fredag 9 juli 2010

Silent Hill... is back!

Silent Hill 2 är det bästa skräckspelet någonsin. Det vågar jag faktiskt påstå. Sedan det släpptes till PlayStation 2 och Xbox har det kommit ett antal uppföljare. Vissa bra, andra mindre bra. Men ingen som riktigt når upp till Silent Hill 2 i kvalitet.

Nu har Konami ännu ett Silent Hill på gång. Av trailern att döma är det mesta sig likt - vilket är positivt. Jag får krypningar så fort huvudpersonen kliver in genom fönstret och tänder ficklampan. Lite märkligt dock att Silent Hill år 2010 ser ungefär exakt likadant ut, rent grafiskt, som Silent Hill gjorde 2002. Dagens maskiner har ju en helt annan kapacitet.

Å andra sidan har Konamis skräckserie aldrig handlat om vass grafik utan om psykiskt påfrestande skräck. Där är de fortfarande svårslagna.

onsdag 7 juli 2010

Xbox Live ger saftiga intäkter

Att ta betalt för en onlinetjänst har blivit en lönsam affär. Xbox Lives 25 miljoner betalande abonnenter plus inhandlat onlinematerial resulterade i intäkter på över 1 miljard dollar (7,6 miljarder kronor) under det gångna räkenskapsåret som slutade den 30 juni. Det är imponerande siffror som slår fjolårets på 800 miljoner dollar.

Intäkter är givetvis inte samma sak som ren vinst, men Microsoft kan nog ändå räkna med en bra marginal på sin populära onlinetjänst. Företaget svarar med att bygga ut Xbox Live till nio nya, ännu en namngivna, länder.

Det är inte konstigt att även Sony börjat snegla på Microsofts affärsmodell med att ta betalt för sin onlinetjänst PlayStation Network.

Vi vill fortfarande ha spel på skiva

64 procent av av konsumenterna vill fortsatt ha spel på ett fysiskt lagringsmedium och inte enbart som nedladdningsbart material, visar en ny undersökning. Jag instämmer.

Det är något speciellt med att ha ett nytt spel i sin hand, att öppna förpackningen, ja rent av att känna doften. Det är dessutom mycket lättare att lägga ut 550 kronor på en produkt om man får hålla den i handen, ställa in den i hyllan och känna att man inte behöver oroa sig för att den på grund av något tekniskt problem ska försvinna.

Även om möjligheterna att ladda ned hela spel fortsätter att förbättras tror jag att vi även under överskådlig framtid kommer att se spel i plastfodral. Utvecklingen vi just nu ser är faktiskt att konsumenterna är beredda att betala allt mer för allt lyxigare utgåvor av spel. Begränsade upplagor av vissa storspel kan gå loss på runt 2 000 kronor, alltså samma pris som för en spelkonsol. Denna utveckling motsäger att vi inom kort kommer att få se nedladdningsbara spel allena.

Samtidigt finns det all anledning att bejaka utvecklingen av att äldre spel släpps för en billigare summa online. Hela spelhistorien väntar på att tillgängliggöras för nya generationer spelare.

De flesta vill fortfarande ha spelet fysiskt tillgängligt.

tisdag 6 juli 2010

Fem skäl att inte köpa iPhone

Det är ingen nyhet att Apple tar bra betalt för sina produkter. Köper du en Mac får du en tekniskt sämre produkt än om du lägger ut samma summa på en PC. iPod kostar mer än snarlika konkurrenter. Kunderna betalar för att få det där halvätna äpplet på baksidan av sina produkter.

iPhone 4 har kritiserats, bland annat för problem med mottagningen. Apple har byggt en så avancerad produkt att antennen, det vill säga den del som utgör själva grunden för en fungerande telefon, knappt fått plats. iPhone borde således kallas för en dyr leksak snarare än telefon. Men iPhone 4 har redan sålt i 1,7 miljoner exemplar i USA. Den höga efterfrågan kan försena lanseringen i Sverige.

Det är inte förvånande att Apple gör en fet vinst på varje såld iPhone. Vinsten per telefon ligger på nästan 3 000 kronor. Kunderna betalar och går glatt hem med sina svindyra leksaker. Jag var själv en av dem.

Min iPhone blev tyvärr stulen under min resa i Kina, bara fyra månader gammal. Och försäkringen täcker ingenting. Tills vidare får jag plocka fram min gamla Nokia och fundera över vilken telefon jag ska köpa. Jag är ytterst tveksam till att lägga slantarna på Apples lekmobil igen. Den var helt enkelt inte värd pengarna.

Här följer fem skäl till att inte köpa en iPhone (varav flera sammanfaller med de som E24 anger för iPhone 4):

1. Den är dyrare än andra snarlika telefoner och kostar som en genomsnittlig laptop.
2. Batteritiden är usel och förbluffande nog sämre än i min fyra år gamla, slitna Nokia.
3. Dåliga högtalare och dåliga hörlurar. Även dessa är sämre än i min gamla Nokia. När jag ringde utlandssamtal till Kina var det med nöd och näppe att jag hörde vad personen i andra änden sade. Med min äldre telefon går det bättre.
4. Den är för sluten. Jag är hänvisad till iTunes och iPhoto och kan inte föra över bilder och ringsignaler som jag vill. År 2010.
5. Den är inte alls skön att ringa med förutsatt att samtalet inte är under en minut. För det är väl trots allt en telefon, eller...? Man ska inte behöva använda headset för att telefonen är så obekväm att hålla i.

Visst finns det fördelar med iPhone. App-systemet är kanske dess främsta tillgång och där sätter egentligen bara fantasin gränserna. Men om man är ute efter en bra, modern och funktionell telefon i första hand finns det många bättre och billigare alternativ där ute.

Det blir nog ingen fler iPhone för min del.

måndag 5 juli 2010

Kina tar strid mot onlinespel

Det är många länder världen över som försöker bekämpa våldsamma och sexistiska TV- och datorspel. I Kina, där centralregeringen med fast hand bekämpar friheten på Internet med hänvisning till att den vill förskona folket från "omoraliskt och pornografiskt material", är onlinespel allt mer populärt. Marknaden växte med hela 40 procent under 2009. Föga förvånande vill regeringen även ha kontroll över spelandet.

Den kinesiska regimen vill bekämpa "skadligt" innehåll i TV- och datorspel som riktar sig till personer under 18 år. Det "skadliga" materialet består av pornografi, kult/dyrkan, religion, våld och hasardspel. Detta är ingen ny utveckling. Kulturdepartementet förbjöd förra året spel som skildrade maffiavåld.

Den kinesiska regeringen är livrädd för allt som växer och blir populärt som inte har direkt med Kinas Kommunistiska Parti, KKP, att göra. Där ingår även spel.

Counter-Strike-ställe i Kunming, Yunnan-provinsen i Kina.
Onlinespel i Kina är en starkt växande marknad.

Saturn återuppstår


Nedladdningsbart material via PlayStation Network och Xbox Live har möjliggjort för en hel värld att ta del av spel till alla konsoler som tidigare sett dagens ljus. I teorin i alla fall. Hittills har det främst varit spel till de senaste generationernas konsoler som har kunnat köpas.

Dreamcast-spel är på väg. Nu öppnar Sega upp för att även släppa Saturn-spel för nedladdning. Det är på tiden. Precis som Sega säger är det många som har gått miste om många riktigt bra Saturn-spel. Spel som Panzer Dragoon Saga, NiGHTS, Daytona USA, Grandia, Dragon Force, Virtua Fighter 2 och Burning Rangers.

lördag 3 juli 2010

Maj i USA: Fortsatt Nintendo-dominans

Det finns inga större förändringar att rapportera från konsolförsäljningen i USA. Precis som i april och mars är Nintendo DS och Wii i topp när siffrorna för maj summeras. De följs av Xbox 360 och därefter PlayStation 3. Microsoft håller avståndet till Sony i hemlandet, men eftersom Sony säljer bättre i Europa och krossar Microsoft i Japan, tar PlayStation 3 in på Xbox 360 vecka för vecka, månad för månad globalt sett. Allt pekar på att Sonys konsol kommer att gå förbi.

Det blir intressant att se vad lanseringen av den nya mindre Xbox 360-konsolen och prissänkningen av de äldre modellerna kommer att ge för avtryck när vi i juli summerar försäljningen för juni. Microsoft har rapporterat ett ökat intresse.

Konsolförsäljning i USA maj 2010:

DS – 383 700
Wii – 334 800
360 – 194 600
PS3 – 154 500
PSP – 59 400

På spelfronten är det Red Dead Redemption som dominerar, trots att Super Mario Galaxy 2 släpptes relativt tidigt i juni. Nintendos titel når ändå hyggliga siffror. För andra månaden i rad (och tredje gången de fyra senaste månaderna) kniper Xbox 360 förstaplatsen för bäst sålda spel. Xbox 360-spelarna fortsätter onekligen att shoppa.

Spelförsäljningen i USA maj 2010:

1. Red Dead Redemption (360) - 945 900
2. Red Dead Redemption (PS3) - 567 100
3. Super Mario Galaxy 2 (Wii) - 563 900
4. UFC 2010: Undisputed (360) - 221 100
5. UFC 2010: Undisputed (PS3) - 192 300
6. Wii Fit Plus (Wii)
7. New Super Mario Bros. Wii (Wii)
8. Alan Wake (360)
9. Pokémon Soul Silver (NDS)
10. Skate 3 (360)

Speltoppen vecka 25

Det brukar vara ett Nintendo-spel i topp under sommarmånaderna och eftersom Nintendo släppte Super Mario Galaxy 2 tidigt i juni var det som upplagt för det i år också. Red Dead Redemption klänger sig dock fast i toppen ännu en vecka. Noterbart är att fenomenet Call of Duty: Modern Warfare 2 är topp 10 till PC, Xbox 360 och PlayStation 3. Fortfarande.

Multiformat
1. Super Mario Galaxy 2 (Wii)
2. Red Dead Redemption (PS3)
3. Red Dead Redemption (360)
4. The Sims 3 Drömjobb (PC)
5. New Super Mario Bros. (DS)
6. FIFA 10 (PS3)
7. EA Sports Active (Wii)
8. Demon's Souls (PS3)
9. Call of Duty: Modern Warfare 2 (PC)
10. 2010 FIFA World Cup (PS3)
11. Battlefield: Bad Company 2 (PC)
12. The Sims 3 (PC)
13. FIFA 10 (360)
14. 2010 FIFA World Cup (360)
15. Battlefield: Bad Company 2 (PS3)
16. World of Warcraft: Wrath of the Lich King (PC)
17. Counter-Strike 1: Anthology (PC)
18. New Super Mario Bros. Wii (Wii)
19. World of Warcraft (PC)
20. Pokémon SoulSilver (DS)

PC: 7
PS3: 5
360: 3
Wii: 3
DS: 2

PC
1. The Sims 3 Drömjobb
2. Call of Duty: Modern Warfare 2
3. Battlefield: Bad Company 2
4. The Sims 3
5. World of Warcraft: Wrath of the Lich King
6. Counter-Strike 1: Anthology
7. World of Warcraft
8. The Sims 3 Lyx & Design
9. The Sims 3 Destination Världen
10. World of Warcraft Battlechest

Xbox 360
1. Red Dead Redemption
2. FIFA 10
3. 2010 FIFA World Cup
4. Alan Wake
5. Sniper Ghost Warrior
6. Call of Duty: Modern Warfare 2
7. Skate 3
8. Battlefield: Bad Company 2
9. Transformers: War For Cybertron
10. Mass Effect 2

Wii
1. Super Mario Galaxy 2
2. EA Sports Active
3. New Super Mario Bros. Wii
4. Mario Kart Wii
5. Wii Sports: Resort
6. Super Mario Galaxy
7. Wii Fit Plus
8. 2010 FIFA World Cup
9. Just Dance
10. Lego Star Wars 1 & 2 The Complete Saga

PlayStation 2
1. FIFA 10
2. Lego Star Wars 2 The Original Trilogy
3. Singstar Kent
4. Star Wars Battlefront 2
5. Ben 10 Alien Force: Vilgax Attacks
6. Lego Batman
7. GTA San Andreas
8. Bakugan: Battle Brawlers
9. Lego Indiana Jones the Original Adventures
10. Singstar Svenska Hits Schlager

PlayStation 3
1. Red Dead Redemption
2. FIFA 10
3. Demon's Souls
4. 2010 FIFA World Cup
5. Battlefield: Bad Company 2
6. Call of Duty: Modern Warfare 2
7. UFC Undisputed 2010
8. NHL 10
9. Transformers: War For Cybertron
10. Final Fantasy XIII

Nintendo DS
1. New Super Mario Bros
2. Pokémon SoulSilver
3. Mario Kart DS
4. The Legend of Zelda: Spirit Tracks
5. Pokémon HeartGold
6. Littlest Pet Shop Friends: Beach
7. Lego Star Wars 1 & 2 The Complete Saga
8. FIFA 10
9. Lego Batman
10. Littlest Pet Shop Friends: City

PSP
1. Metal Gear Solid: Peace Walker
2. Little Big Planet
3. Buzz! Svenska Genier
4. 2010 FIFA World Cup
5. Ratchet & Clank: Size Matters
6. Gran Turismo
7. FIFA 10
8. Need for Speed: Shift
9. Daxter
10. Motorstorm Artctic Edge

Källa: Dataspelsbranschen/media control GfK

Xbox 360 på väg utför?

Det surrar en del kring Xbox 360 just nu. Microsoft har visat världen Kinect, med blandad respons, och även lanserat en slimmad version av sin konsol. Men vad kommer dessa satsningar betyda för konsolens framtid?

Xbox 360 har sålt uselt i Japan från dag 1. Nu plötsligt kommer en tydlig boost i försäljningen. Förklaringen är den nya modellen, sänkta priser på de gamla samt spelet Monster Hunter Frontier Online. Det lyfte Xbox 360 från drygt 2 000 sålda ex per vecka till över 17 000 den senaste veckan, vilket placerar konsolen strax bakom Wii och PlayStation 3. Troligtvis är det endast fråga om en högst tillfällig uppgång och Xbox 360 lär snart befinna sig i botten av försäljningslistorna igen.

Microsoft gläds just nu åt en försäljningsökning för sin konsol i USA tack vare prissänkningar på de äldre modellerna Elite och Arcade och lanseringen av den nya Xbox 360. Men glädjen kan bli kortvarig. Medan Microsoft hoppas att en ny modell och lanseringen av Kinect ska ge plattformen nytt liv, tror DFC Intelligence att Xbox 360 är vad som i boxningstermer brukar benämnas "over the hill", det vill säga har de bästa åren bakom sig. Några goda år återstår, tror DFC. Jag är benägen att hålla med, men jag tror inte att Xbox 360 kommer att leva till 2014 som Microsoft har antytt när de hävdat att vi bara passerat halvtid för konsolens livscykel.

Allt hänger på hur Kinect mottas av konsumenterna. Microsoft har lagt alla ägg i samma korg i sin strävan att äntligen bredda sin kundbas utöver de FPS- och actionglada hardcore-fansen. Det är ett riskabelt spel. Jag tror att det kommer att bli svårt att trumma in ett budskap om Xbox 360 som "en konsol för alla" fem år efter dess release. Det förefaller sent påtänkt. Just nu satsar den amerikanska mjukvaruutvecklaren allt på Kinect eftersom de vet att det inte finns någon återvändo och konsolens framtid hänger på detta tillbehör. Samtidigt måste det emellertid finnas en plan B undanstoppad någonstans i skrivbordslådan, ty floppar Kinect måste Microsoft göra ett motdrag. Fem sex år in i en livscykel kan bara bli en ny konsol.

Microsoft satsar allt på den nya modellen och Kinect.
Inom ett år vet vi om kunderna är lika förtjusta.

Får jag kinecta med dig?

Jag ber om ursäkt för det ofrivilliga blogguppehållet på grund av uppkopplingsproblem i Kina.

Under frånvaron har en del hänt. E3 har avslutats, Microsoft har avtäckt Kinect och en hel spelvärld har ställt sig frågan: bra eller anus?

Själv var jag väldigt nyfiken på det som länge kallades Natal. En rörelsekänslig kamera som kan fungera som komplement till marknadens bästa handkontroll lät spännande. Men ju mer Microsoft har berättat, desto mer tveksam har jag blivit. Och nu, när Natal har blivit Kinect och förvandlats till en uppenbar Wii-kopia fast utan Wiimote, har mitt intresse svalnat betänkligt. Tror verkligen Microsoft att hardcore gamers ska kasta ut 1 500 kronor på detta?

Hardcore gamers har inte omfamnat Wii och de kommer inte att omfamna Kinect. Det är inte den kundgruppen som Microsoft behöver, det är den casual gamers-grupp som har gjort Wii till den kanske mest oväntade framgången i företagets historia som det amerikanska företaget vill stjäla. De som gillar att hoppa och vifta framför TV:n. Jag tillhör inte den gruppen. Kinect kräver dessutom utrymme eftersom den inte kan läsa av din kropp lika väl när du sitter ned som när du står upp. Alla som har det lite trångt framför TV:n kan därmed få problem. Och märk väl: alla bor inte lika rymligt som amerikanerna.

Den största besvikelsen är att Microsoft så uppenbart sviker sitt löfte om att Kinect inte skulle bli en simpel Wii Sports-kopia med enkla sport- och racingspel som "tilltalar alla". Det skulle bli något mer. Det är möjligt att de djupare och häftigare upplevelserna lurar runt hörnet. Vi får se vad Lionhead och Rare kan snickra ihop. Men sett utifrån den produkt vi har här och nu riskerar Kinect att bli ett rejält, och dyrt, magplask för Microsoft. Ett magplask som kan tvinga företaget att släppa en ny Xbox-konsol tidigare än planerat.