måndag 6 december 2010

Xbox 360 - en tillbakablick

Med anledning av att Xbox 360 fyllde fem år på den europeiska marknaden i torsdags finns anledning att titta tillbaka ett ögonblick och minnas vad som har hänt under denna tid. Konsolen har levt ett år längre än Xbox tilläts göra men lär leva vidare i flera år till.

Xbox 360 lanserades den 22 november 2005 i USA och redan den 2 december kom den till Europa. Den 10 december blev det Japans tur. Microsofts andra konsol lanserades alltså på världens tre största marknaden under loppet av dryga två veckor. I efterhand har ledande företrädare för Xbox 360 sagt att de inte skulle vilja göra om denna bravad igen.

Det fanns stora förhoppningar på formatet initialt. Microsoft pensionerade sin Xbox i förtid för att få ett försprång på konkurrensen med sin nya konsol. Utifrån den historiska sanningen att den som först säljer 10 miljoner enheter också blir vinnaren i slutändan, räknade Microsoft med att ett försprång på runt ett år till Nintendos nya konsol och upp till 16 månader till Sonys skulle ge dem tillräckligt med marknadsandelar för att hålla konkurrenterna bakom sig. Nu vet vi att det inte alls blev så. Denna konsolgeneration utvecklades på ett sätt som ingen föreställt sig.

Xbox 360 hade en stark lanseringsportfölj med spel som Project Gotham Racing 3 (som verkligen utklassade föregångarna till Xbox vad ljud och bild beträffar), det småtrevliga äventyret Kameo: Elements of Power, Call of Duty 2, ett antal sporttitlar samt inte minst det överraskande läskiga Condemned. Ett av de mest hypade spelen inför releasen, Rares Perfect Dark Zero, blev däremot en stor besvikelse och föll snabbt i glömska. Rare har under sin tid i Microsofts ägo knappt producerat någonting av värde och framstår i dag som en ganska usel affär.

Relativt tidigt stod det klart att Xbox 360 led av betydande hårdvaruproblem. Inte nog med att konsolen gjorde sig känd som den överlägset mest högljudda någonsin, Xbox 360 överhettades och drabbades av det som snabbt blev känt som Red Ring Of Death. Exakt hur många konsoler som drabbades av detta fenomen är oklart, det kan ha varit så många som var tredje konsol som gick sönder. På nätet gick diskussionerna heta under de första åren. Alla tycktes ha drabbats eller känna någon som tvingats lämna in sin maskin på reparation. Vissa drabbades flera gånger. Microsoft förlängde garantin och arbetade med att lösa problemen steg för steg. När deras Falcon-modell släpptes något år senare reducerades problemen avsevärt och sedan dess tycks Microsoft ha rett ut stormen.

Med Xbox 360 valde Microsoft sida i HD-filmskriget. De valde att samarbeta med Toshiba mot Sony och Blu-ray-formatet. Någon HD DVD-spelare fanns emellertid inte i Xbox 360 (enligt somliga en bidragande orsak till att HD DVD förlorade mot Blu-ray eftersom varje såld PlayStation 3 också var en såld Blu-ray-spelare). Allt vi fick hålla till godo med var en simpel DVD-spelare. Därför släppte Microsoft en HD DVD-drive. Ungefär lika stor som en Wii och till priset av 1 500 kronor var den lilla driven en bra budgetlösning för den som ännu inte var helt säker på om HD-film var värd att satsas på. Jag var en av dem som köpte HD DVD-driven och därmed hoppade på HD-filmståget. Det pratades länge om en Blu-ray-drive, men något att vinna på detta ansåg sig inte Microsoft ha.

Microsofts multimedialösning som den såg ut för några år sedan.

September 2007 var den stora dagen för Xbox 360. Nu skulle Halo 3 släppas och en hel värld skulle avsluta striden. Hypen var enorm och efter att ha fått stryk av Wii varje månad sedan Nintendos konsol såg dagens ljus, lyckades Microsoft äntligen vinna en månad i USA. Månaden efter gick emellertid allt tillbaka till det normala. Microsoft höll länge fast vid att Wii-ägarna skulle tröttna och söka "riktiga spelupplevelser" på Xbox 360, men allt eftersom tiden gick och Nintendos övertag bestod blev det uppenbart att Microsoft aldrig skulle kunna vinna den här generationen.

Min egen tid med Xbox 360 har varit lite skumpig. I likhet med de flesta andra är jag inne på min andra konsol. Den första drabbades visserligen av något oidentifierat problem, men trasig var den likafullt. Jag måste erkänna att den dåliga kvaliteten på Xbox 360 var en liten chock efter att jag spelat på Xbox, som gick som ett urverk och aldrig krånglade. Samtidigt har spelutbudet varit förstklassigt. Eller i alla fall nästan. Precis som förra gången saknar Microsofts konsol högkvalitativa plattformsspel. Xbox är åter igen ett format som definieras av action, racing och FPS. Den som vill spela bra plattformsspel har inte haft något annat val än att köpa Nintendos konsol. Precis som förra generationen.

Ändå har jag haft förmånen att njuta av spel som BioShock, Halo 3, Halo: Reach, Condemned 1-2, Project Gotham Racing 3-4, Colin McRae: DiRT 2 (bästa rallyspelet sedan RalliSport Challenge 2 till Xbox) och Dead Rising. Tyvärr har jag inte haft tid att spela så mycket som jag skulle vilja, vilket har gjort att listan på spel jag vill och borde spela men ännu inte har lagt beslag på är pinsamt lång.

Nu går Xbox 360 in i nästa fas. En slimversion är på marknaden. Microsoft har hoppat på det rörelsekänsliga tåget med Kinect. Bungie utvecklar inte Halo längre. Under tidigare generationer hade jag säkert varit irriterad och otåligt väntat på nästa konsol. Nu känns det ganska tryggt att veta att konsolen jag köpt kommer att hålla i flera år till. Antalet riktigt bra spel växer nämligen lavinartat. Det vore trevligt om man hann spela några fler av dem innan det är dags att köpa en ny spekonsol. Även om det är naturligt att sukta efter ny teknik är det ur kundperspektiv att föredra om konsolerna lever lite längre. Genom uppdateringar kan dagens konsoler förmås hänga med längre och kännas fräscha på ett sätt som inte var möjligt tidigare. Vi kan gå mot en riktigt lång spelgeneration. Inte mig emot.