måndag 23 februari 2009

Tuffa tider ger ödmjukare Sony

Att det går tungt för Sony är ingen nyhet. Företaget kämpar på alla marknader och har gjort ordentliga förluster. PlayStation 3 har varit något av ett sorgebarn så här långt för Sonys knackiga ekonomi. Företagets Europachef David Reeves intervjuades för en tid sedan om de utmaningar som företaget står inför.

Det senaste kvartalet var ingen rolig läsning för Sony. Försäljningen sjönk för samtliga PlayStation-produkter. PlayStation 3 minskade med 8,9 procent, PSP med 11,8 procent och PlayStation 2 med 53 procent (vilket är en helt naturlig minskning med tanke på att maskinen lanserades år 2000). När PlayStation 3 sålde 4,46 miljoner enheter sålde Xbox 360 6 miljoner och Wii 10,4 miljoner. På den bärbara marknaden fick PSP storstryk av Nintendo DS (5,1 mot 11,9 miljoner). Sonys speldivision minskade inkomsterna med 97 procent.

Problemet för Sony, som Reeves är mycket medveten om, är att de sitter på den dyraste konsolen på marknaden. Att sänka priset inför julen hade kunnat se bra ut i säljstatistiken men det hade gett en fet förlust. Sony har således inget annat val än att hålla priset uppe och hoppas att försäljningen ökar. På frågan om hur han försvarar detta svarar Reeves:

"Titta på maskinernas utvecklingsmöjligheter. Med PS3 kan du gå online gratis, den har alla spel du vill ha, den har en Blu-ray-spelare så du behöver ingen ny [sådan] spelare, du kan spara foton i den och du har Home."

Även om PlayStation Network har varit en stor framgång vad anslutningsgraden bland kunderna beträffar, har Sony ännu inte lärt sig att tjäna pengar på tjänsten. Dels är användningen i sig gratis, dels är Sony betydligt mer generösa än Microsoft när det kommer till nedladdning av spel. En sak ska alla ha klart för sig: när det gäller affärer kommer ingen tacka dig för att du är snäll eller generös. Fråga Nintendo, som är känt (och dömt i EG-domstolen) för överprissatta spel och i dag har sitt livs dagar med en produkt vars prestanda är jämförbar med Xbox och Gamecube men som är dyrare än Xbox 360.

Svårigheterna för Sony har fått företaget att anta en mer ödmjuk ton än den kaxiga vi vant oss vid under Ken Kutaragi. Hans vision var att människor skulle vara villiga att arbeta extra bara för att ha råd med en PlayStation 3 när den kom. Visionen var en dyr monstermaskin som skulle hålla i tio år. Han fick som han ville. Det blev en lyxig men väldigt dyr produkt som Sony satsade på. Entusiasmen bland kunderna var desto svalare.

Medan David Reeves företrädare avvisade Nintendos framgångar som irrelevanta ("vi ser dem inte som konkurrenter") och helt avfärdade Microsoft, slår Reeves an en mer försiktig och ödmjuk ton. Sony har lärt sig mycket av både Nintendo och Microsoft, hävdar han. Tillsammans har de fått marknaden att växa.

I slutändan handlar det förstås bara om pengar. Inkomster. Sony blöder och väntas förlora 2,1 miljarder pund under detta år. Tusentals människor tvingas lämna företag. Exakt vad det kommer att betyda för en förlusttyngd PlayStation 3 är fortfarande oklart. Onekligen är det dock så, att historien har visat hur vinstinbringande en PlayStation-konsol kan vara för Sony. Att ge upp kampen är knappast något som övervägs för tillfället. Däremot kan livscykeln för konsolen komma att kortas (några tio år lär det knappast bli tal om) och strategin för PlayStation 4 komma att ändras.

PlayStation 3 var kung på E3 2005. Men efter releasen har det gått desto tyngre.