt 9,2 miljoner Wii U (2,3 i Japan, 4,45 i Nordamerika och 2,46 i Europa). Det avser alltså sålda till butik. 3 miljoner av dessa skeppades under 2014, och årets sista kvartal stod för 1,9 miljoner av dem. Det kan jämföras med ungefär 4,6 miljoner Xbox One som skeppades under samma kvartal.
Nintendo har anpassat sig till en ny verklighet. De har inte längre några orealistiska mål för Wii U. Detta betyder att de för första gången är på väg att nå ett säljmål för konsolen: det ganska lågt satta målet på 3,6 miljoner skeppade Wii U-konsoler under räkenskapsåret som tar slut den 31 mars. Nintendo behöver sälja 570 000 konsoler under årets tre första månader för att nå dit. En gissning är att de kommer att missa målet men med ganska knapp marginal.
Efter flera kvartal med förluster togs beslutet att inte sänka priset på Wii U. Sedan lanseringen 2012 har priset faktiskt bara sänkts officiellt med 50 dollar. Det innebär att Nintendo tjänar på varje såld enhet. De säljer inte så många, men de gör en vinst på allt som säljs. Det är i Nintendos läge en smartare strategi än att panikdumpa priset och sälja några fler enheter. Lägg därtill att deras egna spel säljer formidabelt bra.
2014 blev det största året hittills för Wii U. Nintendo släppte både Mario Kart 8, som sålts i fantastiska 4,77 miljoner ex, och Super Smash Bros. till både 3DS och Wii U (6,19 respektive 3,39 miljoner sålda). Därtill har Nintendo sålt 9,35 miljoner ex av Pokémon Omega Ruby och Alpha Sapphire.
Under 2015 har Nintendo spel som Splatoon, Kirby and the Rainbow Curse, Yoshi's Woolly World och kanske ett nytt Zelda. Jag tror att vi kan vänta oss ett något lägre pris på konsolen, förmodligen en sänkning till 249 dollar.
Under detta år ska vi också få veta mer om Nintendos nya hälsosatsning Quality of Life, QOL. Och vad den kan tänkas betyda för framtidens spel.
tisdag 27 januari 2015
Tidigare premiär för Mission: Impossible 5
Jag tillhör dem som gillar Mission: Impossible. Till skillnad från Bourne-serien, som gick utför när Matt Damon hoppade av, har M:I blivit bättre och bättre.
Bäst hittills är nog Mission: Impossible III, med den framlidne Philip Seymour Hoffman som skurk. Men även Mission: Impossible - Ghost Protocol är bra (även om Mikael Nykvist gör en kantig och stereotyp bov som hade passat bättre i en Bond-film).
Jag gläds därför åt nyheten att Mission: Impossible 5 har tidigarelagts. Filmen skulle ha haft premiär mot slutet av året men får nu amerikansk premiär redan den 31 juli.
Tom Cruise återvänder alltså snart till vita duken som Ethan Hunt. Det tackar vi för.
Microsoft visar stark Xbox-försäljning
Microsoft har redovisat sin senaste kvartalsrapport för oktober-december. Som vanligt är det fråga om stora vinster. Totalt gjorde bolaget en vinst på 7,8 miljarder dollar, eller 71 cent per aktie. Det var dock en minskning jämfört med samma kvartal året före.
Inkomsterna från Xbox sjönk med 11 procent på grund av minskad försäljning för Xbox 360 och lägre priser inför julen. Försäljningen av Xbox 360 alltså fortsätter att falla, vilket är väntat för en konsol som nyss fyllde nio. Xbox One går däremot starkt.
Totalt sålde Microsoft 6,6 miljoner Xbox-konsoler under senaste kvartalet. Vi får ingen uppdelning av formaten, men huvuddelen av de sålda enheterna är definitivt Xbox One (en sannolik fördelning är 2 miljoner Xbox 360, 4,6 miljoner Xbox One).
Detta innebär att mellan 11,5 och 12 miljoner Xbox One har sålts till butik. Det är betydligt fler än vad Xbox 360 hade åstadkommit efter samma tid på marknaden. Sedan tidigare vet vi att Sony sålt 18,5 miljoner PlayStation 4 (men de har inte kommit med sin kvartalsrapport än).
Microsoft visade också ökad en försäljning av sina Surface-plattor med 24 procent (från låga nivåer, ska tilläggas).
Däremot fortsätter Windows Phone att ha det kämpigt. Vi får se vad Microsoft har i rockärmen nu när uppköpet av Nokias mobilverksamhet är genomförd och framtida Windows-lurar kommer bära Microsofts logga. Windows Phones kamp mot Android och Ios lär fortsätta att bli en Davids kamp mot Goliat.
måndag 26 januari 2015
Nightcrawler kryper in på skinnet
Jake Gyllenhaal är en av mina favoritskådisar. Få gör störda och obehagliga individer som han. Han har en osviklig närvaro i alla sina roller.
I Nightcrawler gör han just en sådan där störd och obehaglig person. Lou Bloom är en empatistörd ensamvarg som inser att det finns pengar att hämta i dokumentära skildringar av trafikolyckor, mord och allt som det droppar rött om.
I takt med att karriärlystnaden växer, börjar Bloom gå över alla tänkbara gränser för att få den där perfekta filmen att leverera till nyhetskanalen.
Otäckt och, som sagt, obehagligt. Men någonstans också en skildring av hur medierna fungerar och i någon mån alltid har fungerat.
lördag 24 januari 2015
Dan Adelman kritiserar ett "konservativt" Nintendo
Nintendo har länge kritiserats för att vara konservativt och bakåtsträvande. Samtidigt har några av spelhistoriens viktigaste steg tagits av just Nintendo. Det var de som uppfann plattformsspelet och införde både styrkorset på och rumblefunktion i handkontrollen.
Men de har också hållit fast vid föråldrad teknik och gamla tjänster. Det känns i dag som att det var länge sedan Nintendo gjorde något helt nytt.
Wii, då? undrar någon. Även om Wii erbjöd ett nytt koncept för en spelkonsol var rörelsekänsliga kontroller ingalunda något nytt. Det fanns redan till Dreamcast, och en del tyder på att Sega hade ganska långtgående planer på att utveckla konceptet till sin konsol om de bara haft råd.
Nintendo har under lång tid snarare levt på att vårda sina upptrampade stigar än att plöja ny mark. De har således, synnerligen framgångsrikt, ägnat sig åt fanservice.
Detta har gjort Nintendo stelbent. Då planerna för en ny succé med Wii U gick i stöpet, visade företaget sin oförmåga till förändring. Skillnaden mot en annan stor aktör blir tydlig. När Microsoft märkte att förbokningssiffrorna för Xbox One låg långt efter dem för PlayStation 4, vidtog de åtgärder. De ändrade sina kontroversiella policies och vann tillbaka många kunder. När priset på konsolen ansågs vara en flaskhals plockades Kinect bort ur paketet varefter priset kunde sänkas med 100 dollar. I dag är Xbox One en stark plattform i väst. Wii U är det inte.
Inte ens drastiska förändringar hade sannolikt kunna vända lyckan på allvar för Wii U. Konsolen var i sig själv ett haveri. Men det är talande att Nintendo inte ens försökte.
Orsakerna till detta får vi oss serverade av Dan Adelman i en intervju hos Dromble. Adelman arbetade under nio år på Nintendo och var bland annat inblandad i att utveckla digitala distributionskanaler som WiiWare och Eshop. I dag är han öppet kritisk till hur företaget sköts.
Mycket av det Adelman beskriver är sådant vi redan listat ut genom utvecklare som samarbetat med Nintendo. Men han förstärker intrycket av Nintendo som ett ytterst konservativt företag. Adelman menar att Nintendo borde vara mycket mer aggressiva i att försöka säkra exklusiva tredjepartstitlar än de har varit, en förklaring till att de är nästan ensamma om att släppa spel till Wii U.
Och en del av Nintendos seghet kan förklaras med företagets beslutsstruktur, menar Adelman:
Nintendo is not only a Japanese company, it is a Kyoto-based company. For people who aren't familiar, Kyoto-based are to Japanese companies as Japanese companies are to US companies. They're very traditional, and very focused on hierarchy and group decision making. Unfortunately, that creates a culture where everyone is an advisor and no one is a decision maker - but almost everyone has veto power.Det låter lite grand som FN:s säkerhetsråd. Alla måste vara överens för att det ska bli något gjort. Därför händer väldigt lite.
Adelman berättar att det inte lönar sig att komma med nya friska idéer, och att långvarig lojalitet, inte risktagande, belönas. Detta förklarar varför cheferna kan sitta kvar i år efter år trots att alla bedömare tycker sig se en olycka i slow motion. Satoru Iwata var chef under de sanslöst framgångsrika DS- och Wii-åren. Därför får han fortsatt förtroende nu när 3DS och framför allt Wii U går mycket sämre.
Dan Adelmans bild av Nintendo förklarar också varför de varit så oerhört senfärdiga med att få igång moderna onlinetjänster. Xbox Live startade 2002, Sony följde efter med PlayStation Network på PlayStation 3. Nintendo har emellertid varit ointresserade av att erbjuda sina fans liknande tjänster och i stället envist hållit fast vid att multiplayer är något som ska ske med alla personer närvarande i samma rum, inte över nätet. Detta, har vi fått veta, är "riktig" spelglädje.
Jag tror att Nintendo helt enkelt inte har förstått potentialen i onlinespel, och delvis beror det på att företagets ledning inte har satt sig in i vad konkurrenterna har sysslat med de senaste tio åren. De har inte hängt med i utveckligen, och beklagar sig emellanåt över den (senast var det Miyamoto som fällde en del anmärkningsvärda uttalanden).
Trots att marknaden har förändrats mycket under de senaste 20 åren, har Nintendo alltså upprätthållit i stort sett samma affärsmodell. Frågan är om tiden har kommit när de tvingas till en del förändringar för att förbli relevanta. Vi vet att Nintendo håller på att bredda sig, och kanske kommer TV-spel bara bli en del av verksamheten framgent (alltmer tyder på att Nintendo vill pusha sina varumärken på leksaksmarknaden, Amiibo är troligen bara ett förspel på vad som kommer).
Men även om jag tycker att Nintendo är ett mossigt företag som har väldigt lite att erbjuda mig som vuxen spel- och underhållningskonsument i dag, går det inte komma ifrån att jag är nyfiken på vad de kommer lansera i konsolväg härnäst.
Nintendo kommer fortsätta skapa rubriker, var så säker. Och det är värt att minnas att de till skillnad från Sony och Microsoft, faktiskt har gjort vinster på sina spelkonsoler nästan varje år. Det tyder trots allt på att de gjort någonting rätt.
Läs hela intervjun med Dan Adelman här.
Griniga gamla gubbar.
PS4 Slim på gång?
Påstått läckta bilder av kommande produkter är alltid spännande. Ibland visar de sig stämma, men oftast gör de det inte.
Nu har det släppts bilder av en påstådd slimmodell av PlayStation 4. Som så ofta är jag skeptisk. Konsolen ser helt enkelt för liten ut, och begreppet "confidential" känns krystad eftersom det sällan eller aldrig används.
Högst sannolikt är bilderna fejkade (spelsajter har tydligen fått påtryckningar från personen att sprida nyheten, vilket de inte gjort). Men det hindrar ju inte spekulationerna från att ta fart. Vem gillar inte rykten och påstådda läckor?
Om det är någon konsol som verkligen behöver en slimmodell är det Xbox One, inte redan smidiga PS4.
Detta kommer inte hindra Sony från att förr eller senare släppa en mindre modell, men det är inte alls lika akut som i fallet PS3 då Sony var tvungna att strippa konsolen på både funktioner och portar för att få ned priset.
Läs mer på NeoGAF.
Nu har det släppts bilder av en påstådd slimmodell av PlayStation 4. Som så ofta är jag skeptisk. Konsolen ser helt enkelt för liten ut, och begreppet "confidential" känns krystad eftersom det sällan eller aldrig används.
Högst sannolikt är bilderna fejkade (spelsajter har tydligen fått påtryckningar från personen att sprida nyheten, vilket de inte gjort). Men det hindrar ju inte spekulationerna från att ta fart. Vem gillar inte rykten och påstådda läckor?
Om det är någon konsol som verkligen behöver en slimmodell är det Xbox One, inte redan smidiga PS4.
Detta kommer inte hindra Sony från att förr eller senare släppa en mindre modell, men det är inte alls lika akut som i fallet PS3 då Sony var tvungna att strippa konsolen på både funktioner och portar för att få ned priset.
Läs mer på NeoGAF.
Läckta fabriksbilder på PS3 Slim visade sig stämma.
Men jag är mer tveksam till dessa konceptbilder.
fredag 23 januari 2015
Microsoft visar upp HoloLens
Så var det Microsofts tur. Efter Oculus Rift, Samsung Gear VR och Project Morpheus har nu Microsoft visat upp sin egen framtidsvision för virtual reality.
I Microsofts fall heter den HoloLens. De pratar alltså om hologram, men egentligen handlar det om augmented reality (AR). Det är en annan teknik än den som erbjuds av konkurrenterna, vilket gör produkten lite mer spännande. Men sannolikt även dyrare.
Att se reklamfilmen för HoloLens är som att kika in i en science-fiction-film. Jag häpnar av hur långt tekniken har kommit. Vissa får säkert filmen Minority Report på sina läppar - vilket många fick redan när Kinect visades upp till Xbox 360.
Och där ligger väl kanske skälet till att jag är något avvaktande så här i början (andra är mer lyriska). Minns ni den första reklamfilmen för Kinect? Och minns ni hur den egentligen fungerade? Skillnaden var rätt stor, kan man säga. I synnerhet gällde det precisionen.
Därmed inte sagt att Kinect var helt misslyckad. Jag gillade den. I synnerhet var den bra för dansspel och vissa fitnesspel. Men i mer traditionella spelupplevelser krånglade Kinect bara till allting onödigt mycket.
Så. Med dessa ögon tror jag att vi ska se Microsofts film nedan. Den visar en vision, inte vad produkten faktiskt klarar av. Det återstår förstås att se hur stort detta kan bli. Men coolt är det i vilket fall.
torsdag 22 januari 2015
Microsoft jobbar på streaming från Windows 10 till Xbox One
På presskonferensen i går som framför allt handlade om Windows 10, berättade Microsoft även en del annat.
En glädjande nyhet var att Microsoft arbetar på att möjliggöra streaming från PC till Xbox One och vice versa. Detta skulle kunna bli väldigt stort och det ska inte ses som enbart isolerat till spel utan även omfatta appar och annat. Möjligheterna vore egentligen oändliga.
Än så länge säger Microsoft att de "undersöker möjligheterna", så det är svårt att veta hur pass långt de har kommit och om det kommer vara en funktion som finns på plats när Windows 10 lanseras mot slutet av året.
Microsoft berättade också att den som har Windows 8.1 får uppgradera till 10 utan kostnad. Erbjudandet gäller även alla som har Windows 7, vilket var oväntat generöst.
Så här såg spelförsäljningen i Japan ut 2014
I Japan är det bärbart spelande som gäller numera, och föga överraskande dominerades 2014 av Nintendo 3DS. Fullständigt. Nintendo knep 14 av de 20 topplaceringarna, de flesta gick som synes till 3DS.
Bäst säljande spel till ett stationärt format var Mario Kart 8 till Wii U. Bäst säljande PS4-spel var Knack. Udda kan tyckas, men spelet bundlades med konsolen i början.
Att detta sågade lanseringsspel var det bäst säljande PS4-spelet i Japan under hela 2014 säger en hel del om varför PS4 har sålt så pass svagt (även om den slog Wii U med bred marginal). Det har helt enkelt inte funnits någonting som intresserat japanerna. Och då köper man heller inte en ny konsol.
Spelförsäljning i Japan 2014
01. [3DS] Yo-kai Watch 2: Ganso / Honke - 3 050 178
02. [3DS] Pokemon Omega Ruby / Alpha Sapphire - 2 464 850
03. [3DS] Monster Hunter 4 Ultimate - 2 381 177
04. [3DS] Super Smash Bros for Nintendo 3DS - 2 066 022
05. [3DS] Yo-kai Watch 2: Shin Uchi - 2 007 327
06. [3DS] Yo-kai Watch - 1 280 799
07. [WIU] Mario Kart 8 - 842 053
08. [3DS] Dragon Quest Monsters 2 - 748 139
09. [3DS] Kirby Triple Deluxe - 687 957
10. [WIU] Super Smash Bros for Wii U - 478 366
11. [3DS] Pokemon X / Y - 477 496
12. [3DS] Mario Party: Island Tour - 467 935
13. [3DS] Puzzle & Dragons Z - 442 780
14. [PS4] Knack - 400 115
15. [PS3] Mobile Suit Gundam Extreme Vs. Full Boost - 372 827
16. [PS3] Dark Souls II - 339 592
17. [PSV] Freedom Wars - 287 012
18. [WIU] Wii Party U - 281 107
19. [PS3] Metal Gear Solid V: Ground Zeroes - 260 852
20. [PS3] Samurai Warriors 4 - 255 938
Xbox One är ett sådant fiasko i Japan att det nästan är komiskt. PS Vita går helt OK, till skillnad från i resten av världen. 2015 lär bli året då PS4 tar fart.
Konsolförsäljning i Japan 2014
Nintendo 3DS - 3 153 045 (17 847 056)
PS Vita - 1 147 936 (3 423 075)
PS4 - 925 570
Wii U - 604 856 (2 123 283)
PS3 - 450 034 (10 018 534)
Xbox One - 45 958
Bäst säljande spel till ett stationärt format var Mario Kart 8 till Wii U. Bäst säljande PS4-spel var Knack. Udda kan tyckas, men spelet bundlades med konsolen i början.
Att detta sågade lanseringsspel var det bäst säljande PS4-spelet i Japan under hela 2014 säger en hel del om varför PS4 har sålt så pass svagt (även om den slog Wii U med bred marginal). Det har helt enkelt inte funnits någonting som intresserat japanerna. Och då köper man heller inte en ny konsol.
Spelförsäljning i Japan 2014
01. [3DS] Yo-kai Watch 2: Ganso / Honke - 3 050 178
02. [3DS] Pokemon Omega Ruby / Alpha Sapphire - 2 464 850
03. [3DS] Monster Hunter 4 Ultimate - 2 381 177
04. [3DS] Super Smash Bros for Nintendo 3DS - 2 066 022
05. [3DS] Yo-kai Watch 2: Shin Uchi - 2 007 327
06. [3DS] Yo-kai Watch - 1 280 799
07. [WIU] Mario Kart 8 - 842 053
08. [3DS] Dragon Quest Monsters 2 - 748 139
09. [3DS] Kirby Triple Deluxe - 687 957
10. [WIU] Super Smash Bros for Wii U - 478 366
11. [3DS] Pokemon X / Y - 477 496
12. [3DS] Mario Party: Island Tour - 467 935
13. [3DS] Puzzle & Dragons Z - 442 780
14. [PS4] Knack - 400 115
15. [PS3] Mobile Suit Gundam Extreme Vs. Full Boost - 372 827
16. [PS3] Dark Souls II - 339 592
17. [PSV] Freedom Wars - 287 012
18. [WIU] Wii Party U - 281 107
19. [PS3] Metal Gear Solid V: Ground Zeroes - 260 852
20. [PS3] Samurai Warriors 4 - 255 938
Xbox One är ett sådant fiasko i Japan att det nästan är komiskt. PS Vita går helt OK, till skillnad från i resten av världen. 2015 lär bli året då PS4 tar fart.
Konsolförsäljning i Japan 2014
Nintendo 3DS - 3 153 045 (17 847 056)
PS Vita - 1 147 936 (3 423 075)
PS4 - 925 570
Wii U - 604 856 (2 123 283)
PS3 - 450 034 (10 018 534)
Xbox One - 45 958
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)










