fredag 10 april 2009
Nielsen korrigerar felaktigheter
Nielsens undersökning om varje spelkonsols användargrad bland konsumenterna visade sig innehålla ett fel. Företaget har därför skickat ut en korrigering och den ger ett delvis annat perspektiv. En av graferna, den ovan, har fått ett lite annat utseende.
PlayStation 2 är den mest använda konsolen, vilket förstås är logiskt. Jag antog först att mätningen enbart hade gjorts på de nya konsolerna (eller att de äldre helt plockats bort), men läser man materialet ser man att så inte är fallet. Även Xbox och Gamecube är med och av goda skäl. Det spelas nämligen nästan lika mycket på Xbox som på PlayStation 3. Fortfarande.
Den korrigerade och korrekta grafen ovan visar att de konsoler som användes mest under den månad som studerades var PlayStation 2 (23,7 %), Wii (20,7 %), Xbox 360 (18,2 %), PlayStation 3 (9 %), Xbox (7,9 %) och slutligen Gamecube (3,3 %). Nintendo DS, PSP och PC/Mac ingick inte i undersökningen. Annars hade vi definitivt fått se Nintendo DS väldigt högt upp. Skillnaden är främst att Wii och Xbox 360 byter plats samt att PlayStation 3 får något bättre (men fortfarande låga) siffror i den specifika grafen.
I undersökningen mäts allt möjligt, bland annat hur länge olika spelare sitter och spelar vid varje tillfälle. PlayStation 3-ägare sitter i snitt 64 minuter åt gången medan Xbox 360-ägare spelar i genomsnitt 78 minuter varje gång (och Wii-ägare 58 minuter). Å andra sidan spelar PlayStation 3-spelare fler gånger per dag i stället - 2,42 mot 2,15 för Xbox 360 och 1,78 för Wii.
Tabellen nedan visar att även om Wii är marknadsledande, spelas det mer på Xbox 360 än vad dess marknadsställning skulle kunna påskina (detsamma gäller PlayStation 3). Microsoft har alltså mer hängivna kunder som spelar mer än Nintendos kunder - vilket inte är någon revolutionerande upptäckt. Onlinetjänsten Xbox Live, som växer stadigt, bidrar också med antal speltimmar.
Det finns uppenbarligen skillnader i våra spelvanor och de avspeglas i vilken konsol vi har valt att spela på. Nintendo har breddat marknaden med Wii. Konsolen används på ålderdomshem i Sverige, något som har skett i många år i spelgalna Japan - där TV-spel är en del av kulturen på ett helt annat sätt än i Sverige - men som hade varit helt uteslutet i Sverige för kanske bara 5 år sedan. Samtidigt håller sig de mest hängivna spelarna till Microsofts och Sonys konsoler. Vinnaren, om vi ska räkna i rena pengar, är således Nintendo, vilket kan påverka hur Microsoft och Sony kommer att utforma sina framtida konsoler och tjänster.
Det ska kanske förtydligas att undersökningen gäller USA. Rapporten finns som sagt som pdf.
via Fast Company