Sony vann två spelgenerationer i rad med PlayStation och PlayStation 2. Sony inte bara vann - de utklassade konkurrensen. Detta gjorde dem kaxiga. Så pass kaxiga att Ken Kutaragi, dåvarande chef för underhållningsdivisionen, proklamerade att folk skulle vilja jobba extra för att ha råd med en PlayStation 3.
PS3 fick en mycket svag start och det var inte förrän Sony sänkte priset och lanserade PS3 Slim som försäljningen började ta fart. Då var Sony redan slagna av Nintendo. De kommer att sluta trea denna generation, vilket är en dramatisk förändring.
PlayStation 3 blev således inte den framgång Sony väntat sig. Problemen har hopat sig de senaste åren för hela bolaget. Och till råga på allt har PS Vita floppat.
En ny PlayStation 3 är på gång. Ännu mindre, ännu lättare. Men billigare? Nej. Priset fick många att sätta i halsen. Chefen för Sony of Americas marknadsföringsavdelning John Koller ger en minst sagt magstark förklaring till det höga priset gör knappast saken bättre:
"We've heard from our consumer, 'Enough with all these weird price moves. What we really want is content and games and value.' "
Sonys kunder vill alltså inte ha lägre priser. Tillåt mig tvivla. Risken är överhängande att kunderna ger ett helt annat svar i julhandeln.