Capcom valde att göra något helt nytt när de utvecklade Resident Evil 4. Resultatet blev inte det skräckäventyr vi vant oss vid utan ett adrenalinpumpat actionspel tillika ett av den förra generationens allra bästa spel, alla kategorier. Resident Evil 5 kändes i princip som en upprepning och eftersom det därmed inte överraskade oss lika mycket blev det något av en besvikelse för de flesta av oss.
Capcom vet att många längtar tillbaka till seriens rötter. Inte som i usla röstskådespelare och låsta kameravinklar, men väl hasande zombier och stora herrgårdar. De säger sig ha lyssnat på fansen när de utvecklat Resident Evil 6 och att många kommer att gilla den riktning som spelet tar. Vad det betyder i praktiken återstår att se. Man kan inte bygga ett bra spel på nostalgi allena. Vi har helt andra krav i dag än för 15 år sedan.
Personligen hoppas jag på en modern version av det som gjorde Resident Evil så älskat en gång i tiden: fantastiska miljöer, häftiga och skräckinjagande monster och galna superskurkar. Lite gammalt, lite nytt, lite nostalgi, lite nytänk. Detta kombinerat med en ständig känsla av utsatthet.