För tredje veckan i rad sålde Xbox 360 mer än PlayStation 3 i Japan. Även om båda formaten säljer dåligt jämfört med Wii är det historiska veckor för Microsoft, som fått kämpa så fruktansvärt på den japanska marknaden. Sony har onekligen en del att fundera över.
På en annan asiatisk marknad är skillnaden i spelintresse som natt och dag. I Kina finns inga officiella försäljningssiffror och även om alla de nya konsolerna finns att köpa, i sällskap av mycket trevligt retromaterial på marknaderna, är det verkligen "early days".
Det ska bli intressant att se spelbranschens framväxt i Kina framöver. Det är potentiellt sett världens största marknad och med en medelklass på stark tillväxt finns det utan tvekan stora pengar att tjäna. När jag besökte Beijing senaste gången i somras märkte jag dock att det ännu inte verkar vara någon rusning efter spelkonsoler hos vanliga kineser. En orsak är säkerligen priserna, som är jämförbara med de europeiska. Betänker man hur billigt det är att handla både mjukvara och hårdvara i Japan, med sin generellt sett högre levnadsstandard än Kina, är det utan tvekan en flaskhals. Man åker inte till Kina för att handla elektronik, direkt.
Jag vet inte hur hårt Sony, Nintendo och Microsoft satsar på den kinesiska marknaden, det är möjligt att vi inom överskådlig framtid får nöja oss med att se produkterna tillverkas i landet för att sedan säljas någon annanstans. Men med tanke på hur välståndet höjs och hur kineserna i allt högre utsträckning använder både mobiltelefoner och datorer (antalet Internetkaféer minskar stadigt eftersom alltfler skaffar egen uppkoppling hemma), vore det inte orimligt att anta att även intresset för spel skulle ta fart.
Sedan finns förstås problemet med piratkopiering, som är mycket utbrett i Kina. Detta oavsett om det gäller leksaker, kläder eller annat. Problemet är att det är en så naturlig del av shoppingen att jag som turist inte reagerar, och det gör knappast kinesen heller. Hur detta skulle slå mot en stor spelindustri i Kina är svårt att säga. Men det är en spännande och lukrativ framtid som väntar de stora företagen om kineserna börjar intressera sig för gaming.