Den som använder Xbox Live får inte göra det med hjälp av en modifierad Xbox. Så har Microsofts användningsregler sett ut ända sedan onlinecommunityn kom till och detsamma gäller Xbox 360 i dag. Nu modifierar många användare sina konsoler i alla fall, vilket gör att de riskerar avstängning.
Microsoft hävdar själva att endast en liten del av de över 20 miljoner Xbox Live-användarna har stängts av för att ha brutit mot reglerna. Uppgifter pekar emellertid på mellan 600 000 och en miljon avstängda användare, således uppemot 5 procent. Det skulle kunna indikera att piratkopieringen till Xbox 360 är ganska omfattande trots allt, även om det inte är tillnärmelsevis lika illa som tidigare (Xbox var en skänk från ovan för alla pirater). Det säljs nämligen flest spel per såld konsol till just Xbox 360.
Piratkopiering påstås av vissa kosta spelindustrin runt 750 miljoner pund varje år. Det är nog futilt att göra en dylik uppskattning, särskilt som den som gör den ofta talar i egen sak och har intresse av att framställa det hela som ett gigantiskt problem. Vad vi vet är att spel är dyra och att vi inte har råd att köpa alla spel vi vill ha. Det är således inte alls troligt att den som piratkopierar spel skulle ha köpt samma spel till fullpris i stället.
Det har även muttrats en del om begagnatmarknaden, som sägs dränera nyspelsmarknaden. Att förbjuda folk att sälja/byta sina begagnade spel är knappast någon framkomlig väg heller. Tvärtom möjliggör det oss att ta del av fler spel, vilket gör att vi (om spelet är bra) kanske köper uppföljaren till fullpris. Det är en win-win-situation. Överlag mår spelindustrin väldigt bra och ska inte klaga.