Nedslitna lägenheter. Ostädade kontorskomplex. Nedgångna hemlösa med aggressionsproblem. Och fri tillgång till vapen. Det var mycket som gjorde Condemned till det kanske bästa releasespelet till Xbox 360. Denna förstapersonsskräckis överraskade många, även mig.
Framför allt handlade Condemned om utsatthet. Inte nog med att han slogs mot krälande, hasande och springande knäppskallar, Ethan Thomas slogs även mot sig själv. Huvudpersonens förfallande psyke blev en fiende i sig när gränsen mellan verklighet och fantasi suddades ut. Som bäst var Condemned när utsattheten blev som störst. När sista pistolkulan avfyrats och den där spikplankan var det enda som fanns att tillgå samtidigt som en hord av fiender attackerade från golv, väggar och tak briljerade denna skräckis. Betydligt sämre blev det när fienderna kvarlämnat automatkarbiner som ersatte känslan av utsatthet med den av överlägsenhet.
Hittills har vi inte fått se så värst mycket av den efterlängtade uppföljaren. Det har pratats om mindre brutalt våld och mer av CSI-undersökande, men av bilderna att döma innehåller även uppföljaren fiender i mänskliga gestalter i stället för monster, vilket vi tackar för. Dålig vapenbalans är något som kan sänka ett sådant här spel fullständigt, varför det är lite oroande att många bilder från uppföljaren innehåller skjutvapen. Förhoppningsvis är bilderna inte representativa för hela spelet.
Några skärmdumpar att gotta sig åt innan Condemned 2: Bloodshot släpps om några veckor: