måndag 9 september 2013

Sony visar ny PS Vita och PS Vita TV


I dag skulle Sony överraska oss, hade de lovat. Vissa drömde om bilder på The Last Guardian till PlayStation 4. Vi fick något helt annat.

Sony utannonserade en ny PS Vita. Maskinen har LCD- i stället för OLED-skärm, är lättare och tunnare samt har bättre batteritid.

Nya PS Vita kommer även ha 1GB inbyggt minne, vilket säkerligen glädjer alla som lagt alldeles för mycket pengar på Sonys dyra minneskort. I Japan kommer den kosta 19 000 yen och lanseras den 10 oktober i en rad olika färger. Pris och lanseringsdatum för väst finns inte i nuläget.

Den verkliga överraskningen var dock PS Vita TV. Det är en tjänst som låter dig spela dina PS Vita-spel på TV:n. Men inte bara det. Även PSP- och gamla PlayStation-spel kommer att vara tillgängliga. Det ska också vara möjligt att med hjälp av boxen strömma innehållet från PS4 till en annan TV i och utanför hemmet.

Själva boxen kommer att kosta 10 000 yen, vilket med skatt lär bli strax under eller runt en tusenlapp i Sverige. För en femhundring extra får du boxen, ett 8GB-minneskort och en DualShock 3-kontroll. PS Vita TV kommer även stödja DualShock 4 (med en uppdatering).

Se trailern här och se Andrew House visa upp den här.


Med PS Vita TV slår Sony undan fötterna på både Nintendos Wii U, som haft off TV-play som ett säljargument, och (visserligen mindre lyckade) uppstickare som Ouya. Men Sony kanske även delade ut ett slag mot Apple, som ser ut att vilja bredda Apple TV genom att dra nytta av IOS som den växande spelplattform det utvecklats till.

PS Vita TV släpps i Japan den 14 november. Pris och lanseringsdatum för väst saknas. Efter att ha misslyckats med att sälja PS Vita till världen är det tydligt att Sony nu ändrar strategi för sin bärbara konsol genom att vidga dess användningsområden. Sony vill uppenbarligen göra den till ett attraktivt tillbehör till PlayStation 4, och använda den som ett slags bärbar PS4 i hemmet.

Konceptet är briljant, men det ska bli intressant att se hur pass bra Sony kan följa upp det och hur stort intresset hos konsumenterna blir. Sony har en historia av att inte alltid lyckas kommunicera alla styrkor i sina produkter så väl.

Nedanstående trailer beskriver mycket väl hur Sonys vision med ett PlayStation-ekosystem ser ut, med connectivity mellan PS Vita och PS4 - även utanför hemmets väggar. Den är snygg, den är informativ och väldigt inbjudande.

Sony gör kort sagt allt rätt just nu. Det är lite svårt att förstå att det är samma företag som ställde till det så oerhört vid lanseringen av PlayStation 3.