tisdag 15 december 2009

2009: Nintendo dominerar

När NPD presenterar försäljningssiffrorna för de tio bäst säljande spelen till ett enskilt format under året (januari-november) i USA är det tydligt att det är Nintendo som kan förklaras som stora vinnare - trots att de får se sig slagna av Activision i toppen. Som synes nedan är sex av de tio bäst säljande spelen till Wii eller Nintendo DS och samtliga är utgivna av Nintendo själva.

Bäst har Call of Duty: Modern Warfare 2 till Xbox 360 sålt, trots att det släpptes i november. Att det säljer mer än dubbelt så bra till Microsofts konsol som till Sonys är anmärkningsvärt. Sannolikt har Microsoft lyckats få många att tro att spelet är exklusivt till Xbox 360.

Halo 3: ODST har sålt mer än många spelutvecklare skulle kunna drömma om för sina spel, men det är inga Halo 3-siffror vi pratar om. Microsoft har betydligt högre förhoppningar om Halo: Reach nästa år, som de tror kommer att bli 2010 års bäst säljande spel alla kategorier. Vi får väl se.

1. Call of Duty: Modern Warfare 2 (Xbox 360, Activision) - 4 200 000
2. Wii Fit (Wii, Nintendo) - 3 500 000
3. Wii Sports Resort (Wii, Nintendo) - 2 400 000
4. Wii Mario Kart (Wii, Nintendo) - 2 200 000
5. Wii Play (Wii, Nintendo) - 2 100 000
6. Halo 3: ODST (Xbox 360, Microsoft) - 2 000 000
7. Pokemon Platinum Version (DS, Nintendo) 1 900 000
8. Call of Duty: Modern Warfare 2 (PS3, Activision) - 1 900 000
9. Madden NFL 10 (Xbox 360, EA) - 1 500 000
10. New Super Mario Bros. Wii (Wii, Nintendo) - 1 400 000