På årets E3-mässa utannonserade Microsoft Halo: Combat Evolved Anniversary, en remake av 2001 års Xbox-spel till Xbox 360. Är det en efterlängtad uppgradering eller bara ännu ett sätt att mjölka alla Halo-fans på pengar?
Jag plockade upp Halo igen för inte så länge sedan. Visst är spelet inte lika vackert som Halo 3 eller omväxlande som Halo: Reach. Men det är fortfarande ett äventyr som imponerar. Den första landstigningen på ringvärlden ger fortfarande i dag, drygt nio år efter att jag först spelade Halo på Xbox vid Sverigereleasen, en mäktig känsla. Jag kan inte låta bli att vandra runt och beundra utsikten. Enligt många Halo-fans är och förbli det första spelet det bästa i serien och jag måste hålla med om att ingen av uppföljarna har gett riktigt samma mäktiga känsla.
Vad tjänar vi då på att spela samma spel igen fast i HD? Kanske ungefär det vi tjänade på att spela ett hypersnyggt Resident Evil till Gamecube i stället för till PlayStation. Bra blir lite bättre. Skillnaden mellan de spelen är emellertid större än vad den kommer att vara mellan Halo till Xbox och remaken till Xbox 360. Så egentligen är denna remake ganska onödig.
Men Microsoft vill fira spelet som hjälpte företaget att över huvud taget överleva sin första konsolrelease. Inget fel i det. Och de flesta av oss som älskar Halo kommer förstås att stå där i spelbutiken med våra pengar redo när spelet släpps. Det vet förstås Microsoft mycket väl.
Se trailern här.