tisdag 8 december 2015

Sony hade sin bästa Black Friday någonsin


Häromdagen skröt Microsoft om att Xbox hade en drygt 20 procent bättre Black Friday i år jämfört med i fjol.

Men säg den glädje som varar för evigt. Nu har nämligen Sony lagt smolk i Xbox-bägaren genom att berätta att de hade sin bästa Black Friday i PlayStations historia.

Några siffror får vi inte (vi får vänta på NPD på fredag), men givet denna framgång får vi utgå från att Sony även vann hela november.

Sonys Andrew House säger att företaget nu har PlayStation 2 som riktmärke i sina prognoser. Vilket säger en del om hur oerhört framgångsrik PlayStation 4 blivit. Ingen tror att PS4 kommer sälja lika bra som PS2 i förlängningen gjorde, men House uppger att Sony tror att den kan slå PS2 under de första tre till fem åren.

PS2 var ett monster som till slut såldes i över 150 miljoner enheter. Efter tre år på marknaden hade den passerat 50 miljoner, så det är detta Sony uppger att de har som riktmärke nu. I oktober hade PS4 sålt 30 miljoner, och målet är närmare 40 i slutet av mars. Vilket lär nås eftersom Sony kan räkna in fantastisk försäljning i november-december.

Därefter lär det bli knepigare att hålla jämna steg med PS2, som även sålde som smör i hemlandet Japan. Där har PS4 det betydligt tuffare.