onsdag 16 november 2011

Xbox 10 år - en tillbakablick

Inte bara Halo fyller tio i höst. Även Microsofts första spelkonsol Xbox fyller tvåsiffrigt i år. Den 15 november 2001 släppte Microsoft löst sitt svartgröna monster Xbox i USA. Den 14 mars 2002 kom maskinen till Sverige.

USA blev omedelbart och har också förblivit Microsofts viktigaste marknad ända fram till i dag. I Japan fick Xbox aldrig något genomslag och trots att den amerikanska mjukvarujätten kämpat med att få japanerna intresserade av varumärket, har Xbox 360 faktiskt blivit ett ännu större fiasko än föregångaren. Microsoft har emellertid visat att man inte behöver vinna i Japan för att lyckas globalt. Europa har varit något slags mellanmarknad med hyfsad försäljning, inte minst i Storbritannien, men både Wii och PlayStation 3 har sålt bättre. Totalt är Xboxförsäljningen uppe i snart 85 miljoner, varav nära 60 miljoner Xbox 360.

Mycket har hänt på tio år. Minns reaktionerna på Microsofts beslut att ge sig in i konsolbranschen. Ett sällan skådat hat växte på både spelforum på nätet och i insändarspalter i spelpressen. Nintendos Hiroshi Yamauchi fällde hånfulla kommentarer. Vad visste väl Microsoft om spel! Vad skulle en utböling vars främsta bedrift var ett operativsystem ingen gillade i spelindustrin att göra? Andra oroades över att det stormrika företaget skulle köpa upp, konkurrera ut och i praktiken monopolisera hela spelkonsolbranschen.

I dag vet vi att ingen av farhågorna besannades. Microsoft har visserligen köpt upp en del spelhus, däribland Rare som gick från att vara en älskad spelutvecklare till Nintendos konsoler till ett i princip bortglömt fiasko till Xbox. Men de har inte kommit att dominera spelbranschen. Microsoft hade storögda visioner för Xbox. De "lovade" 100 miljoner sålda exemplar när de raggade utvecklare till konsolen. Facit blev 25 miljoner exemplar, vilket innebar att de slog Gamecube men inte var i närheten av att hota PlayStation 2.

Microsoft har dock ödmjukt lärt av sina misstag längs resans gång. De radikalsänkte priset på Xbox med 1 500 kronor när försäljningen uteblev i Europa - och kompenserade alla som köpt maskinen till lanseringspriset 5 000 kronor. De lanserade en ny handkontroll när spelarna klagade över att The Duke var på tok för stor. Samtidigt låg de hela tiden steget före sina konkurrenter vad beträffar onlinespel.

Vad har då Microsoft bidragit med under dessa tio år? Först och främst har de skapat en förstklassig onlinetjänst i Xbox Live och därmed satt ribban för både Nintendo och Sony. Live har med tiden blivit en kassako för företaget i takt med att antalet användare har ökat och fler och fler funktioner har tillkommit. Att Microsoft byggde in en hårddisk i Xbox redan 2001 var också ett stort steg bort från den gamla tidens irriterande minneskort. Spelmässigt har vi framför allt fått Halo och under de tio år som Xbox och Xbox 360 har funnits har FPS vuxit till den viktigaste genren i spelmediet. Något som hade varit helt otänkbart tidigare då många fnös åt blotta tanken på att spela FPS på konsol.

Mest av allt har dock Microsoft för egen del skapat en acceptans och, faktiskt, respekt från oss spelare genom att leverera hårdvara, mjukvara och tjänster - även om Xbox 360 var en hårdvarumässig katastrof vid lansering, till skillnad från Xbox som bara tickade och gick. I dag är mjukvarujätten, som ofta benämns i förklenande ordalag ("Pyttemjuk"), en stor och seriös aktör på spelmarknaden, likställd med Nintendo och Sony. Vi är många som med stor spänning väntar på vad nästa generations Xbox har att erbjuda.

Bill Gates var personligen närvarande vid den stora releasen av Xbox.

tisdag 15 november 2011

Halo 10 år

Halo fyller tio år och Microsoft firar med att i dag släppa en jubileumsremake av originalspelet. Jag har klagat en del över detta eftersom jag fortfarande anser att originalet är så pass bra och egentligen inte behöver någon HD-uppgradering, men jag kommer förstås som så många andra falla till föga och köpa det ändå. Att döma av de recensioner som börjat ramla in är Halo: Combat Evolved Anniversary väl värt sina 399 kronor.

Man ska inte underskatta nostalgins kraft. Den är för många den enda anledningen att köpa spel som Sonic Generations eller för den delen ett och annat Super Mario-spel. Det finns samtidigt en fara i att leva endast på nostalgi. Den tenderar nämligen att vara starkast i minnet. Vissa spel gör vi således bäst i att inte plocka fram för att återuppleva. Plötsligt stämmer våra vackra minnen inte alls överens med den känsla som spelet förmedlar tio eller femton år senare. Vilket leder till både förvåning och besvikelse. "Vänta nu... var det det här spelet jag satt vaken på nätterna för att spela...?"

Detta gäller dock inte Halo. Efter att ha klarat Halo: Reach beslöt jag att spela om det första spelet till Xbox. Jag blev imponerad. Igen. Visst finns problem i bandesignen, visst är det mer repetitivt än senare Halo-spel och visst är grafiken inte lika snygg. Såklart. Men när jag åter landstiger på den mäktiga ringvärlden är jag nästan lika hänförd som jag var i mars 2002 när jag för första gången, hållande i en gigantisk handkontroll kallad The Duke, kraschlandade där. Jag promenerar runt och studerar detaljrikedomen i både grässtrån och trädstammar. Jag tittar upp mot den klarblå himlen och bländas av solen när jag samtidigt í horisonten ser den fantastiska ringen som visar att jag har landat på en mycket speciell plats.

Halos betydelse för Microsoft kan knappast överskattas. Det var det egentligen enda skälet till att Xbox inte fullständigt kollapsade i början. Det var spelet som fick alla tveksamma spelare att glömma att det stod "Microsoft" på den där svarta besten till spelkonsol och öppna plånboken. Det blev Microsofts räddning. Utan Halo kan Xbox mycket väl ha blivit deras första och sista spelkonsol och i dag räknas in bland spelhistoriens alla misslyckade maskiner.

Arvet efter Bungies storverk förvaltas numera av 343 Industries. Med Halo: Reach gjorde de oss inte besvikna. Med Halo: Combat Evolved Anniversary visar de att de inte bara tänker framåt utan också har insett att fans av serien tycker att dess förflutna är nog så viktigt. Det var ju där, i det första spelet, som allting började. Och visst är Halo värt att firas.

lördag 12 november 2011

Ny rekordmånad för Microsoft i USA

Statistiken för oktober månads försäljning i USA är här. Xbox 360 toppar som vanligt, denna gång följd av övriga format sida vid sida. För Microsofts del är det den bästa oktobermånaden hittills, vilket är ytterligare ett argument mot en lansering av en ny konsol. Det vore intressant att vara en fluga på väggen i Xbox-divisionens mötesrum just nu.

Spelmarknaden för Wii är helt död, men anmärkningsvärt nog säljer den lika bra som PlayStation 3. Detta tros att spelutbudet till Sonys konsol blir alltmer imponerande med nya releaser som Uncharted 3, Resistance 3 och Ratchet & Clank All 4 One - plus alla starka multiformatstitlar som kommit den senaste tiden. Sony hade säkert räknat med bättre siffror.

Konsolförsäljning i USA oktober 2011:

1. Xbox 360 - 393 000
2. Nintendo 3DS - 250 000
3. Wii - 250 000
4. PlayStation 3 - ca. 240 000 - 250 000
5. Nintendo DS - 180 000

På spelsidan tar Battlefield 3 förstaplatsen. Dices actionspel stormar fram över världen. Batman: Arkham City imponerar stort med hela 1,5 miljoner sålda ex och även Rage säljer riktigt bra.

Spelförsäljning i USA oktober 2011:
01. Battlefield 3 (360, PS3, PC)
02. Batman: Arkham City (360, PS3)
03. NBA 2K12 (360, PS3)
04. Rage (360, PS3, PC)
05. Just Dance 3 (360, PS3, Wii)
06. Dark Souls (360, PS3)
07. Madden NFL (PS3)
08. Forza Motorsport 4 (360)
09. Gears of War 3 (360)
10. FIFA 12 (360, PS3, PC, Wii, PSP, PS2, 3DS)

fredag 11 november 2011

Nintendo erkänner brist på 3DS-spel

Nintendo of Americas Reggie Fils-Aime erkänner att en viktig orsak till att Nintendo 3DS fick en så tung start var frånvaron av bra spel. Han säger att Nintendo har lärt sig läxan inför lanseringen av Wii U nästa år.

Visst kan en konsol sälja även utan riktiga kioskvältare direkt vid releasen. Det perfekta exemplet är väl PlayStation 2, som sålde fantastiskt bra direkt från start trots att inget av releasespelen var särskilt bra. Men releasen hade föregåtts av en lång och mycket tung hype från Sonys sida, en hype som fick många att faktiskt avstå från alla bra spel som pumpades ut till konkurrenten Dreamcast just då.

Som regel är det dock spelen som finns tillgängliga får oss att köpa en ny konsol, inte fagra löften om teknisk briljans eller vad som ska komma till formatet om något år. I fallet med PlayStation 2 var det, förutom teknisk hype, även löften om uppföljare till alla kända spelserier till Sonys första konsol som fick många att tömma plånboken.

Det lägre priset har gjort att fler fått upp ögonen för Nintendo 3DS. Nintendo hoppas att det ska räcka för att ge företaget en behaglig jul och minska förlusterna något för 2011. Men en evig sanning kvarstår: för att ha en bra chans att sälja, behövs bra spel.

torsdag 10 november 2011

Speltoppen vecka 44

Äventyrseposet Uncharted 3: Drake's Deception toppar spelförsäljningen för den gångna veckan. Räkna med tronbyte på nästa veckas lista. Noterbart är också att multiformatsspelen fortsätter att sälja bättre till PlayStation 3 än till Xbox 360.

Försäljningen av Kinect Sports Season 2 skjuter inte direkt genom taket, men det tar åtminstone en plats på topp 20.

Multiformat
1. Uncharted 3: Drake's Deception (PS3)
2. Battlefield 3 (PC)
3. Battlefield 3 (PS3)
4. Battlefield 3 (360)
5. The Sims 3: Husdjur (PC)
6. FIFA 12 (PS3)
7. Need for Speed Hot Pursuit (PC)
8. FIFA 12 (360)
9. Football Manager 2012 (PC)
10. Batman: Arkham City (PS3)
11. The Sims 3 (PC)
12. Batman: Arkham City (360)
13. Forza Motorsport 4 (360)
14. NHL 12 (PS3)
15. World of Warcraft: Cataclysm (PC)
16. Might & Magic Heroes VI (PC)
17. World of Warcraft: Battlechest (PC)
18. NHL 12 (360)
19. Kinect Sports Season 2 (360 Kinect)
20. Skylanders Starter Pack (Wii)

PC: 8
360: 6
PS3: 5
Wii: 1

PC
1. Battlefield 3
2. The Sims 3: Husdjur
3. Need for Speed Hot Pursuit
4. Football Manager 2012
5. The Sims 3
6. World of Warcraft: Cataclysm
7. Might & Magic Heroes VI
8. World of Warcraft: Battlechest
9. World of Warcraft: Wrath of the Lich King
10. Starcraft II: Wings of Liberty

Xbox 360
1. Battlefield 3
2. FIFA 12
3. Batman: Arkham City
4. Forza Motorsport 4
5. NHL 12
6. Kinect Sports Season 2 (Kinect)
7. Gears of War 3
8. Call of Duty: Modern Warfare 2
9. Skylanders Starter Pack
10. Dance Central 2 (Kinect)

Wii
1. Skylanders Starter Pack
2. New Super Mario Bros. Wii
3. Just Dance 3
4. Tintin: Secrets of the Unicorn
5. Mario Kart Wii
6. FIFA 12
7. Super Mario Galaxy
8. Lego Star Wars III: The Clone Wars
9. Zumba Fitness
10. Lego Pirates of the Caribbean: The Video Game

PlayStation 3
1. Uncharted 3: Drake's Deception
2. Battlefield 3
3. FIFA 12
4. Batman: Arkham City
5. NHL 12
6. Ratchet & Clank All 4 One
7. Skylanders Starter Pack
8. Gran Turismo 5
9. Call of Duty: Modern Warfare 2
10. Tintin: Secrets of the Unicorn

Nintendo DS
1. New Super Mario Bros.
2. Cars 2: The Videogame
3. Lego Star Wars III: The Clone Wars
4. Lego Pirates of the Caribbean: The Video Game
5. Littlest Pet Shop 3: Biggest Stars Purple
6. Littlest Pet Shop 3: Biggest Stars Pink
7. Lego Batman
8. Mario Kart DS
9. The Smurfs
10. Lego Star Wars: The Complete Saga

PSP
1. FIFA 12
2. Little Big Planet
3. FIFA 11
4. GTA: Chinatown Wars
5. Secret Agent Clank
6. Lego Pirates of the Caribbean: The Video Game
7. Motorstorm Arctic Edge
8. Ratchet & Clank: Size Matters
9. Lego Star Wars III: The Clone Wars
10. ModNation Racers

Källa: Dataspelsbranschen

Limited edition

Spelare lägger allt mer pengar på sina spel. Storspel släpps nämligen nästan alltid i flera versioner nuförtiden. Dels en grundversion för runt en femhundring, dels en collectors edition för runt det dubbla och ibland även en superduperversion för långt över tusenlappen.

Ett aktuellt exempel är The Elder Scrolls V: Skyrim Collectors Edition som kostar smäckra 1 599 kronor. Det är nästan samma pris som en ny Xbox 360 S med 250 gb hårddisk och mer än en ny Wii. I dessa dyra paket medföljer ofta en bok, lite bakom kulisserna-material på en skiva, en gratiskod till någon upplåsbar karaktär och något slags plastfigur att ställa i bokhyllan. De tar således ohyggligt bra betalt för det lilla extra som ingår i paketet.

Men det fungerar. Vi spelare älskar helt uppenbart de där dyra mastodontversionerna eftersom utgivarna fortsätter att ge ut dem. Det är bland annat detta som talar emot att spel endast kommer att distribueras digitalt inom en snar framtid. Vi vill ha de där extra prylarna och vi är också beredda att betala för dem.

Jag kan tycka att det är en aning märkligt att man ska behöva köpa en dyrare version av spelet för att få tillgång till intervjuer med utvecklarna där de förklarar lite kring hur spelet utvecklades. Jag struntar i hur ett racingspel som DiRT 3 eller ett beat'em up som Street Fighter IV blev till. Men i storslagna action- och äventyrsspel ger faktiskt intervjuer med utvecklarna, en titt på själva utvecklingsarbetets gång och lite diskussioner om karaktärerna och storyn ett stort mervärde.

Det borde ingå lite av detta i grundversioen, precis som det ofta ingår när du köper en film på DVD eller Blu-ray. Nu är du tvungen att köpa en limited edition-version för kanske 800 kronor eller mer för att få se en ynka filmsnutt om utvecklingen av spelet. Vi borde kunna kräva mer av ett spel som kostar 550 kronor.

tisdag 8 november 2011

Första bilden på nya Alan Wake

Ja, jag vet att jag tjatar. Men jag är inte ensam om att se fram emot Remedys nästa Alan Wake - hur det än kommer att se ut.

Första bilden ur det kommande Alan Wake's Night Springs kommer från Game Informer. Alan har lämnat jackan hemma och bär förutom den obligatoriska ficklampan något som ser ut som en skruvdragare eller spikpistol i höger hand.

Bakgrunden är ett motell och skylten Night Springs syns tydligt till höger. Huruvida det rör sig om fler episoder och hur spelet skiljer sig från originalet och de två nedladdningsbara kapitlen The Signal och The Writer vet vi inget om.

På torsdag den 10 november får vi veta mer.

fredag 4 november 2011

Nytt Alan Wake blir digitalt

Sedan tidigare har de finska utvecklarna Remedy berättat att de arbetar på ett nytt Alan Wake. Det är nu bekräftat att spelet kommer att visas på Video Game Awards. Men alla fans som hållit tummarna för en regelrätt uppföljare till det mörka äventyret i Bright Falls kan sansa sig en aning. Remedys nya spel kommer endast att vara tillgängligt på Xbox Live och är inte en uppföljare.

Bilden ovan indikerar att spelet heter Alan Wake's Night Springs (Night Springs är den TV-serie som följer spelaren via spelets alla TV-apparater). Kanske rör det sig om ett annat perspektiv på historien, kanske ett slags prequel, kanske något som helt och hållet utgår från Night Springs.

Visst vore det roligare med en riktig uppföljare till Alan Wakes mardröm. Men att Remedy i alla fall satsar på en nedladdningsbar spin-off, eller hur det nya spelet nu ska beskrivas, är åtminstone lite uppmuntrande. De nedladdningsbara delarna The Signal och The Writer sålde bra på Xbox Live. Om även detta säljer bra kan det betyda att vi får se mer Alan Wake i framtiden. Remedy har skapat miljöer och en berättelse som kan användas och utvecklas i ytterligare ett eller två stora äventyr.

Vi ska bära i minnet att endast en del av Remedys team arbetat med det nya spelet. Huruvida detta betyder att resten av teamet arbetar på Alan Wake 2 ska förstås vara osagt, men drömma kan man ju alltid.

torsdag 3 november 2011

Speltoppen vecka 43

Det är svenskt på förstaplats. Battlefield 3, som redan sålt i fem miljoner ex och som skeppats i dubbelt så många, toppar trippelt.

Multiformat
1. Battlefield 3 (PC)
2. Battlefield 3 (PS3)
3. Battlefield 3 (360)
4. The Sims 3: Husdjur (PC)
5. FIFA 12 (PS3)
6. Football Manager 2012 (PC)
7. Batman: Arkham City (360)
8. FIFA 12 (360)
9. Batman: Arkham City (PS3)
10. Forza Motorsport 4 (360)
11. The Sims 3 (PC)
12. Might & Magic Heroes VI (PC)
13. NHL 12 (PS3)
14. NHL 12 (360)
15. World of Warcraft: Cataclysm (PC)
16. World of Warcraft: Battlechest (PC)
17. Dead Island (PS3)
18. Ratchet & Clank All 4 One (PS3)
19. Dead Island (360)
20. Gears of War 3 (360)

360: 7
PC: 7
PS3: 6


PC
1. Battlefield 3
2. The Sims 3: Husdjur
3. Football Manager 2012
4. The Sims 3
5. Might & Magic Heroes VI
6. World of Warcraft: Battlechest
7. World of Warcraft: Cataclysm
8. World of Warcraft: Wrath of the Lich King
9. Starcraft II: Wings of Liberty
10. Dragon Age II

Xbox 360
1. Battlefield 3
2. Batman: Arkham City
3. FIFA 12
4. Forza Motorsport 4
5. NHL 12
6. Dead Island
7. Gears of War 3
8. Call of Duty: Modern Warfare 2
9. Skylanders Starter Pack
10. Dance Central 2 (Kinect)

Wii
1. Skylanders Starter Pack
2. Just Dance 3
3. New Super Mario Bros. Wii
4. Mario Kart Wii
5. Lego Star Wars III: The Clone Wars
6. Tintin: Secrets of the Unicorn
7. FIFA 12
8. Zumba Fitness
9. NHL Slapshot
10. Super Mario Galaxy

PlayStation 3
1. Battlefield 3
2. FIFA 12
3. Batman: Arkham City
4. NHL 12
5. Dead Island
6. Ratchet & Clank All 4 One
7. Killzone 3
8. Dark Souls
9. Call of Duty: Modern Warfare 2
10. Skylanders Starter Pack

Nintendo DS
1. New Super Mario Bros.
2. Littlest Pet Shop 3: Biggest Stars Purple
3. Cars 2: The Videogame
4. Lego Ninjago
5. Littlest Pet Shop 3: Biggest Stars Pink
6. Lego Batman
7. The Smurfs
8. Littlest Pet Shop 3: Biggest Stars Blue
9. Lego Star Wars: The Complete Saga
10. Mario Kart DS

PSP
1. FIFA 12
2. FIFA 11
3. Ratchet & Clank: Size Matters
4. GTA: Chinatown Wars
5. Dissidia Duodecim 012: Final Fantasy
6. Lego Harry Potter: Years 1-4
7. Crash Bandicoot: Mind over Mutant
8. Lego Star Wars III: The Clone Wars
9. Lego Indiana Jones 2: The Adventure Continues
10. EyePet Move

Källa: Dataspelsbranschen

Stora förluster för Sony och Nintendo

Kvartalsrapporterna för Microsoft, Sony och Nintendo har alla kommit. Vi har vant oss vid att Nintendo visar imponerande vinstresultat, men denna gång var det inte lika rolig läsning. För första gången i företagets historia förutspår Nintendo en förlust för år 2011.

Orsaken är fallande försäljning. Intäkterna sjönk med dramatiska 40 procent under de senaste sex månaderna (mars-september), majoriteten av den nedgången kom under perioden juli-september. Det brukar vara normalt att göra förluster när en konsollansering står för dörren, men Nintendos problem stavas alltså huvudsakligen minskad försäljning. Utvecklingskostnaderna steg knappt. Störst är tappet i USA, där Nintendos försäljning föll med 53 procent.

Sett över hela året dominerar dock Nintendo spelförsäljningen på alla tre stora marknader med spel som Wii Sports Resort, Zumba Fitness, Just Dance 2 och Pokémon-spelen till Nintendo DS. Företaget hoppas att Nintendo 3DS ska gå bra i julhandeln och minska företagets förluster.

Sonys rapport visar att PlayStation 3 är på väg ikapp Xbox 360. Det har vi sagt i flera år, men gapet är mindre nu än tidigare. Microsoft redovisade tidigare 57,6 miljoner sålda enheter. Sony rapporterar en global försäljning på 55,5 miljoner. Det skiljer alltså endast 2,1 miljoner enheter mellan formaten. Under årets tredje kvartal sålde Sony 3,7 miljoner PS3 (att jämföra med 2,3 miljoner Xbox 360), en ökning med 200 000 jämfört med samma tid förra året. Spelförsäljningen ökade också. I Europa och Japan säljer PS3 bättre medan Microsoft drar ifrån i USA.

Däremot är det desto dystrare siffror för Sony som bolag. Förlusterna skrevs till totalt 2,3 miljarder kronor, delvis förklarat av en minskad försäljning av kameror och TV-apparater. Det kan tyckas osannolikt att Sony i detta läge, när PlayStation 3 har medvind och kan vinna den prestigefyllda striden om andraplatsen före Xbox 360, skulle vilja göra miljardinvesteringar i en ny konsol. PlayStation 4 är säkert under utveckling, men räkna inte med någon ny maskin före tidigast 2013.