tisdag 10 november 2015

Rise of the Tomb Raider i ingenmansland



I dag släpps Rise of the Tomb Raider, tidsexklusivt till Xbox One. Det har fått fina recensioner på nästan alla spelsidor och ser ut att vara ett riktigt bra äventyrsspel.

Spelet var tänkt att bli Microsofts svar på Sonys flaggskepp Uncharted 4. När Nathan Drakes fjärde äventyr sköts fram till våren 2016 kunde man kanske tänka sig att det skulle spela Microsoft i händerna. I stället har Rise of the Tomb Raider hamnat i en otacksam position inträngt mellan storspelen Halo 5, Fallout 4, Call of Duty: Black Ops III och Star Wars Battlefront.

Det mesta tyder nu på att spelet varken kommer övertyga på topplistorna eller kränga särskilt många konsoler åt Microsoft i november.

Hypen för Rise of the Tomb Raider tycks obefintlig, och många säger att det verkar bra men att det inte är ett spel de köper en ny konsol för. De inväntar i stället PC- eller PS4-versionen nästa år. Detta är en oönskad situation för både Crystal Dynamics och Microsoft. Det betyder att den tidsexklusiva dealen som Microsoft betalade för sannolikt inte kommer betala för sig själv.

Framför allt är det tråkigt för spelet självt. Ett bra spel är alltid ett bra spel, och det förtjänar förstås att upptäckas av så många som möjligt. Att inte heller undertecknad har bestämt sig för huruvida jag ska köpa spelet nu eller vänta säger dock någonting.

Kanske släpps Rise of the Tomb Raider med facit i hand vid helt fel tidpunkt. Microsofts beslut att skjuta fram Quantum Break till april 2016 framstår som allt smartare.