söndag 4 december 2016

The Last of Us: Part II utannonserat


Så hände det till sist. Efter flera års väntan på nyheter om en uppföljare till ett av tidernas bästa spel släppte Naughty Dog slutligen en trailer. Spelet heter The Last of Us: Part II.

Fem år har gått. Ellie är huvudkaraktären. Och hon är skitförbannad. Berättelsen handlar om hat, berättar Naughty Dog.

Det dröjde, men jag tvivlade aldrig. Samtidigt som jag är glad över att uppföljaren äntligen är utannonserad hade jag hoppats att vi skulle få följa helt nya karaktärer i en ny värld. Inte Ellie och Joel igen. Även om Ellie är en av spelhistoriens bästa karaktärer kändes hennes historia färdigberättad.

Naughty Dog är mästare på att berätta historier, så jag är inte ett dugg orolig på den punkten. Dock hoppas jag att de även tar gameplay till nästa nivå. Deras senaste spel, Uncharted 4, brast på en rad punkter där.

När The Last of Us: Part II släpps vet vi inte än. Inte före slutet av 2018, är en rimlig gissning.

Läs även:
Neil Druckman om det nya spelet