"Vi har [sålt] 31 miljoner [enheter] i hela världen just nu - de har sålt 39 miljoner. Titta på var vi är i dag och var de är. De hade chansen att springa ifrån så långt som möjligt när de lanserade före oss. Tja, nu flåsar vi dem i nacken, de kan se oss i backspegeln och det kommer inte att ta alltför länge att passera dem."
Jag tror att Dille inte alls behöver ha fått dille. Han kan mycket väl ha rätt. PlayStation 3 har faktiskt sålt ganska jämnt med Xbox 360 under flera år. Skillnaden mellan formaten i totalförsäljning har förklarats med den försprång som Microsoft fick. Och varje såld enhet i Japan är i princip 1-0 till Sony eftersom Xbox 360 knappt säljer alls där. Eftersom PlayStation 3 är uppföljaren till världens mest populära stationära spelkonsol någonsin, har maskinens prestation setts som ett misslyckande. Nästan en flopp. En ny PlayStation-konsol ska helt enkelt prestera bättre. Därtill kommer ständiga uppgifter om hur många miljarder Sony har förlorat på PlayStation 3. Det är med dessa glasögon vi har betraktat Sonys kamp mot sina konkurrenter. Och visst är det en omvänd verklighet som det japanska teknikföretaget fått rätta sig efter. Från marknadsledande till trea. Bara sådär.
Efter en prissänkning, en nylansering genom PS3 Slim (ja, till och med spelfodralen har ju fått ett nytt utseende och liknar nu dem till Xbox 360 i utformning) och ett allt bättre spelbibliotek, är Sony emellertid på gång igen. De kommer inte att bli marknadsledande denna generation, men de har alla möjligheter att knäppa Microsoft på näsan.
2010 kommer att bli ett intressant år. Microsoft har mycket att bevisa efter ett svagt 2009. Sony har för första gången denna generation anledning att vara lite kaxiga. Men bara lite.