Visar inlägg med etikett GTA. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett GTA. Visa alla inlägg

tisdag 14 februari 2017

GTA V är ett monster


Häromdagen fick vi veta att Rockstars omåttligt populära Grand Theft Auto V har sålts i över 75 miljoner exemplar. Spelet, som släpptes 2013, har synts frekvent på topplistor i både Nordamerika och Europa de senaste åren.

Så sent som förra veckan toppade GTA V försäljningen i Storbritannien. Det var spelets tolfte förstaplats på den brittiska speltoppen, något som endast ett litet fåtal spel har lyckats med genom historien.

Det är särskilt imponerande med tanke på hur stort utbudet är och hur hård konkurrensen är i dag. Väldigt få spel klänger sig fast på topplistorna under en längre tid eller återkommer när de väl har halkat ur - två undantag är Call of Duty och FIFA.

Resident Evil 7 halkade ned till en tredjeplats på den brittiska topplistan. Nya PS4-exklusiva Nioh knep andraplatsen. Helt nya spel som alltså fick stryk av det tre och ett halvt år gamla GTA V.

tisdag 19 maj 2015

52 miljoner sålda GTA V


Succétåget för Grand Theft Auto V fortsätter att tuffa på.

Rockstars spel slog rekord redan när det släpptes till PlayStation 3 och Xbox 360 hösten 2013. När det sedan konverterades till PlayStation 4 och Xbox One toppade det åter försäljningslistorna. Många har sannolikt köpt det två gånger.

Efter förseningar släpptes slutligen den definitiva versionen till PC. Och åter igen sköt försäljningen i höjden. Nu har utgivaren Take Two berättat att GTA V snart har levererats i 52 miljoner ex till återförsäljare runt om i världen. Fram till årsskiftet var siffran 45 miljoner.

Detta är, förstås, ett rekord. Under dessa givna premisser har inget annat spel sålt så bra. Wii Sports har visserligen passerat 83 miljoner sålda ex, men det bundlades med Wii överallt utom i Japan. Även GTA V har bundlats en del (med PS3), men inte alls i samma omfattning.

Minecraft ligger närmast med 63 miljoner sålda. Men det har dels släppts till fler format, dels är det ett spel i en helt annan prisklass. GTA V säljs till fullpris. Vilket gör att inte heller världens överlägset mest sålda spel, Tetris, blir en relevant jämförelse.

Det är bara att lyfta på hatten för Rockstar. Ännu en gång.

tisdag 28 april 2015

"Inte nu igen..."


Förvåningen när en gigantisk knölval plötsligt gör oväntad entré. Detta måste vara en av de roligaste moddarna till GTA V hittills.

Vissa kanske kommer att tänka på Liftarens guide till galaxen.

tisdag 17 mars 2015

Är bordeller i spel ett problem?


- Spel ska vara realistiska.
- Nej, spel ska vara en flykt undan den trista verkligheten!

- Spel ska vara normkritiska.
- Nej, spel ska spegla livet som det är, på gott och ont!

- Spel ska var goda föredömen i porträtteringen av kvinnor. Mer genus åt folket!
- Nej, spel ska inte ta ställning!

Det är inte alltid lätt att reda ut vad spel är och framför allt ska vara.

Krav kommer från alla tänkbara håll. Medan moralister kräver förbud mot alltför våldsamma spel (en bedömningsfråga vad det är för något, förstås) och skyller skolskjutningar på att ungdomar spelar för mycket GTA, finns det även en växande kritik mot upplevd sexism och objektifiering i spel. Här kommer kritiken ofta från feministiskt håll.

Jag ser korn av sanning i båda lägren då jag ogillar extremvåld i både film och spel och kan sucka över löjligt stereotypa karaktärer. Men som den gamla bittra gubbe jag är vill jag ändå hävda att kritiken ofta är överdriven och ofta verkar... konstruerad.

Senast ut är Effie Karabuda som kritiserar förekomsten av bordeller i spel. Hon tar några exempel. Ett väldigt färskt sådant är The Order: 1886 som innehåller ett antal scener som utspelas i en bordell, inklusive en kort sexscen som blir avbruten. Men Effie Karabuda är inte road av huvudpersonen Galahads besök på bordellen (även om det är i ett annat ärende än sex):
Självsäkert skrider han fram bland horor och kåta karlar, i en sekvens som förmodligen är tänkt att kännas kittlande – men som inte ens lyckas provocera fram mer än en trött suck.
Personligen tyckte jag att bordellsekvenserna var väldigt snygga och, ja, lite kittlande. Vad skulle hända här? Se så olika man kan uppfatta en och samma sekvens.

Effie Karabuda vill "dra i nödbromsen". Underförstått att vi befinner oss på en resa som leder åt fel håll. Detta tolkar jag som hennes sätt att beskriva samma sak som Kerstin Alex några dagar tidigare (också i Aftonbladet) nyligen kallade "väldigt omodernt" och "unket", alltså sådant som inte anses höra hemma i det moderna Sverige.

Jag har en väldigt annorlunda syn på sexhandel än Alex och Karabuda, men detta är inte rätt forum för en utveckling av den frågan. Däremot vänder jag mig verkligen emot beskrivningen att spelutvecklarna i vars spel det förekommer bordeller och/eller sexsäljare ser det som "ett sätt för spelaren att befästa sin manlighet och leva ut sina maktfantasier" och "utnyttja andra för sin egen njutnings skull". Är det verkligen vad hon tror att sexhandel handlar om? Att köpa sig makt över en annan människa?

Om detta är fallet är The Order: 1886 ett ganska dåligt exempel. Det finns inget sensationellt över bordellbesöket. Som så ofta i nämnda spel har jag som spelare väldigt liten kontroll över vad som sker. Ja,Galahad kliver rakt in i ett pågående samlag. Men den scenen känns mer buskis än erotisk eller sexistisk. Att sexköparen i fråga får duktigt med stryk (skulle ju kunna tolkas som en feministisk hämnd) förstärker inte heller bilden av skökan i underläge.

I Sverige må öppen gatusexhandel vara tämligen ovanlig och bordeller endast finnas i lönndom. Men Sverige är trots allt inte mallen för hur resten av världen ser ut eller ens hur flertalet vill att den ska se ut.

Det räcker att åka till Danmark eller Tyskland för att inse detta. Det är lite talande att tyska feminister tagit ställning för en friare sexhandel.

GTA.

onsdag 4 februari 2015

GTA V slår nya rekord


Rockstar fortsätter att slå rekord. Grand Theft Auto V har nu sålts i 45 miljoner exemplar. Det gör det till världens mest sålda spel någonsin efter Wii Sports (som inte riktigt kan räknas eftersom det bundlades med Wii i väst) och Minecraft (som kostar under 200 kr och dessutom finns till alla tänkbara plattformar).

Framgången är otrolig. GTA har alltid sålt bra, och serien har verkligen blivit något av ett unikum i spelbranschen sedan GTA III till PlayStation 2. Men ingen kunde nog förbereda sig på en sådan här otrolig framgång.

GTA V blev genast en hit när det släpptes hösten 2013 till PlayStation 3 och Xbox 360. 35 miljoner sålda ex talar sitt tydliga språk. En remaster släpptes i höstas till PlayStation 4 och Xbox One, vilket alltså sålts i ytterligare tio miljoner ex. Många har köpt det två gånger.

Dessutom ska vi komma ihåg en sak: GTA V har inte ens släppts till PC än...

onsdag 14 januari 2015

GTA V till PC försenas


GTA V släpptes förrförra hösten till PlayStation 3 och Xbox 360 och i höstas till PlayStation 4 och Xbox One. Men PC-spelarna har fått vänta. Och vänta.

Nu meddelar Rockstar att det inte släpps i januari som planerat. Nytt releasedatum är den 24 mars. Rockstar beklagar förseningen men förklarar att de behöver några extra veckor på sig.

De PC-spelare som längtar efter GTA V lär dock se att det var väntan värt. Det kommer att bli den definitiva versionen av ett av de mest populära spelen någonsin.

tisdag 25 november 2014

GTA V slår brittiskt säljrekord


Det enda som behövdes var en nyrelease. Grand Theft Auto V släpps pånytt till PlayStation 4 och Xbox One och klättrar därigenom upp på fyra miljoner sålda exemplar i Storbritannien.

Succé igen. Rekord genom alla tider. Call of Duty: Black Ops knuffas ned från tronen.

Man kan tycka att intresset för en uppiffad version av GTA V inte skulle vara så värst het. Spelet släpptes trots allt för över ett år sedan och med runt 34 miljoner sålda exemplar världen över borde efterfrågan ha mättats.

Men det verkar som att bättre upplösning, en del nyheter och chansen att uppleva spelet igen på de nya konsolerna räcker för att locka tillbaka många som redan spelet det till Xbox 360 eller PlayStation 3. Att det inte vimlar av nya storreleaser denna höst gör säkert sitt till också.

tisdag 10 juni 2014

E3: GTA V kommer till PC, PS4 och Xbox One

Så kom då nyheten många väntat på - Grand Theft Auto V släpps till PC, PlayStation 4 och Xbox One.

För alla som retat sig på den sega bilduppdateringen i Xbox 360- och PS3-versionerna kommer Rockstars besked sannolikt som en lättnad.

Eftersom GTA V redan har sålts i över 30 miljoner exemplar är dock frågan hur många som kommer att köpa det till de nya konsolerna. PC är en annan femma - många PC-spelare har tålmodigt väntat på sin version av spelet. Men kommer som redan köpt det till Sonys eller Microsofts konsoler vara beredda att betala för det igen bara för att få en snyggare version?

Vi får snart veta. GTA V släpps till PC, PS4 och Xbox One i höst.

söndag 6 oktober 2013

Har spelen blivit för stora?


Jag har inte köpt GTA V än. Jag borde ha gjort det, även om genren egentligen inte är min kopp te. Men skälet till att jag avvaktat är ett annat. Jag är nämligen rädd för att jag ska ge mig in i något som kommer att ta alldeles för mycket tid i anspråk.

Det har länge funnits spel som kräver 60 timmar av vår tid. Oftast har det rört sig om roll- eller strategispel. Sedan, när tekniken tillät det, kom de så kallade sandlådespelen. Nu möttes vi av en mer eller mindre öppen värld som vi kunde utforska som vi själva behagade. Jag gillar denna idé. Likt ett barn kan man klampa omkring och förstöra saker bara för att det går. Men jag tröttnar lika fort. Strukturen saknas ofta.

Vi ser nu en trend med free-to-play. Den innebär halvfärdiga spel som är gratis att köpa men som måste kompletteras för att nå sin potential. Spelaren måste alltså öppna plånboken för att få ut något av spelupplevelsen. Det kan handla om banor, karaktärer, fordon eller annat. Vi trodde att vi kom billigt undan, men vips har vi spenderat mer än vi gjorde på ett vanligt fullprisspel tidigare.

En annan trend är stora, öppna världar. Det senaste tillskottet är GTA V, som är mycket större än tidigare delar i serien. Möjligheterna att "leva" i denna värld efter eget huvud genom att frångå själva historien är en grundläggande poäng i upplägget.

Jag är kluven inför detta eftersom dygnet bara har 24 timmar och det vuxna livet måste ha plats för så mycket annat än att bara leva ut i en spelvärld i timme efter timme. Och jag tror inte att jag är ensam. Vi som inte har obegränsat med tid (få har det) utan föredrar en spelupplevelse med en början och ett slut, alternativt en sådan som man kan få ut någonting av även på en kvart, kommer i hög utsträckning att köpa de där jättespelen i alla fall. Men vi kommer inte att få ut så mycket av dem.

När jag tittar på min spelhylla inser jag att gemensamt för de spel jag inte spelat igenom är att de helt enkelt visat sig ta för mycket tid i anspråk. Dels krävs det då att spelet håller tillräckligt hög klass hela tiden för att det ska vara värt mödan. Spelet måste vara väldigt bra, helt enkelt. Dels handlar det dock om tid. Om tiden inte finns att gräva ned sig i ett projekt som kommer att ta 50-60 timmar, blir spelet liggande oavsett hur bra det är.

Assymetriskt spelande
En utveckling som jag inte har nämnt än men som definitivt kommer att slå igenom under den kommande generationen är assymetriskt spelande. Det innebär att flera spelare deltar i samma spel men med helt olika upplevelser. Bungie pratade om denna utveckling för Halo för många år sedan, men det blev aldrig verklighet. Nintendo har visat hur det kan fungera i samma rum med Wii U.

Idén har dock redan utvecklats bortom hemmets väggar. Tanken är att medan en spelar sittande i sitt vardagsrum kan en annan person delta via sin smarttelefon på bussen till jobbet och en tredje via sin läsplatta på semestern i Sydamerika. Genom att inkludera flera skärmar i upplevelsen kan även en ensam spelare spela sitt spel på flera olika sätt, och här är faktiskt användarnas snåla tid själva argumentet. Ett exempel: När du sitter hemma i soffan och ska spela Forza Motorsport 5 vill du komma direkt in i själva racingen, inte lägga tid på att pilla med en massa inställningar för att maximera bilens förmåga. Så när du sitter på tunnelbanan till jobbet plockar du fram telefonen, loggar in och förbereder kvällens race genom att fixa och dona med bilens inställningar. På lunchen kan du fortsätta och när du sedan kommer hem på kvällen är allt klart för att bränna gummi.

Detta är en smart lösning som tack vare molnet kommer att bli verklighet till både Xbox One och PlayStation 4. Microsoft kommer att satsa på Smartglass. Sony har redan gjort väldigt klart att de i framtiden vill att spel till PS4 ska kunna streamas till alla tänkbara enheter. Alla. Min farhåga är att spel framöver mer eller mindre kommer att kräva dessa lösningar för att vi ska få en helgjuten upplevelse. Och då är vi där igen: Tiden. Det som skulle spara oss tid har i stället gjort att vi måste engagera oss i spelet varje ledig stund på jobbet, i skolan och i kollektivtrafiken.

Hoppet står till alla indieutvecklare. Från dem kommer vi även i framtiden att kunna spela spel som tar ungefär fyra timmar från start till mål. Jag hoppas på det.

GTA V är stort. För stort?

torsdag 19 september 2013

GTA V spränger försäljningsrekordet


Att GTA V har blivit en knallsuccé har nog inte undgått någon. Spelet är exempelvis helt slut hos vanligtvis välförsedda Webhallen.

Utvecklarna Rockstar slog ett synnerligen svårslaget rekord när GTA V drog in ofattbara 800 miljoner dollar under det första dygnet. Och då har det inte ens släppts till PC än!

Utvecklingen av GTA V har varit rekorddyr - 270 miljoner dollar beräknas prislappen ha hamnat på. Men som synes har Rockstar tjänat in dessa miljoner på bara några timmar.

Sony har bundlat PlayStation 3 med Rockstars epos. Det ska bli intressant att se om det ger effekt på konsolförsäljningen eller om det bara är personer som redan äger PS3 som gått och inhandlat spelet.

Rockstar är värda en liten semester. Och de har definitivt råd med en.

tisdag 17 september 2013

GTA V är här


Rockstars Grand Theft Auto har varit kontroversiellt ända sedan serien debuterade på PlayStation 1997. 16 år senare landar GTA V och recensenter och spelare världen över dreglar ikapp.

Jag har inte spelat det än. Men utifrån vilka förbättringar som förefaller ha gjorts, och vilket enormt påkostat och välproducerat spel det verkar vara, har jag inget annat val än att köpa det.

Och någonstans är det förstås så, att allt våld, all gangsterromantik, alla svordomar och den tveksamma kvinnosynen tillsammans bidrar till intresset. Utan dessa ingredienser hade inte P1 i Sveriges Radio diskuterat spelet i dag, exempelvis.

måndag 10 november 2008

Hur spel påverkar barn

Releasen av GTA IV gick inte ens obemärkt förbi i SVT:s humorprogram Morgonsoffan...

torsdag 1 maj 2008

GTA IV sätter rekord direkt

Föga förvånande började GTA IV med att sätta rekord direkt. Spelet såldes i sammanlagt 609 000 exemplar under första dagen i Storbritannien, ett märkbart bättre rekord än det tidigare som hölls av GTA: San Andreas (501 000).

Det är inte så konstigt att det säljer bra eftersom det släppts på flera format, kanske någon invänder. Då ska man veta att GTA IV sålde bättre på Xbox 360 under första dagen än vad Halo 3 lyckades med. Det säger något om spelets popularitet - och då har vi ännu inte fått några siffror från resten av världen.

onsdag 30 april 2008

Moralpaniken över GTA


Grand Theft Auto IV är släppt. Köerna kan avta. Moralpaniken kan börja. Gomorron Sverige i SVT gjorde ett gott försök utan att riktigt lyckas.

Vad i GTA IV har inte redan återgetts i filmer som Gudfadern, Scarface, Casino, Carlito´s Way eller The Departed? Filmer vi hyllar. Skådespelare vi avgudar. Öden vi minns. Så länge det är på film är alla svordomar, allt blod, alla avrättningar helt okej. Det är konst. Det är fanimej Oscarstatyetter. Men inte i spelens värld - bara för att vi håller i en handkontroll...?

Bullshit. Det är dags att vi jämställer spelvärlden med filmvärlden. Nu. Så långt har vi faktiskt kommit. Så långt har i alla fall Rockstar kommit och då gäller det att anpassa sig därefter. GTA IV är mer än vad moralisterna förstår.

torsdag 24 april 2008

Sony och Microsoft i tävlan om GTA IV

Kampen om GTA IV har blossat upp på allvar. Först annonserade Microsoft att man lått starta en reklamkampanj som bara kan jämföras med den innan releasen av Halo 3 i höstas. Nu berättar Sony att den 29 april kommer det att finnas ett PlayStation 3-paket innehållande konsol, SixAxis-kontroll och, givetvis, GTA IV. Allt för att locka köpare till konsolen.

Om det blir Microsoft eller Sony som går vinnande ur striden återstår att se när försäljningen av konsoler från den 29 april offentliggörs.

torsdag 17 april 2008

Microsoft storsatsar på GTA IV

Grand Theft Auto IV kommer att bli det viktigaste icke-exklusiva spelet till Xbox 360. Och Microsoft vet det. Därför kommer de att satsa stora resurser på att marknadsföra spelet inför releasen den 29 april. Marknadsföringen av GTA IV uppges ligga på samma nivå som den inför releasen av Halo 3 - och vi minns ju alla vilken hysteri som omgav den.

Syftet är förstås att få ägare av flera plattformar att köpa 360-versionen av spelet (och att kanske få en och annan att tro att spelet bara finns till Xbox 360). Här har Microsoft en fördel gentemot Sony tack vare Xbox Live. Live-stöd, nedladdningsbart extramaterial och givetvis en massa achievements är som gjort för GTA och kan locka många att investera i just Xbox 360-versionen.

Ingen lär kunna undgå GTA IV. Allra minst alla de som köar utanför Webhallen på Sveavägen i Stockholm i väntan på releasen och de finfina priser som Webhallen erbjuder ködeltagarna.

måndag 14 april 2008

Hysteri

Grand Theft Auto är det kanske starkaste varumärket till PlayStation, möjligen i konkurrens med Gran Turismo. Sedan den förra generationen släpps även GTA till Microsofts konsol - ändå är det hysteri kring PlayStation 3-releasen av Grand Theft Auto IV. Rykten säger att Sony kommer att ha problem att hinna pressa tillräckligt med kopior av GTA IV inför den stundande premiären. Orsaken uppges vara att pressningen av Blu-ray-skivor tagit mer tid än väntat.

Eller så är det bara ett sätt att bygga hypen. Sony kan sånt.