torsdag 9 februari 2017
Kommer PSVR dö en långsam och tyst död?
När Sony summerade 2016 fanns det mycket positivt att säga. Efter många års motgång och röda siffror, vilket lett till omstruktureringar och tusentals sparkade anställda, går bolaget bra igen. PlayStation 4 rusar fram, Sony drar in pengar på både spel och PlayStation Network.
Men de sade väldigt lite om PlayStation VR. Det är anmärkningsvärt eftersom det var en av årets stora releaser för Sony. Hur går det egentligen för Sonys VR-hjälm?
Vi ska komma ihåg att Sony inte är kända för att vara särskilt sentimentala. De struntade helt i PS Vita när försäljningen av denna lilla krabat tragiskt uteblev, de sålde statusmärket Vaio när det fortsatte att visa förluster år efter år och nu ryktas det att Sony överväger att sälja sin film- och TV-avdelning efter att även dessa har dragits med förluster under lång tid.
PlayStation är dock inte vilken del av bolaget som helst. När i stort sett resten av företaget gick dåligt var det PlayStation-avdelningen som drog in pengarna, och när Sony beslutade sig för att utveckla en VR-hjälm med arbetsnamnet Project Morpheus föll det sig naturligt att ge den namnet PlayStation VR.
En sak kan vi vara tämligen säkra på: om PSVR hade sålt utav bara tusan hade Sony berättat det.
En del av förklaringen till att den inte verkar ha sålt så bra kan bero på att det helt enkelt inte finns så mycket att spela på den än. De flesta spel som släppts påminner mer om demos än riktiga spel. Det finns åtminstone ett strålande undantag från detta nu, Resident Evil 7, men det räcker inte riktigt för att motivera en investering som gräver djupare hål i plånboken än en ny PS4 Pro.
Vilket för oss till huvudfrågan: kommer PSVR bara tyna bort utan att Sony verkar bry sig? Det som skulle tala för det är att ingen annan VR-hjälm heller har lyckats tända gnistan i folks hjärtan. Den överlägset dyraste, HTC Vive, ser ut att ha sålt i väldigt små kvantiteter. En ny smidigare variant utan tre ton med kablar är på gång.
Samtidigt har Facebook-ägda Oculus inte haft några större framgångar med sin Rift än så länge. Bäst har tydligen PSVR sålt. Men det säger alltså inte så mycket.
Det som skulle tala emot är förstås att Sony måste ha gjort en rejäl investering i PSVR, och att låta den rinna ut i sanden vore inte särskilt klokt.
Noterbart är dock att flera uppmärksammade spel till formatet har lagts ned. Det är sällan ett gott tecken. Lanseringen hade ingen killer app, vilket är illa för ett nytt format som VR.
Slutligen kan prislappen avskräcka många. PSVR är visserligen billigast men går ändå lös på närmare 5000 kr. Det är få som spontanköper en så pass dyr leksak, i synnerhet när det saknas en bred uppställning av heta spel. Här måste Sony göra mer om inte PSVR ska bli en ljummen fis på marknaden och snabbt falla i glömska.
Det är inte osannolikt att Sony sitter och snickrar på PSVR 2, en uppdaterad VR-hjälm med bättre prestanda och kanske till och med ett lägre pris. VR-teknologin befinner sig fortfarande i sin linda, köparna är därför i någon mån pionjärer (och tekniknördar).
Den breda massan har ännu inte omfamnat konceptet och kommer kanske aldrig att göra det heller. Jag tror ändå att det finns pengar att hämta här. Men då räcker det inte med ett dyrt headset och två, tre intressanta spel.