fredag 14 maj 2010

En ny marknad

Det är otänkbart att dagens konsoler snart kommer att vara uttjänta, konstaterar Nintendos Satoru Iwata. Det är ett svar på frågan om vi inom en snar framtid alls kommer att behöva spelkonsoler för att spela spel.

Det Iwata säger är dock även ett uttryck för en ny marknad eftersom dagens konsoler ser ut att leva längre än vanligt. Konsolernas livslängd har förlängts avsevärt, inte minst tack vare nedladdningsbart material och mjukvaruuppdateringar. Tidigare kunde vi se fram emot en ny konsol ungefär vart femte år. Konsolgenerationerna avlöste varandra på någorlunda regelbunden basis.

Ibland gick det ännu snabbare. Microsoft trodde att Xbox skulle sopa banan med konkurrensen. När det visade sig vara betydligt tuffare att kapa åt sig marknadsandelar än företaget trott, tog man förlusten, köpte spelhus och satsade allt på att bli först ut nästa gång. Följden blev att Xbox bara fick tre och ett halvt år i vår del av världen innan Xbox 360 såg dagens ljus. Xbox 360 har redan levt längre än Xbox och om Microsoft får som de vill, kommer den att leva länge till.
Det är inte konstigt att företagen bakom spelkonsolerna är nöjda med denna utveckling. Att utveckla, tillverka och lansera en ny spelkonsol har blivit en mångmiljardsatsning. Ju längre en konsol lever och säljer bra, desto mer pengar kan företagen tjäna. Allra bäst vore förstås en cloud-teknik som möjliggör spelande utan att någon konsol behöver krängas.

Om detta kan man tycka olika. När en ny konsol har ersatt den gamla har jag från början inte sällan känt lite vemod. Särskilt illa var det när Xbox gick i graven eftersom maskinen just hade börjat visa musklerna i allt snyggare, större och häftigare spel. "Hur mycket bättre kan det egentligen bli?" brukar vara en vanlig fundering. Men när den nya maskinen väl släppts och jag sitter där och spelar är alla tvivel sm bortblåsta. Jag tog fram gamla Project Gotham Racing 2, ett rätt snyggt racingspel till Xbox, och jämförde för skojs skull med Project Gotham Racing 3 till Xbox 360. Det förstnämnda var ett spel som släpptes en tid in i Xbox' livscykel medan det sistnämnda var ett lanseringsspel till Xbox 360 och således har överträffats flera gånger om sedan dess. Skillnaden var, faktiskt, anmärkningsvärd. Sedan dess har min gamla Xbox samlat rätt mycket damm, även om den ibland används för att återuppleva gamla minnen i Silent Hill 2 eller få sparka lite stjärt i, fortfarande läckra, Dead or Alive 3.

Konsoler är inte bara dyra att utveckla, tillverka och lansera, även vi konsumenter lägger ut en ansenlig summa på dem. Särskilt om vi köper dem tidigt. Jag köpte mina första Xbox 360 med 20GB hårddisk för 3 500 kronor - begagnad med extra kontroll och spel (i dag kan du få en ny Xbox 360 Elite med 120 GB hårddisk och fyra spel för runt 2 000 kronor). Att inte behöva ersätta dem på regelbunden basis vart femte år är något vi egentligen borde jubla över.

Ändå är jag lite kluven. Jag älskar ny teknik. Jag älskar spänningen att öppna kartongen och känna doften av en ny spelkonsol, uppleva känslan av att packa upp, plugga in och sätta igång konsolen för första gången. Stoppa in det första spelet... Allt detta skjuts på framtiden. Det närmaste vi kommer en stor hårdvarurelease den närmaste tiden är höstens lanseringar av Sonys Move och Microsofts Natal. Om någon av dem floppar, kan vi emellertid få se en ny konsollansering förr än vi i dag anar...

Xbox var en jättebra maskin vars liv tog slut för tidigt när Microsoft
hade bråttom att få ut Xbox 360 - en brådska som resulterade i
konsolhistoriens mest kostsamma hårdvaruproblem.