torsdag 12 juli 2012

Microsoft köper Activision?

Det hetaste ryktet i sommartorkan (nåja...) är att Microsoft skulle vara intresserat av Activision. Det är Vivendi som vill sälja sin 60-procentiga andel i utgivarjätten Activision Blizzard och två andra jättar som uppges vara intresserade är Microsoft och Time Warner.

Detta är en affär av monumentala mått. Activision värderas till runt 10 miljarder dollar (cirka 70 miljarder kronor). Det är en summa som få skulle ha råd att lägga upp på bordet. Men Microsoft har förstås pengarna, även om de säkert lär vilja pressa ned priset en aning.

Men stämmer ryktet? Innan vi spekulerar i det kan konstateras att det från Microsofts horisont helt klart finns en logik i att köpa Activision. Det skulle göra att Microsoft lägger vantarna på kassasuccéer som Call of Duty, Diablo och Skylanders. Och eftersom Blizzard ingår i Activision skulle Microsoft även få möjlig ensamrätt på StarCraft-spelen.

Mer behöver inte sägas. Det är en affär som skulle riskera att knäcka Sony fullständigt. Sony har kämpat i motvind denna generation med allt färre exklusiva spel. Microsoft har stärkt sin position med Xbox 360. I fall där spelen även funnits till PlayStation 3 har Microsoft inte sällan köpt till sig extramaterial eller tidsexklusivitet till Xbox 360-versionen. Att göra Call of Duty exklusivt till Xbox skulle slå undan benen på Sony, som inte har ekonomi att matcha detta med egna utgivningar eller köp av spelhus.

Nintendo skulle möjligen klara sig hyggligt ändå, Call of Duty är inte en spelserie som lockar folk att köpa Wii i första hand. Nintendos egna varumärken är fortsatt starka. Men det skulle förstås göra dem ännu mer nischade och mindre intressanta för många spelare som tidigare valt Xbox och PlayStation före Nintendos konsoler.

Det som talar emot köpet är förstås dess storlek. Runt 70 miljarder kronor är enormt mycket pengar, även för en viss amerikansk mjukvarujätte. Tanken är givetvis att det skulle betala sig i längden, men samtidigt bör vi komma ihåg att det är farligt att tro att utvecklingen av nödvändighet fortsätter i samma hjulspår.

Vi kan dra oss till minnes hur tongångarna var när Microsoft köpte Rare från Nintendo. Den gången var prislappen några miljarder kronor. Nu skulle alla stolta serier som älskats till Nintendo 64 plötsligt komma till Xbox. Världsherraväldet låg inom räckhåll. Rare har emellertid knappt presterat ett enda riktigt bra spel sedan Microsoft köpte dem. I dag är det knäpptyst från den gamla studion. 


Call of Duty säljer ofantligt mycket, men inget varar för evigt. Det kommer en dag när spelarna vill ha något nytt, något annat och plötsligt kommer Call of Duty inte vara lika intressant längre. Spel tappar dessutom lite i värde när de blir exklusiva eftersom det alltid finns köpare som inte kommer att köpa en viss konsol. Och Call of Duty kommer förstås inte att sälja i 20 miljoner exemplar till enbart en konsol.

Activision är förstås mycket, mycket större än Rare och är mer än bara ett framgångsrikt FPS. Att äga dem vore en riktig pungspark mot framför allt Sony. Men frågan är om Microsoft verkligen är redo att betala så oerhört mycket pengar. Vi lär snart få veta.