måndag 2 november 2009

PlayStation 3 en förlustaffär

PlayStation 3 har varit något av ett sorgebarn för Sony. Inte för att maskinen har varit en flopp. Det har den inte alls. PlayStation 3 har haft ungefär samma globala säljtakt som Xbox 360. Microsofts konsol leder racet tack vare en tidigare lansering (Xbox 360 har dominerat i USA medan PS3 gått starkare i både Europa och Japan). Jämfört med Sonys tidigare konsoler, PlayStation och PlayStation 2, är dock den tredje installationen något av en missräkning. Och medan Microsoft tjänar pengar på sin maskin, blöder Sony.

PlayStations "pappa", Ken Kutaragi, yttrade de berömda orden: "PlayStation 3 kommer att få människor att vilja jobba hårdare för att ha råd att köpa en". Det höga priset (i Sverige kostade konsolen 6 500 kronor vid release) skulle inte stoppa konsumenterna från att köpa en maskin. Tekniken, den råa datorkraften (ty PlayStation 3 omtalades som en dator av Sony själva inledningsvis) skulle golva oss alla. Det var tanken. Dessutom hoppades Sony att ett nytt filmformat (Blu-ray) skulle locka köpare precis som det gjorde för PlayStation 2 (DVD). Inledningsvis marknadsfördes och såldes nämligen PlayStation 2 som en DVD-spelare i Japan.

Även dessa förhoppningar har kommit på skam. Delvis beroende på att Blu-ray är (och lär förbli) ett nischformat för filmentusiaster och inget för den breda filmtittande massan, men också för att PlayStation 3 aldrig har varit den billigaste Blu-ray-spelaren på marknaden. I dag, när Blu-ray i alla fall är lättåtkomligt och har ett någorlunda utbud, är PlayStation 3 tvärtom en av de dyraste Blu-ray-spelarna.

Sony har hela tiden hävdat att allt går enligt planen. Att de ser på matchen i ett tioårsperspektiv. Att bollen är rund. Men att PlayStation 3 gått sämre än väntat illustreras tydligt av Sonys förluster. VG247 rapporterar att PlayStation 3 orsakat förluster för 4,7 miljarder dollar (33 miljarder kronor) sedan releasen för tre år sedan. Detta kan jämföras med de 4,2 miljarder dollar (29 miljarder kronor) som Microsoft förlorade på Xbox under dess fyra år långa levnadstid. Detta såg Microsoft som inträdeskostnaden till spelkonsolmarknaden och i dag tjänar de pengar.

Man behöver inte kalla PlayStation 3 för en flopp. Men en sak måste man erkänna: Sonys affärsstrategi för denna generation har inte hållit. Om man förlorar 33 miljarder kronor på en produkt under knappa tre år är det något som inte stämmer. Sony har råd. Men detta lär få konsekvenser för hur Sony kommer att planera och agera inför arbetet med och lanseringen av nästa generations PlayStation.

Förlusttyngd.